Pirminės sveikatos priežiūros įstaigos darbuotojų nuomonė apie jų emocinį intelektą ir organizacijos mikroklimatą bei jų sąsajos
Gustauskaitė, Gabija |
Recenzentas / Reviewer | |
Komisijos pirmininkas / Committee Chairman | |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Vitkus, Linas | Komisijos narys / Committee Member |
Kibiša, Paulius | Komisijos narys / Committee Member |
Darbo tikslas. Įvertinti darbuotojų nuomonę apie jų emocinį intelektą, organizacijos mikroklimatą ir jų sąsajas pirminės sveikatos priežiūros įstaigoje. Uždaviniai. 1. Išanalizuoti darbuotojų nuomonę apie jų emocinį intelektą. 2. Įvertinti darbuotojų nuomonę apie mikroklimatą pasirinktoje įstaigoje. 3. Išsiaiškinti emocinio intelekto ir mikroklimato sąsajas pirminės sveikatos priežiūros įstaigoje. Metodika. Tyrimo objektas – pirminės sveikatos priežiūros centro darbuotojų nuomonė apie jų emocinį intelektą, mikroklimatą organizacijoje bei šių dviejų aspektų sąsajos. Tyrimui naudota anoniminė apklausa. Apklausti 147 Utenos PSPC darbuotojai: gydytojai, slaugos specialistai, asmens sveikatos priežiūros, administravimo, ūkines funkcijas atliekantys darbutojai. Atsako dažnis – 67,4 proc. Rezultatų pateikimui skaičiuoti absoliutūs (n) ir procentiniai (proc.) dažniai, standartiniai nuokrypiai (SN), vidurkiai (vid.). Lyginimui tarp populiacijos grupių naudoti χ², Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis kriterijai. Statistinių ryšių analizei taikytas Spearman koreliacijos koeficientas (r). Statistinio reikšmingumo lygmuo p<0,05. Tyrimo rezultatai. Aukštesnio išsilavinimo, vedę/ištekėjusios arba artimą žmogų turintys, vienu ar didesniu etatu dirbantys respondentai savo turimų kompetencijų lygį įvertino aukštesniais balais. Pagal užimamas pareigas aukščiausiais balais savo kompetencijas įvertino asmens sveikatos priežiūros darbuotojai (46,68±6,29) ir gydytojai (44,14±5,97). Daugiausiai tiriamieji turi šių kompetencijų: emocinio savęs pažinimo, orientacijos į pasiekimus, teigiamo požiūrio, empatijos, organizacijos pažinimo, komandinio darbo. Labiausiai reikalingos kompetencijos: prisitaikymas, empatija, konfliktų valdymas, komandinis darbas. Darbuotojų nuomone, organizacijoje vyrauja draugiškas, palankus, nekeliantis įtampos mikroklimatas. Nustatyta, kad organizacijos mikroklimatą labiausiai lemia darbuotojų tarpusavio santykiai, santykis su vadovu, konfliktų sprendimo sistema, asmeninės charakterio savybės ir bendradarbiavimas. Didelė dalis apklaustų asmenų organizacijoje jaučiasi saugiai (81,7 proc.), būna pozityvios nuotaikos (83,7 proc.), jaučia palaikymą ir gauna pagalbą tiek iš kolegų (80,9 proc.), tiek iš vadovo (72,8 proc.). Nemaža dalis respondentų nėra patenkinti gaunamu atlyginimu (40,8 proc.), bendraudami su kolegomis nesijaučia laisvai (21,1 proc.). Išvados. Utenos PSPC darbuotojai savo turimas kompetencijas įvertino žemesniais balais, negu kompetencijų reikalingumą dirbant sveikatos priežiūros įstaigoje. Nustatyta, kad organizacijoje vyrauja palankus mikroklimatas. Respondentų nuomonei apie vyraujantį mikroklimatą įstaigoje įtakos turėjo amžius bei darbo stažas. Kuo didesnis darbuotojų darbo stažas tuo geresnis santykis su vadovu ir kolegomis. Jaunesni darbuotojai įstaigoje būna optimistiškesnės nuotaikos. Darbuotojų emocinis intelektas susijęs su organizacijos mikroklimatu. Kuo didesniu balu respondentai įvertino turimas kompetencijas, tuo geriau vertino organizacijoje vyraujantį mikroklimatą, teigė, kad jis optimistiškas, draugiškas, nekeliantis įtampos.
Aim of the study. To assess employees' views on their emotional intelligence, microclimate, and their connections in the primary healthcare institution. Tasks of work. 1. To analyze employees' opinion about their emotional intelligence. 2. To evaluate the employees' opinion about the microclimate in the selected institution. 3. To reveal the connection between the emotional intelligence and the microclimate in a primary care institution. Methods. The object of the research is the opinion of primary health care center employees about their emotional intelligence, microclimate in the organization and the connections between these two aspects. An anonymous survey was used for the research. 147 employees of Utena PSPC were interviewed: doctors, nursing specialists, personal health care workers, administrative workers, workers performing economic functions. Response rate was 67.4%. Absolute (n) and percentage (%) frequencies, standard deviations (SD), averages (avg) were calculated to present the results. For comparison between population groups, χ², Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis criteria were used. Spearman's correlation coefficient (r) was used to analyze statistical relationships. The level of statistical significance is p<0.05. Results. Respondents with a higher education, who are married or have a close friend, who work full time or more, rated the level of their competences with higher scores. Personal health care workers (46.68±6.29) and doctors (44.14±5.97) rated their competences according to their positions. Most of the subjects have the following competencies: emotional self-knowledge, achievement orientation, positive attitude, empathy, organizational knowledge, teamwork. Most needed competences: adaptability, empathy, conflict management, teamwork. According to the employees, a friendly, favorable, non-tension microclimate prevails in the organization. It was established that the microclimate of the organization is mostly determined by the mutual relations of the employees, the relationship with the manager, the conflict resolution system, personal character traits and cooperation. A large part of the interviewed persons feel safe in the organization (81.7%), have a positive mood (83.7%), feel supported and receive help both from their colleagues (80.9%) and their manager (72.8%). A considerable number of respondents are not satisfied with the salary they receive (40.8%), do not feel free when communicating with colleagues (21.1%). Conclusions. Employees of Utena PSPC rated their available competences with lower scores than the competences required for working in a health care institution. It was established that a favorable microclimate prevails in the organization. Respondents' opinion about the prevailing microclimate in the institution was influenced by age and length of service. The greater the employee's seniority, the better the relationship with the manager and colleagues. Younger employees in the institution are in a more optimistic mood. The emotional intelligence of employees is related to the microclimate of the organization. The higher the score the respondents rated their competencies, the better they rated the prevailing microclimate in the organization, they said that it is optimistic, friendly, and does not cause tension.