Options
LSMU slaugos studijų programos studentų susižeidimai adatomis bei jų žinios apie veiksmus įsidūrus ir prevencijos priemones
Laurušonytė, Monika |
Recenzentas / Reviewer |
Monika Laurušonytė. LSMU slaugos studijų programos studentų susižeidimai adatomis bei jų žinios apie veiksmus įsidūrus ir prevencijos priemones. Bakalauro baigiamasis darbas. Darbo vadovė asist. Virginija Bulikaitė. Lietuvos sveikatos mokslų universitetas, Medicinos akademija, Slaugos fakultetas, Slaugos klinika. Kaunas, 2023;63p. Tyrimo tikslas: išanalizuoti LSMU slaugos studijų programos studentų susižeidimus adatomis bei įvertinti jų žinias apie veiksmus įsidūrus ir prevencijos priemones. Tyrimo metodika. Tyrime dalyvavo LSMU II-IV kurso slaugos studijų programos studentės, atlikusios klinikinę praktiką gydymo įstaigose. Tyrimo metodas- anoniminė anketinė apklausa, kuri vyko 2022m. lapkričio-gruodžio mėnesiais internetinėje platformoje „Microsoft Forms”. Statistinei kiekybinių duomenų analizei buvo pasirinkta aprašomoji statistika bei požymių dažnių analizė. Vertinant tiriamųjų žinias, teisingas atsakymas buvo vertinamas 1 balu, o neteisingas atsakymas arba atsakymas „nežinau”- 0 balų. Požymio priklausomumo analizei taikytas chi kvadrato (χ2) kriterijus. Kai reikšmingumo lygmuo p<0,05, požymių skirtumas buvo laikomas statistiškai reikšmingu. Rezultatai. Tyrimas atskleidė, jog bent kartą adata įsidūrė 83 proc. studenčių. Dažniausiai susižeidimai įvyko pirmo ( 63,9 proc.) ir antro (67,6 proc.) kurso klinikinių praktikų metu dėl skubėjimo (84,4 proc.) ir neatidumo (71,6 proc.). Dažniausiai susižeidimai įvyko skiedžiant vaistus (51,4 proc.). Net 74,5 proc. studenčių įsidūrusios panaudota adata nepranešė vyr. slaugytojui/praktikos mentoriui dėl baimės prisipažinti (71,1 proc.) ir net 85,7 proc. studenčių nesikreipė į šeimos gydytoją. Studenčių žinios apie veiksmus įsidūrus buvo patenkinamos (6,07 balo), o žinios apie prevencijos priemones siekiant išvengti susižeidimų buvo vidutinės (7,34 balo). Išvados: 1. Dauguma LSMU slaugos studijų programos studenčių patyrė bent po vieną susižeidimą adata. Nepanaudota adata klinikinių praktikų metu įsidūrė didžioji dalis studenčių, o panaudota adata - daugiau nei trečdalis studenčių. Daugiausia nepanaudota adata studentės įsidūrė po du kartus, o panaudota adata – po vieną kartą. Dažniausiai susižeidimai adatomis įvyko pirmo ir antro kurso klinikinių praktikų metu. Pagrindinė susižeidimų priežastis nepanaudota adata buvo vaistų skiedimas, o panaudota- adatos uždengimas gaubtuvėliu. Dažniausiai studentės susižeidė hipoderminėmis adatomis dėl skubėjimo ir neatidumo. Daugiau nei pusė studenčių apie susižeidimus nepranešė dėl baimės prisipažinti bei nesikreipė į šeimos gydytoją. 2. LSMU slaugos studijų programos studenčių žinios apie veiksmus įsidūrus panaudota adata buvo patenkinamos (6,07 balo). Subjektyviu pačių studenčių įsivertimu jų žinios buvo vidutinės (6,95 balo). Daugiausia studenčių žinojo, kad įsidūrus panaudota adata klinikinių praktikų metu svarbu pranešti vyr. slaugytojui/praktikos mentoriui ir kad yra atliekami kraujo serologiniai tyrimai dėl HBV, HCV ir ŽIV. Mažiausiai studenčių žinojo apie poekspozicinę HBV profilaktiką, laikotarpį, per kurį reikia susisiekti su gydytoju nuo įsidūrimo panaudota adata bei tai, kad įsidūrus dezinfekuoti dūrio vietos nereikia. 3. LSMU slaugos studijų programos studenčių žinios apie prevencijos priemones siekiant išvengti susižeidimų buvo vidutinės (7,34 balo). Subjektyviu pačių studenčių įsivertimu jų žinios buvo geros (7,84 balo). Daugiausia studenčių žinojo, kad atlikus procedūrą, adatas rekomenduojama iš karto išmesti į aštrių atliekų konteinerį ir kad adatos su apsauga bei švirkštai su įtraukiamomis adatomis gali padėti sumažinti susižeidimų panaudotomis adatomis skaičių. Mažiausiai studenčių žinojo, kad adatas po panaudojimo nėra rekomenduojama uždengti gaubtuvėliu.
