Burnos sveikatos mokymo įtaka paauglių burnos ertmės sveikatos klinikiniams rodikliams: sisteminė literatūros apžvalga
Literatūros apžvalgos
Darbo tikslas – išsiaiškinti burnos sveikatos mokymo įtaką paauglių burnos ertmės sveikatos klinikinių rodiklių pokyčiams. Medžiaga ir metodai. Publikacijų paieška atlikta MEDLINE (PubMed), Wiley Online Library ir The Cochrane Library duomenų bazėse. Į paiešką įtraukti atsitiktinių imčių kontroliuojami tyrimai, publikuoti nuo 2017 m. iki paskutinės paieškos dienos – 2022 m. liepos 23 d. Metodologinė tyrimų kokybė įvertinta taikant Cochrane Risk of Bias priemonę. Rezultatai. Identifikavus 476 publikacijas, į sisteminę literatūros apžvalgą įtraukti 7 tyrimai, iš jų dviejuose analizuota motyvacinio interviu, trijuose – psichologinėmis elgesio teorijomis pagrįstų intervencijų ir dviejuose – burnos sveikatos ir priežiūros švietimo ugdymo įstaigose įtaka klinikiniams paauglių burnos ertmės sveikatos rodikliams. Penkiems tyrimams būdinga vidutinė, dviem – aukšta sisteminių klaidų rizika. Tyrimuose pateiktų duomenų analizė atskleidė, jog paaugliams, kuriems taikomas burnos sveikatos mokymas, būdinga geresnė individuali burnos higiena, mažėja apnašų ir kinta dantų ėduonies intensyvumas – nustatoma mažiau naujų dantų ėduonies pažeidimų. Išvados. Burnos sveikatos mokymas yra veiksminga burnos ligų profilaktikos priemonė. Būdų aktualiai informacijai pateikti gausa ir individualus, į pacientą orientuotas požiūris sudaro sąlygas pritaikyti tinkamiausią mokymo metodą, motyvuojantį paauglius keisti nepalankų su burnos ertmės sveikata susijusį elgesį.
Purpose. The aim of this work is to evaluate the impact of oral health education on changes in clinical parameters of oral health in adolescents. Materials and methods. The search was carried out in three databases: MEDLINE (PubMed), Wiley Online Library and The Cochrane Library. Randomized controlled trials published from January 1, 2017 up to 23 July, 2022 were included. The risk of bias for randomized controlled trials was analyzed according to the Cochrane Risk of Bias Tool. Results. A total of 476 studies were identified, 7 were included in the data synthesis. The impact of motivational interviewing on changes in oral health status was analyzed in two studies, the influence of theory-based interventions and school-based education on changes in clinical parameters of oral health – in two and three investigations, respectively. 5 out of 7 studies had moderate risk of bias and the rest 2 studies were considered as poor quality. The analysis of data revealed that adolescents who received oral health education interventions showed significant improvement in individual oral hygiene, decrease in plaque score and reduction in dental caries increment. Conclusion. Oral health education appears to be an effective implement to improve adolescents’ oral health. The abundance of ways to deliver pertinent information and individual, person-centered attitude allow to provide the most appropriate educational interventions encouraging adolescents to achieve better oral health behavior.