Švietimo sistemos darbuotojų subjektyvi sveikata ir jos sąsajos su darbo aplinkos pokyčiais covid-19 pandemijos laikotarpiu
Remeikienė, Živilė |
Recenzentas / Reviewer | |
Komisijos pirmininkas / Committee Chairman | |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Žalnieraitienė, Kristina | Komisijos narys / Committee Member |
Švietimo sistema Covid – 19 pandemijos laikotarpiu patyrė itin didelių iššūkių, sunkumų ir be abejo – didžiausias dėmesys buvo skirtas švietimo sistemos darbuotojams. Deja, daugelis iššūkių pandemijos metu turėjo labai didelės įtakos jų sveikatai, o į tai buvo mažiausiai atkreiptas dėmesys, ko pasėkoje turime itin skaudžių pasekmių – švietimo sistemos darbuotojų pablogėjusi sveikatos būklė. Tikslas – išanalizuoti švietimo sistemos darbuotojų subjektyvios sveikatos ir jos sąsajos su darbo aplinkos pokyčiais Covid-19 popandemijos laikotarpiu aspektus. Uždaviniai: 1. Išanalizuoti švietimo sistemos darbuotojų psichosocialinę sveikatą popandeminėmis Covid-19 sąlygomis; 2. Įvertinti švietimo sistemos darbuotojų savijautą bei subjektyvią sveikatą popandeminėmis Covid-19 sąlygomis; 3. Atskleisti švietimo sistemos darbuotojų darbo sąlygų bei jų pokyčių popandeminiu laikotarpiu sąsajas su subjektyvios sveikatos pokyčiais. Metodai: Anoniminės, anketinės Molėtų rajono švietimo įstaigų pedagogų apklausos pagalba atliktas vienmomentinis tyrimas. Tyrimo uždaviniams pasiekti naudoti skirtingi statistinės analizės metodai. Hipotezių tikrinimui pasirinktas reikšmingumo lygmuo 0,05. Skirtumai buvo laikomi statistiškai reikšmingi, kai p-reikšmė < 0,05. Rezultatai: Molėtų rajone dirbantys mokytojai popandeminėmis COVID-19 sąlygomis labiausiai patiria stresą dėl elgsenos ir kognityvinį stresą, mažiausiai susiduria su somatiniu stresu. Vertinant švietimo sistemos darbuotojų, dirbančių rajone aplinką, nustatyta, kad daugiau nei pusė mokytojų, pereidami prie nuotolinio mokymosi ir informacinių technologijų, patyrė daug problemų. Svarbu pastebėti, kad didėjant darbo stažui, pedagogų psichosocialinė sveikata prastėja. Tyrimo metu nustatytos sąsajos tarp sveikatos pokyčių popandeminėmis Covid-19 sąlygomis ir mokymosi problemų. Išvados: Covid – 19 pandemijos laikotarpis, dėl to pakitusios švietimo sistemos darbuotojų darbo sąlygos turėjo įtakos šios sistemos darbuotojų sveikatai. Praktinės rekomendacijos: Mokytojai patirdami stresą ir perdegimą daugiausia dėmesio turėtų skirti psichologinio ir socialinio atsparumo ugdymui, streso įveikos strategijų mokymui. Raktiniai žodžiai: Covid – 19 pandemija, švietimo sistema, pedagogas, nuotolinis mokymas, sveikata.
The problem and challenges of education during the Covid-19 period have been focused on education systems for employees. Unfortunately, many of the challenges during the pandemic have had a very significant impact on their health, which has been highlighted, resulting in the deterioration of the health of education workers. The aim is to analyze aspects of the subjective health of education system employees and its relationship with changes in the work environment in the post-Covid-19 pandemic period. Tasks: 1. To analyze the psychosocial environment of education system relating employees in post-pandemic Covid-19 conditions; 2. To assess the well-being and subjective health of employees of the education system in post-pandemic Covid-19 conditions; 3. To reveal the connections between the working conditions of the education system relating employees and their changes in the post-pandemic period with changes in subjective health. Methodology: A one-time study was carried out with the help of an anonymous, questionnaire-based survey of pedagogues of Molėtai district educational institutions. Different methods of statistical analysis were used to achieve the research objectives. A significance level of 0.05 was chosen for hypothesis testing. Differences were considered statistically significant with a p-value < 0.05. Results: Teachers working in Molėtai district in the post-pandemic conditions of COVID-19 experience stress due to behavior and cognitive stress the most, and somatic stress the least. When assessing the environment of the education system employees working in the district, it was found that more than half of the teachers experienced many problems when switching to distance learning and information technologies. It is important to note that the psychosocial health of pedagogues deteriorates with increasing seniority. The study identified links between health changes in post-pandemic Covid-19 conditions and learning problems. Conclusions: During period of the Covid-19 pandemic, as a result of which the conditions of the employees of the education system have changed, has affected the health of the employees of this system. Practical recommendations: When teachers experience stress and burnout, they should focus on developing psychological and social resilience and teaching stress coping strategies. Keywords: Covid-19 pandemic, education system, educator, distance learning, health.