Motinų ir vaikų tarpusavio sąveikų ypatumai ir jų ryšys su motinos emocine būsena ir jausmais vaiko atžvilgiu
Recenzentas / Reviewer | |
Recenzentas / Reviewer | |
Valantinas, Antanas | Komisijos pirmininkas / Committee Chairman |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member |
Tyrimo problema. Vaiko gimimas yra permainų laikotarpis, galintis padidinti motinos pažeidžiamumą, prisidėti prie psichinės sveikatos sutrikimų atsiradimo ar paūmėjimo. Po vaiko gimimo, gali padidėti motinos jaučiamas stresas, depresiškumas, o suprastėjusi motinos emocinė būsena yra susijusi su motinos patiriamais jausmais vaiko atžvilgiu ir motinos-vaiko tarpusavio santykiais. Tyrimo tikslas – atskleisti motinos ir vaiko tarpusavio sąveikų ypatumus ir jų ryšį su motinos emocine būsena bei patiriamais jausmais vaikui. Tyrimo metodai. Lietuvoje gyvenančios motinos kartu su savo 18-24 mėn. amžiaus vaikais (n=30 motinos-vaiko diadų). Tyrime naudotas mišrus tyrimo dizainas: 1. motinos ir vaiko tarpusavio sąveikų ypatumai įvertinti pagal PARCHISY stebėjimo protokolą: tyrimo duomenys surikti su vaizdo kamera nufilmavus bendrą motinos ir vaiko žaidimą pagal iš anksto pateiktas užduotis; 2. motinos emocinė būsena įvertinta naudojant anketinę apklausą: depresiškumas vertintas Edinburgo pogimdyvinės depresijos skale (EPDS), streso lygis Reeder streso klausimynu (RSI), motinos jausmai vaiko atžvilgiu tėvų jausmų vaiko atžvilgiu klausimynu (PFQ). Pateikti papildomi klausimai socialinių-demografinių rodiklių įvertinimui. Tyrimo duomenys analizuoti „IBM SPSS Statistics 26.0 for Windows“ statistine programa. Taikytas Mann-Whitney U kriterijus, Spearman (ρ) ir intraklasinės (ICC) koreliacijos koeficientai. Tyrimo rezultatai ir juos atitinkančios išvados. 1. Kokybinės tyrimo dalies rezultatai. Motinos pozityvumas teigiamai susijęs su vaiko tėvo išsilavinimu, motinos negatyvumas – su ilgesniu vaiko laiku praleidžiamu darželyje ir prastesne šeimos finansine padėtimi, vaiko teigiamas įsitraukimas siejosi su didesniu vaikų skaičiumi šeimoje, motinos ir vaiko tarpusavio sąveikas teigiamai veikė vaiko amžius ir motinos laikas praleidžiamas dirbant ar studijuojant, ar užsiimant kita veikla, o neigiamai veikė motinos amžius. 2. Kiekybinės tyrimo dalies rezultatai. 20 proc. motinų nustatytas depresiškumas (EPDS≥12), kuris teigiamai siejosi su laiku, kurį tėvas praleidžia kartu su vaiku ir neigiamai su vaiko amžiumi, nuo kurio jis pradėjo lankyti darželį. Tarp dirbančių motinų depresiškumas buvo išreikštas labiau. 70 proc. motinų būdingas vidutinis streso lygis (RSI M=10,2, SD=2,5), kuris neigiamai siejosi su motinos laiku praleidžiamu kartu su vaiku. Motinos pozityvūs jausmai teigiamai siejosi su vaikų skaičiumi šeimoje ir vaiko tėvo išsilavinimu. Motinos negatyvumas bendro žaidimo su vaiku metu yra susijęs su didesniu motinos streso lygiu, o vaiko teigiamas įsitraukimas ir motinos-vaiko tarpusavio sąveikos, bendro žaidimo metu, buvo teigiamai susiję su motinos negatyviais jausmais vaiko atžvilgiu. Tarp motinos depresiškumo ir motinos-vaiko tarpusavio sąveikų ypatumų, statistiškai reikšmingas ryšys nenustatytas. Didesnis motinos stresas susijęs su intensyvesniais neigiamais jausmais vaiko atžvilgiu ir, didėjant motinos stresui, mažėja motinos pozityvūs jausmai vaiko atžvilgiu.
Research problem. The birth of a child is a period of change that can increase a mother’s vulnerability and contribute to the onset or exacerbation of mental health disorders. After the birth of a child, a mother’s stress and depression may increase, and the impaired emotional state of the mother is related to the mother's feelings about the child and the mother-child relationship. The aim. To analyze the relationship between mother-child interaction, maternal emotional state, and mothers’ feelings toward their child. Methods. Participants of this study were mothers living in Lithuania together with their 18-24 month-old children (n=30 mother-child dyads). The study consisted of quantitative and qualitative research methods. 1. In the qualitative research part, the peculiarities of mother-child interactions were assessed using the PARCHISY observation protocol: study data were collected with a video camera after filming a mother-child play according to pre-given tasks. 2. In the quantitative research part, the mother’s emotional state was assessed using a questionnaire: maternal depression was assessed using the Edinburgh Postnatal Depression Scale (EPDS), maternal stress by Reeder Stress Inventory (RSI), and the mother’s feelings toward her child by Parent Feeling Questionnaire (PFQ). In addition, there were questions about sociodemographic indicators. The data were analyzed by “IBM SPSS Statistics 26.0 for Windows”, using the Mann-Whitney U test, Spearman’s rho, and intra-class correlation coefficients. Results and corresponding conclusions. 1. Results of the qualitative part of the research. The mother’s positivity was positively related to the child’s father’s education while the mother’s negativity was related to the longer amount of time the child spent in a kindergarten and the family’s poorer financial situation. The child’s positive involvement was associated with a number of children in the family. Mother-child interaction was positively related to child age and mother time spent working/studying and negatively to maternal age. 2. Results of the quantitative part of the research. 20 % of mothers were depressed (EPDS ≥12). Maternal depression was positively related to fathers’ time spent with the child, and negatively related to the child’s age from which he or she has started to attend kindergarten. Maternal depression was more pronounced among working mothers. 70 % of mothers were characterized by a moderate level of stress (RSI M=10.2, SD=2.5) that was negatively related to the mother time spent with the child. The mother’s positive feelings toward her child were positively related to a number of children in the family and a higher child’s father’s education. Maternal negativity during play with the child was associated with higher levels of maternal stress. Child positive involvement and mother-child interaction were positively associated with the mother’s negative feelings toward her child. No statistically significant association was found between maternal depression and peculiarities of mother-child interactions. Higher maternal stress was associated with more intense negative feelings toward the child, and, as maternal stress increases, the mother’s positive feelings toward the child decrease.