Skyrybų krizę išgyvenančių moterų patyrimai dailės sesijose
Butkevičiūtė, Agnė |
Mostauskis, Stanislavas |
Almonaitytė Navickienė, Vaida |
Butkevičiūtė A. Skyrybų krizę išgyvenančių moterų patyrimai dailės sesijose, magistro baigiamasis darbas / mokslinis vadovas prof. dr. S. Mostauskis; Lietuvos sveikatos mokslų universitetas, Slaugos fakultetas, Reabilitacijos katedra, Vilniaus dailės akademijos Kauno fakultetas. Kaunas, 2025:200 p. Tyrimo tikslas - apibūdinti skyrybų krizę išgyvenančių moterų patirtis dailės sesijose. Tyrimo klausimai: 1) Kokios svarbiausios temos išryškėja skyrybų krizę išgyvenančių moterų refleksijose dailės sesijų metu? 2) Kaip kito skyrybų krizę išgyvenančių moterų refleksijose išryškėjusios temos? 3) Kaip kito pasirinkti dailės sesijų piešinių ikonografiniai ir formalieji elementai? 4) Kaip skirtingų kokybinių tyrimų rezultatai siejasi tarpusavyje? Tyrimo metodai. Kokybinis tyrimas. 12 grupinių 1,5 val. trukmės dailės sesijų; piešinių refleksijų teminė analizė; piešinių ikonografinių elementų analizė, piešinių formaliųjų elementų analizė, atvejo analizė. Tyrimo dalyvės. 10 moterų patiriančių skyrybų krizę. Įžvalgos. Skyrybų krizę išgyvenančių moterų refleksijose dailės sesijų metu išryškėjusios temos: a) negatyvius/ambivalentiškus patirties aspektus atspindinčios temos („Santuokos gedėjimas“, „Ateities baimė“, „Savivaizdis“, „Nuovargis“, „Tamsa - šviesa“), b) pozityvius patirties aspektus atspindinčios temos („Santykiai“, „Kas man teikia saugumą?“). Skyrybų krizę išgyvenančių moterų refleksijose dailės sesijų ciklo pirmoje pusėje dominavo negatyvios/ambivalentiškos temos, kurios ciklo pabaigoje tapo silpniau išreikštos; pozityvią patirtį išreiškiančios temos ciklo pradžioje buvo silpnai išreikštos, o pabaigoje sustiprėjo. Dailės sesijų piešinių pasirinkti ikonografiniai elementai (pagrindas, augmenija, savastis) kito nuo abstrakčių, geometrizuotų, apibendrintų į vieningesnius, dinamiškesnius, natūralistinius elementus; pasirinkti formalieji elementai (linija, koloritas, priemonių pasirinkimas) kito: a) linija nuo atsargios, trūkinėjančios vienkryptės kontūrinės linijos iki spontaniškų, ekspresyvių, įvairiakrypčių linijų; b) spalvinis sprendimas - nuo trijų spalvų paletės, menkai dengiančios piešinio plokštumą, iki ryškių, kontrastingų spalvų, dengiančių visą piešinio plokštumą; c) priemonių pasirinkimas nuo daugiau kontroliuojamų piešimo priemonių ir mažesnio popieriaus formato iki mažiau kontroliuojamų piešimo priemonių ir didesnių, netradicinių matmenų spalvoto popieriaus lapų. Skirtingų kokybinių tyrimų rezultatai savitai atskleidžia bendrą skyrybų krizę išgyvenančių moterų patirtį ir jos kaitą dailės sesijų metu bei siejasi tarpusavyje.
Butkevičiūtė A. Experiences of women going through a divorce crisis in art sessions, master's thesis / scientific supervisor prof. dr. S. Mostauskis; Lithuanian University of Health Sciences; Faculty of Nursing; Rehabilitation Department, Vilnius Academy of Arts, Kaunas Faculty. Kaunas, 2025:200 p. The aim of the study is to describe the experiences during art sessions of women going through a divorce crisis. Questions of the study: 1) What main themes emerge during art sessions in the reflections of women facing a divorce crisis? 2) How did the themes that emerged in the reflections of women facing a divorce crisis change? 3) How did the iconographic and formal elements of the drawings during the art sessions change? 4) How do the results of the different qualitative surveys relate to each other? The methods of the study. Qualitative survey. 12 group art sessions lasting 1.5 hours; thematic analysis of the reflections on the drawings; analysis of the iconographic elements of the drawings, analysis of the formal elements of the drawings, case study. Participants of the study. 10 women experiencing a divorce crisis. Insights. Themes that emerged during the art sessions in the reflections of the women experiencing divorce crisis: a) themes reflecting negative/ambivalent aspects of the experience („Mourning of marriage”, „Fear of the future”, „Self-image”, „Fatigue”, „Darkness - light”), b) themes reflecting positive aspects of the experience („Relationships”, „What gives me security?”). In the first half of the art session cycle, the reflections of women going through a divorce crisis were dominated by negative/ambivalent themes, which became less pronounced towards the end of the cycle; themes expressing positive experiences were weakly expressed at the beginning but became stronger towards the end of the cycle. The iconographic elements chosen for the art session drawings (ground, vegetation, self-identity) changed from abstract, geometric, generalised to more unified, dynamic, naturalistic elements; the formal elements chosen (line, colour, choice of media) changed: (a) line, from a careful, jerky, unidirectional contour line to spontaneous, expressive, omnidirectional lines; (b) colour, from a three-colour palette that barely covers the drawing plane to bright, contrasting colours that cover the entire drawing plane; (c) choice of media, from more controlled drawing tools and smaller paper sizes to less controlled drawing tools and larger, non-traditional sized sheets of coloured paper. The results of the different qualitative surveys reveal in their own way the common experience of women going through a divorce crisis and how it changes during the art sessions, as well as how they relate to each other.