Monika Laurušonytė. Needlestick injuries among students of the nursing study program of the Lithuanian University of Health Sciences and their knowledge of actions and prevention measures. Bachelor’s thesis. Supervisor Assist. Virginija Bulikaitė. Lithuanian University of Health Sciences, Medical Academy, Faculty of Nursing, Department of Nursing. Kaunas, 2023;63p. Aim of the research: to analyze needlestick injuries among students of the nursing study program of the LSMU and to assess their knowledge about the actions and prevention measures Methodology of the research. Participants in the research were the students of the II-IV year nursing study program of the LSMU who completed clinical practice in medical institutions. The research method is an anonymous questionnaire survey, which took place in November-December 2022 on the “Microsoft Forms” online platform. Descriptive statistics and feature frequency analysis were chosen for the statistical analysis of quantitative data. When evaluating the subjects’ knowledge, a correct answer was evaluated with 1 point, and an incorrect answer or the answer “I don't know” – 0 points. Po The Chi-squared (χ2) criterion was used for the analysis of the characteristic dependence. At a significance level of p<0.05, the difference in features was considered statistically significant. Results. The research revealed that 83% of students had a needlestick at least once. The most frequent injuries occurred during the first (63.9%) and second (67.6%) course clinical practices due to haste (84.4%) and carelessness (71.6%). The most common injuries occurred when diluting medicines (51.4%). As many as 74.5% of students did not inform the head nurse/practitioner mentor when they were stuck with a used needle due to the fear of confessing (71.1%) and as many as 85.7% of students did not consult a family doctor. Students’ knowledge of actions in the event of a needlestick was satisfactory (6.07 points), while their knowledge of preventive measures to avoid injuries was average (7.34 points). Conclusions: 1. Most of the students of the nursing study program of the LSMU have experienced at least one needlestick injury. Most of the students got stuck with an unused needle during clinical practices, and more than a third of the students got stuck with a used needle. At most, students stuck themselves twice with an unused needle, and once with a used needle. Most of the needlestick injuries occurred during the first and second year clinical practicums. The main cause of injuries with an unused needle was dilution of medication, and with a used needle – covering the needle with a cap. Most often, students injured themselves with hypodermic needles due to haste and carelessness. More than half of the students did not report their injuries due to fear of confessing and did not consult a family doctor. 2. The knowledge of the students of the nursing study program of the LSMU about the actions to be taken in the event of a needlestick was satisfactory (6.07 points). According to the subjective assessment of the students themselves, their knowledge was average (6.95 points). Most of the students knew that it is important to report needlesticks during clinical practices to the head nurse/practice mentor and that blood serological tests for HBV, HCV and HIV are performed after needlesticks. The lowest number of respondents knew about post-exposure prophylaxis for HBV, the period of time to contact a doctor after being stuck with a needle that has been used, and that there is no need to disinfect the affected site after a needlestick. 3. The knowledge of the students of the nursing study program of the LSMU about preventive measures to prevent injuries was average (7.34 points). According to the subjective assessment of the students themselves, their knowledge was good (7.84 points). Most students knew that it is recommended to dispose of needles immediately in a sharps waste container after the procedure and that needles with guards and syringes with retractable needles can help reduce the number of needlestick injuries. The lowest number of respondents knew that it is not recommended to cover the needles with a cap after use.