Ugdomasis eksperimentas: Marburgo dėmesio koncentracijos pratybų veiksmingumo įvertinimas 5–6 metų amžiaus vaikų grupėje
Author | Affiliation |
---|---|
Asisi, Vaidilutė | Autismus-Therapiezentrum der VKKJ im Ambulatorium Sonnwendviertel, Austria |
Date |
---|
2022-04-25 |
Žodiniai pranešimai
Raidos psichologija
ISBN 978-609-467-513-3 (internetinis)
Tėvų vertinimu, pagal emocijų, dėmesio sunkumus ir hiperaktyvumą Lietuvos vaikai pasižymi aukštais rodikliais (Rescorla ir kt., 2011). Didelis skaičius jau ikimokyklinio amžiaus vaikų negauna jų specialiuosius ugdymosi poreikius atitinkančios savalaikės pagalbos dėl diagnostikos instrumentų ir moksliškai pagrįstų ugdymo programų trūkumo. Ugdomojo eksperimento tikslas – įvertinti Lietuvoje iki šiol netaikytų Marburgo dėmesio koncentracijos pratybų (Krowatschek, Albrecht, Krowatschek, 2019) (toliau – Marburgo pratybos) veiksmingumą bendrojo ikimokyklinio ugdymo įstaigų 5–6 metų vaikams. Buvo tikimasi, kad Marburgo pratybos pagerins šio amžiaus vaikų ne tik dėmesio koncentracijos, bet ir emocines kompetencijas. Tyrime dalyvavo 120 vaikų iš septynių ikimokyklinio ugdymo įstaigų Vilniuje, Kaune, Marijampolėje ir Klaipėdos rajone. Suformuotos poveikio ir lyginamoji grupės. Poveikio grupės vaikai dalyvavo Marburgo programoje (trukmė – 6 savaitės), kurią sudarė 12 užsiėmimų. Užsiėmimus mažose grupelėse vedė specialiai paruošti psichologai kartu su pedagogais. Siekiant įvertinti Marburgo pratybų veiksmingumą, poveikio ir lyginamosios grupės vaikai ištirti du kartus: prieš pratybas ir pasibaigus pratyboms. Dėmesio koncentracijos rodikliai matuojami KHV-VK (Ettrich ir Ettrich, 2005) ir KKA 3-8 (Krampen, 2007) metodikomis, o emocinės kompetencijos – EMK 3–6 aprašu (Petermann ir Gust, 2016). Analizuojant Marburgo pratybų veiksmingumą, nustatyta, kad po pratybų pagerėjo poveikio grupės vaikų, kurių dėmesio rodikliai vidutiniai (t. y. priskiriami II terciliui), dėmesio koncentracijos gebėjimai (jie darė mažiau klaidų) (p < 0.01, Wilcoxon kriterijus), taip pat pagerėjo jų socialinė elgsena ir empatijos gebėjimai (p < 0.05; 0.001). Lyginamojoje grupėje minėtų rodiklių įverčiai nepasikeitė (p > 0.05). Gauti rezultatai atitinka kitose šalyse atliktų Marburgo pratybų poveikio ikimokyklinio ir mokyklinio amžiaus vaikams tendencijas. Ugdomojo eksperimento duomenys parodė, kad net keliose srityse pagerėjo Marburgo pratybose dalyvavusių ikimokyklinio amžiaus vaikų rodikliai: reikšmingai pagerėjo 5–6 metų vaikų, pagal koncentracijos gebėjimus priskirtų II terciliui, dėmesio kokybė, taip pat reikšmingai pagerėjo jų emocinės kompetencijos. Finansavimą tyrimui skyrė Lietuvos mokslo taryba (LMTLT), sutarties Nr.S-DNR-20-3.
Funding(s) | Project ID |
---|---|
Lietuvos mokslo taryba |