Taikomosios elgesio analizės taikymas autizmo spektro sutrikimą turinčiam vaikui: mamų patirtys
Kerpytė, Aurėja |
Recenzentas / Reviewer |
SANTRAUKA Kerpytė, A. (2025). Taikomosios elgesio analizės taikymas autizmo spektro sutrikimą turinčiam vaikui: mamų patirtys (Sveikatos psichologijos bakalauro darbas). Mokslinė vadovė: doc. dr. Irina Banienė. Lietuvos sveikatos mokslų universitetas, Medicinos akademija, Visuomenės sveikatos fakultetas, Sveikatos psichologijos katedra: Kaunas. 54 psl.
Tyrimo problema: Nors taikomoji elgesio analizė (TEA) yra pripažinta ir įrodymais grįsta praktika, skirta autizmo spektro sutrikimą turinčių asmenų elgesio problemoms spręsti, dalis specialistų kritikuoja šią intervenciją dėl istorinių ir esamų taikymo aspektų, keliančių etinių abejonių. Tyrimo tikslas – atskleisti mamų, auginančių vaiką su autizmo spektro sutrikimu, patirtis taikant taikomąją elgesio analizę (n=5). Tyrimo dalyviai – mamos, kurios augina vaiką, kuriam diagnozuotas autizmo spektro sutrikimas ir taikyta Taikomoji elgesio analizė (ne seniau nei prieš 10 metų, terapijai skirta mažiausiai 10 val. per mėn., ji taikyta mažiausiai 6 mėn., vaiko amžius, kai pradėta taikyti taikomoji elgesio analizė, iki 11 metų). Tyrimo metodai. Šiam tyrimui pasirinktas kokybinis tyrimo metodas. Duomenys buvo rinkti pusiau struktūruoto interviu metu pagal iš anksto parengtus interviu klausimus. Duomenų rinkimas pradėtas vykdyti 2024-12-20, paskutinis pokalbis įrašytas 2025-01-11. Visi surinkti tyrimo duomenys buvo analizuoti taikant indukcinės teminės analizės metodą pagal Braun ir Clarke (2006). Tyrimo atlikimui pritarimą suteikė Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Bioetikos centras. Tyrimo rezultatai. Gauti indukcinės teminės analizės rezultatai atsispindi 5 temose: 1) TEA pasirinkimo priežastys; 2) Svarbūs principai taikant TEA; 3) TEA patirties vertinimas; 4) Mamos – proceso dalyvės; 5) Pokyčiai šeimos gyvenime. Išvados. Mamų patirtyse taikant TEA atsiskleidė šie svarbūs aspektai: siekis, grįstas žiniomis ir rekomendacijomis, užtikrinti vaikui pagalbą; būtinybė taikyti metodą lanksčiai, atsižvelgiant į vaiko individualius poreikius; pastebimi, nors ne visada greiti, teigiami pokyčiai komunikacijos, poreikių išreiškimo, emocijų ir dėmesio srityse; mamų aktyvus įsitraukimas, keliantis iššūkių dėl vaidmenų derinimo ir emocinio nuovargio; bei TEA suformuota rutina, kuri, nepaisant sunkumų, prisideda prie vaiko pažangos ir šeimos stabilumo.
SUMMARY Kerpytė, A. (2025). Mothers’ experiences using Applied behavior analysis for a child with autism spectrum disorder (Bachelor’s thesis of Health Psychology). Scientific supervisor: Irina Banienė, doc., PhD. Lithuanian University of Health Sciences, Medical Academy, Faculty of Public Health, Department of Health Psychology: Kaunas. - 54 psl.
Research problem. Although Applied Behavior Analysis (ABA) is a recognized and evidence-based practice aimed at addressing behavioral issues in individuals with autism spectrum disorder, some specialists criticize this intervention due to historical and current implementation aspects that raise ethical concerns. Research aim – to reveal the experiences of parents raising a child with Autism Spectrum Disorder in applying Applied Behavior Analysis. Participants. Mothers raising a child diagnosed with Autism Spectrum Disorder, where Applied Behavior Analysis (ABA) therapy was used (no more than 10 years ago, with at least 10 hours per month, applied for at least 6 months, and the child was under 11 years old when ABA therapy was started). Research methods. A qualitative research method was chosen for this study. Data were collected using semi-structured interviews based on pre-designed interview questions. Data collection started on 2024-12-20 and the last interview was recorded on 2025-01-11. All data collected for the study were analyzed using an inductive thematic analysis approach following Braun and Clarke (2006). Permission for this investigation was obtained from the Bioethics Centre of the Lithuanian University of Health Sciences. Results. The results obtained through inductive thematic analysis are reflected in five themes: 1) Reasons for choosing ABA; 2) Key principles in applying ABA; 3) Evaluation of the ABA experience; 4) Mothers as active participants in the process; 5) Changes in family life. Conclusions. Mothers’ experiences applying ABA revealed the following key aspects: a support-seeking approach based on knowledge and recommendations; the need to apply the method flexibly, taking into account the child’s individual needs; noticeable, though not always immediate, positive changes in communication, expression of needs, emotions, and attention; active maternal involvement, which brings challenges related to role balancing and emotional fatigue; and a routine shaped by ABA that, despite difficulties, contributes to the child’s progress and family stability.