Potential Risk Factors Contributing to Mental Health Problems Among International Students of LUHS
Tascon Arana, Marta |
Recenzentas / Reviewer | |
Konsultantas / Consultant | |
Komisijos pirmininkas / Committee Chairman | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member |
This study investigated potential factors contributing to mental health in university students in LUHS. The specific factors selected for investigation were gender, sexual identity, self-esteem and perception of parental relationships. A quantitative research design was utilized and data was obtained through participants completing three different standardized surveys. The participants were 145 international students from the Faculty of Medicine, attending LUHS in Kaunas, Lithuania. The age of participants ranged from 18 to 25 years, 86 were female, 56 were male, 3 identified as non-binary, and 108 identified as heterosexual, 37 as LGBTQIA+. The findings of this study revealed a positive correlation between self-esteem and mental health, parental involvement, support, warmth and mental health, along with minimal gender and sexual identity differences: male and heterosexual students reported slightly more positive mental health levels than female and queer students. These findings provide insights into students´ perception of their mental health and factors that may be related to these self-reports. Such work highlights the importance of raising awareness of mental health among university students, their families and healthcare professionals. The findings should support the planning and development of effective interventions and strategies, not only for university students experiencing mental health problems, but also clinicians in the psychiatric field and univeristy administration.
Šiame tyrime buvo tiriami galimi veiksniai, prisidedantys prie LSMU universitetų studentų psichinės sveikatos. Tyrimui pasirinkti konkretūs veiksniai buvo lytis, seksualinė tapatybė, savigarba ir tėvų santykių suvokimas. Buvo panaudotas kiekybinis tyrimo planas, o duomenys buvo gauti dalyviams atliekant tris skirtingas standartizuotas apklausas. Dalyvavo 145 tarptautiniai Medicinos fakulteto studentai, studijuojantys LSMU Kaune, Lietuvoje. Dalyvių amžius svyravo nuo 18 iki 25 metų, 86 buvo moterys, 56 – vyrai, 3 – ne dvejetainiai, 108 – heteroseksualūs, 37 – LGBTQIA+. Šio tyrimo išvados atskleidė teigiamą koreliaciją tarp savigarbos ir psichinės sveikatos, tėvų įsitraukimo, paramos, šilumos ir psichinės sveikatos, taip pat minimalių lyties ir seksualinės tapatybės skirtumų: vyrų ir heteroseksualių studentų psichikos sveikatos lygis yra šiek tiek didesnis nei moterų. keistoki studentai. Šios išvados suteikia įžvalgų apie mokinių suvokimą apie savo psichinę sveikatą ir veiksnius, kurie gali būti susiję su šiomis savarankiškomis ataskaitomis. Toks darbas pabrėžia universiteto studentų, jų šeimų ir sveikatos priežiūros specialistų informuotumo apie psichinę sveikatą didinimo svarbą. Išvados turėtų padėti planuoti ir plėtoti veiksmingas intervencijas ir strategijas ne tik universiteto studentams, turintiems psichikos sveikatos problemų, bet ir psichiatrijos ir universitetų administracijos gydytojams.