Vartotojų požiūris į ekologiškus maisto produktus ir jo sąsajos su subjektyviu sveikatos vertinimu
Lukšienė, Dalia |
Kalibatas, Vytenis | |
Darbo tikslas. Įvertinti vartotojų požiūrį į ekologiškus maisto produktus ir nustatyti sąsajas su subjektyviu sveikatos vertinimu. Tyrimo metodika. Anketinės apklausos metu buvo siekiama išsiaiškinti Kauno miesto suaugusių vartotojų požiūrį į ekologiškus maisto produktus, įvertinti vartotojų informuotumą apie ekologiškų maisto produktų ženklinimą, išsiaiškinti kriterijus pagal kuriuos vartotojai renkasi ekologiškus maisto produktus. Tyrimo metu buvo išdalinta 317 anketų, iš kurių pilnai ir tinkamai užpildytos sugrįžo 263 anketos (atsako dažnis 82,96 proc.) Apklausoje dalyvavo – 84 vyrai ir 179 moterys. Kokybinių požymių statistinis ryšys vertintas remiantis chi kvadrato (χ2) bei z kriterijais. Siekiant įvertinti vartotojų informuotumo apie ekologiškų maisto produktų ženklinimą lygį bei ekologiškų maisto produktų vartojimo sąsajas su subjektyviu sveikatos vertinimu buvo skaičiuotas šansų (galimybių) santykis. Rezultatų skirtumas laikytas statistiškai reikšmingu, kai paklaidos tikimybė (p) <0,05. Rezultatai. 67,5 proc. respondentų teigė, kad vartoja ekologiškus maisto produktus, iš jų daugiau moterų nei vyrų. 2-3 kartus per savaitę ekologiškus produktus teigė, kad vartojo 39,2 proc. moterų ir 37,0 proc. vyrų. Įvertinus sąsajas tarp subjektyvaus respondentų vertinimo apie ekologiškų maisto produktų ženklinimą Lietuvoje ir tikrojo žinių įvertinimo pagal atpažintus logotipus, paaiškėjo, kad tarp teigusių, kad žino kaip yra ženklinami ekologiški maisto produktai, iš tikrųjų žino ir atskiria šiuo metu galiojančius logotipus tik 15,5 proc. ir seniau galiojančius logotipus atskyrė 34,5 proc. respondentų, o teigusiųjų, kad žino, bet iš tikrųjų nežinančių kaip ženklinami ekologiški maisto produktai buvo 50 proc. respondentų. Atlikus logistinę regresinę analizę, nustatyta, kad tikimybė jog respondentas, manantis žinąs ekologiškų maisto produktų ženklinimą, kad iš tikrųjų teisingai žino, pasitvirtina, tik pusė respondentų (ŠS=0,53; 95proc. PI 0,32-0,88; p=0,015). Įvertinus respondentų, kurie teigė, kad vartoja ekologiškus maisto produktus, žinias apie šių produktų ženklinimą, nustatyta, kad tik 12 proc. respondentų teisingai pažymėjo šiuo metu galiojančius logotipus, o 55,3 proc. respondentų nežinojo jų teisingo ženklinimo. Įvertinus pagrindinius kriterijus, pagal kuriuos vartotojai renkasi ekologiškus maisto produktus, nustatyta, kad trečdalis respondentų teigė, kad vartojantys ekologiškus maisto produktus, nes jie yra sveikesni, penktadalis apklaustųjų teigė, kad vartoja šiuos produktus nes jie yra natūralūs ir jų sudedamosios dalys natūralios. Įvertinus sąsajas tarp ekologiškų maisto produktų vartojimo ir subjektyvaus savo sveikatos vertinimo, nustatyta, kad respondentai, vartojantys ekologiškus maisto produktus, savo sveikatą vertina geriau nei respondentai, kurie nevartoja šių produktų (ŠS=1,30; 95 proc. PI 0,77-2,21; p=0,330). Išvados. Subjektyvios respondentų žinios neatskleidžia tikrojo informuotumo apie ekologiškų maisto produktų ženklinimą: tikimybė jog respondentas manantis žinąs ekologiškų maisto produktų ženklinimą, iš tikrųjų teisingai žino, pasitvirtina, tik pusė respondentų. Ekologiškų maisto produktų vartojimas yra susijęs su geresniu savo sveikatos vertinimu.
Aim of the study. To evaluate consumers attitude towards organic food and its relation with subjective health estimation. Methods. The study included anonymous questionnaire for adult consumers in Kaunas city to investigate the attitude towards organic food, to evaluate the knowledge of organic food labelling and the motives of the consumers in purchasing organic food. During the study 317 questionnaires were given to the consumers and 263 returned properly fulfilled (response rate 82.96%). 84 men and 179 women participated in the study. Qualitative statistical relations of the variables were analysed by using Chi-squared and z criteria. The knowledge level of the organic food labelling and the associations between organic food consumption and the subjective health estimation were valued by odds ratio. The statistically significant difference were identified when (p)<0.05. Results. 67,5% of all respondents, the bigger proportion of women than men of the study, stated consuming organic food. Organic food was consumed mostly 2-3 times per week by 39.2% of women and 37.0% of men. The results showed that comparing subjective knowledge of the organic food labelling in Lithuania and the knowledge by practically identified labels by the respondents, the respondents who told that they know the organic food labelling, really know only 15.5% of respondents and previously existing labelling know 34.5%; responders who told that they know the labelling of organic food but really they do not know were 50%. The analysis indicate that the knowledge by the respondents who say that they know the correct labelling the odds of the real knowing is only half of the respondents (OR=0.53; 95% CI 0.32-0.88; p=0.015). Only 12% of all respondents have chosen the correct labels and 55.3% did not know the right labeling who stated that they consume organic food. The main reasons for choosing organic food were their healthiness and natural components. The relation between organic food consumption and subjective health estimation showed that the respondents who consume organic food value their health better than they who do not consume organic food (OR=1.30; 95% CI 0.77-2.21; p=0.015). Conclusions. The subjective knowledge of the respondents does not prove the real knowledge of the organic food labelling. The consumption of the organic food is related with better health evaluation.