Options
Jaunų suaugusiųjų savojo Aš patyrimas socialinių santykių kontekste
Paulauskaitė, Rasa |
Recenzentas / Reviewer |
Tyrimo problema: Savęs suvokimas svarbus kiekvienam žmogui, o jauname amžiuje būdingas asmenybės formavimasis, pokyčiai stabilesnės tapatybės link, intymių santykių mezgimas. Jauni suaugusieji susiduria su įvairiais sunkumais, susijusiais su savojo Aš vaizdu. Lietuvoje moksliniu požiūriu ši tema tyrinėta nedaug. Siekiant suprasti jaunų žmonių savęs sampratos patyrimą bendraujant su kitais, svarbu išsiaiškinti išryškėjančias šių patirčių tendencijas bei bruožus. Tyrimo tikslas: atskleisti jaunų suaugusiųjų savojo Aš patyrimą socialinių santykių kontekste. Tyrimo dalyviai: 6 moterys – 18-30 metų amžiaus asmenys. Tyrimo metodai: buvo atliekamas kokybinis tyrimas. Duomenys buvo renkami pusiau struktūruoto interviu metodu, duomenys apdorojami ir analizuojami kokybinės teminės analizės (pagal Braun ir Clarke (2006)) būdu. Tyrimo rezultatai: Atlikus analizę atsiskleidė 3 pagrindinės temos: „Bendravimo trukdžiai savajam Aš“, „Bendravimo prasmingumas savajam Aš“, „Aplinkos įtaka savojo Aš atskleidimui“. Išvados: Jaunų suaugusiųjų savojo Aš patyrimui būdingos šios ypatybės: sunkiai patiriamas savasis Aš, apsimetinėjimas, kritikos baimė, buvimas „ne toje kompanijoje“, pabuvimas vienam su savuoju Aš, riba tarp „Aš“ ir „Kitas“; pozityvus bendravimo poveikis, kitų poreikiai iškeliami virš savųjų, atsipalaidavimas tarp pačių artimiausiųjų; noras būti suprastu, jaukios aplinkos kūrimo aspektai, emocijų raiškos svarba, socialinių normų apsauginis poveikis nuo konfliktų, darbinės aplinkos spaudimas.
Research problem: Self-concept is important for every person, and young age is characterized by personality formation, changes towards a more stable identity, and building intimate relationships. Young adults face a variety of challenges related to their self-image. From a scientific point of view, this topic has not been thoroughly studied in Lithuania. In order to understand the experience of young people's self-concept when communicating with others, it is important to find out the emerging trends and characteristics of these experiences. The aim: to reveal young adults' experiences of the Self in the context of social relations. Participants: 6 women - persons aged 18-30. Method: a qualitative study was conducted. Data was collected using a semi-structured interview method, the data was processed and analyzed using qualitative thematic analysis (according to Braun and Clarke (2006)). Results: After conducting the analysis 3 themes emerged: "Dangers of communication to one's Self", "Meaningfulness of communication for one's Self", "Environmental influence on self-disclosure". Conclusion: Young adults' experiences of the Self are characterized by the following characteristics: difficulty experiencing one's Self, pretending, fear of criticism, being in the "wrong company", time alone with one's Self, the boundary between "I" and "Other"; the positive effect of communication, putting the needs of others above one's own, relaxing among loved ones; the desire to be understood, aspects of creating a comfortable environment, the importance of expressing emotions, social norms protecting from conflict, the influence of a working environment.