Kauno miesto odontologinių paslaugų teikėjų konkurencijos įvertinimas
Zakarauskaitė, Jurgita |
Katiliūtė, Eglė |
Bendoraitienė, Eglė | |
Darbo tikslas: įvertinti Kauno miesto odontologinių paslaugų teikėjų konkurencijos intensyvumą. Darbo uždaviniai: 1. nustatyti pagrindinius odontologinių paslaugų teikėjų konkurenciją įtakojančius veiksnius; 2. įvertinti Kauno miesto odontologinių paslaugų teikėjų konkurenciją įtakojančių veiksnių intensyvumą; 3. pateikti rekomendacijas skirtas konkurencinės situacijos pagerinimui Kauno miesto odontologinių paslaugų rinkoje ir padedančias šių paslaugų teikėjams priimti efektyvius veiklos sprendimus. Tyrimo metodika: atlikus mokslinės literatūros analizę buvo nustatyti pagrindiniai odontologinių paslaugų teikėjų konkurenciją įtakojantys veiksniai. Kauno miesto odontologinių paslaugų teikėjų konkurenciją įtakojančių veiksnių intensyvumo įvertinimas vyko dviem etapais: 1. ekspertų atranka (anketinė Kauno miesto odontologines paslaugas teikiančių įmonių vadovų ir odontologijos skyrių vadovų apklausa); 2. anketinė ekspertų apklausa. Viso tyrimui buvo atrinkti 36 ekspertai. Rezultatų analizės metu apskaičiuotas ekspertų nuomonių sutapimo koeficientas S. Rezultatai: esami konkurentai šiek tiek daugiau nei vidutiniškai įtakoja Kauno miesto odontologinių paslaugų teikėjų konkurenciją (odontologijos kabinetus ir klinikas atstovaujantys ekspertai esamų konkurentų įtaką vertino kaip didelę, šeimos klinikas ir poliklinikas atstovaujantys ekspertai esamų konkurentų įtaką vertino kaip vidutinę). Nauji konkurentai daro didelę, pacientai ir pakaitalai – vidutinę, o tiekėjai silpną įtaką Kauno miesto odontologinių paslaugų teikėjų konkurencijai. Išvados ir praktinės rekomendacijos: 1. Kauno miesto odontologinių paslaugų teikėjų konkurenciją įtakoja tokie veiksniai, kaip: odontologinių paslaugų teikėjų skaičius, odontologinei veiklai reikalingų įrengimų kaina, pradinio kapitalo dydis, reguliavimo barjerų egzistavimas, tiekėjų skaičius, jų įtaka odontologinių paslaugų kainoms, pacientų informuotumo lygis, pakaitalų egzistavimas, ir pan. 2. Kauno mieste tarp odontologinių paslaugų teikėjų egzistuoja vidutinio intensyvumo konkurencija. 3. Pateikiamos dvejopos rekomendacijos: a) konkurencinės situacijos Kauno miesto odontologinių paslaugų rinkoje pagerinimui: didinti pacientų informuotumą, skatinti pacientus pirkti pakaitalus, b) padedančios šių paslaugų teikėjams priimti efektyvius veiklos sprendimus: siekti išskirtinumo; imtis veiksmų, skatinančių rinkos augimą; skatinti pacientų lojalumą; įvertinti įėjimo į rinką barjerus; sumažinti labolatorijų įtaką odontologinių paslaugų kainoms.
Aim of the study: to evaluate the intensity of the competition of odontological services providers in Kaunas city Objectives: 1. to determine the main factors that affect the competition of odontological services providers; 2. to evaluate the intensity of such factors in Kaunas city; 3. to present the recommendations, how to improve the competitive situation in Kaunas odontologic market, and how to make the effective solutions on the activity for such services providers. Methods: the analysis of the scientific literature allowed determining the factors, which affect the competitiveness of odontologists. The intensity of the factors that affect the competition of odontological services providers in Kaunas city was evaluated in two stages: 1. selection of experts (questioning of the heads of odontologic companies in Kaunas city and heads of odontologic departments); 2. questioning of experts. In total, 36 experts were selected for the research. While analyzing the results, the coefficient of coincidence of expert opinions S was calculated. Results: the present competitors affect the competition of odontological services providers in Kaunas a little more than on the average (the experts, who represented odontologic offices and clinics, evaluated the influence of the present competitors as big; the experts, who represented family clinics and health care institutions, evaluated the influence of the present competitors as average). New competitors have big, patients and substitutes – average, and the suppliers – big influence on the competitiveness of odontologists in Kaunas city. Conclusions and practical recommendations: 1. The competition of the odontological services providers in Kaunas city is affected by the following factors: number of odontologists, price of the equipment needed for the odontologic services provision, amount of the initial capital, existence of the regulation barriers, number of suppliers, their influence on the prices of the odontologic services, the level of patient privity, existence of substitutes, etc. 2. Competition of the odontological services providers in Kaunas city is of average intensity. 3. Dual recommendations are made: a) in order to improve the competitive situation in the odontologic market of Kaunas city, the privity of the patients should be increased, and the patients should be encouraged to buy supplements, b) to help the odontological services providers to make effective business decisions: to strive for exceptionality; to undertake measures that would stimulate the growth of the market; to encourage the loyalty of the patients; to assess the barriers for entrance to the market; to decrease the influence of the laboratories on the prices of the odontologic services.