Autizmo spektro sutrikimą turinčių 7-11 metų vaikų žmogaus vaizdinys piešinyje
Navickienė, Gita |
Mostauskis, Stanislavas | |
Navickienė G. Autizmo spektro sutrikimą turinčių 7–11 metų vaikų žmogaus vaizdinys piešinyje. Magistro baigiamasis darbas. Mokslinė darbo vadovė dr. J. Rapolienė, konsultantė gyd. D. Vėlavičienė. Lietuvos sveikatos mokslų universitetas, Slaugos fakultetas, Reabilitacijos klinika, Vilniaus dailės universiteto Kauno fakultetas. Kaunas, 2020; 87 psl. Tyrimo tikslas: įvertinti autizmo spektro sutrikimą turinčių 7–11 metų vaikų žmogaus vaizdinį piešinyje. Tyrimo uždaviniai: 1. Nustatyti autizmo spektro sutrikimą turinčių 7–11 metų vaikų mėgimą piešti ir priemonių pasirinkimą. 2. Įvertinti autizmo spektro sutrikimą turinčių 7–11 metų vaikų pažintines galimybes, atitinkančias jų raidą. Tyrimo klausimai: Kaip autizmo spektro sutrikimą turintys 7–11 metų vaikai atvaizduoja žmogaus vaizdinį pagal savo fiziologinį ir funkcinį amžių? Kiek autizmo spektro sutrikimą turinčių 7–11 metų vaikų piešia žmogų? Tyrimo metodika: mišrus tyrimas ir dviejų atvejų analizė, taikant žmogaus piešinio testo pirmo ir paskutinio testo rezultatų ir statistikos duomenų analizę. Atvejų analizei, taikant stebėjimą, sudaryta 10 sesijų Dailės terapijos programa. Tyrimo dalyviai: kiekybiniame tyrime dalyvavo 7–11 metų vaikai, turintys autizmo spektro sutrikimą, ir įprastos raidos vaikai. Dalyvių skaičius – 119 vaikų. Kokybiniame tyrime dalyvavo du 7–11 metų autizmo spektro sutrikimą turintys vaikai. Išvados: mažiau nei pusė autizmo spektro sutrikimą turinčių vaikų mėgsta piešti, dauguma piešia tik kartais arba visai nepiešia. Palyginti su įprastinės raidos vaikais, jų mėgimas piešti yra mažesnis. Autizmo spektro sutrikimą turintys vaikai dažniausiai renkasi flomasterius ir pieštukus – sausas ir kontroliuojamas piešimo priemones, rečiausiai renkasi pirštų dažus ir molį – šlapias piešimo priemones. Daugumos autizmo spektro sutrikimą turinčių vaikų pažintinės galimybės skiriasi nuo jų fiziologinio amžiaus – pastebima vėluojanti raida. Pagal fiziologinį ir funkcinį amžių autizmo spektro sutrikimą turintys vaikai pavaizduoja žmogaus vaizdinį ne pagal savo amžių, piešiniams būdingas kūno dalių trūkumas ir neproporcingas vaizdavimas. Po dailės terapijos sesijų žmogaus kūno dalių vaizdavimas pagerėja, atsiranda anksčiau nepieštų kūno dalių. Minimaliai žmogų piešia dauguma autizmo spektro sutrikimą turinčių vaikų, o visą žmogaus figūrą su pagrindinėmis detalėmis – mažiau nei pusė autistiškų vaikų Rekomendacijos: Dirbant su autizmo spektro sutrikimą turinčiais vaikais ir siekiant pagerinti pažintinius jų gebėjimus, dailės terapeutams, mokytojams, spec. pedagogams ir psichologams rekomenduojama: 1. Atlikti tolesnius tyrimus siekiant įvertinti ilgalaikės dailės terapijos poveikį autizmo spektro sutrikimą turintiems vaikams pažįstant žmogaus kūno dalis. 2. Taikyti dailės terapiją autizmo spektro sutrikimą turintiems vaikams pagerinti žmogaus kūno dalių vaizdavimą piešinyje. 3. Išleisti metodinę medžiagą, kaip dirbti su autizmo spektro sutrikimą turinčiais vaikais taikant šiame moksliniame darbe aptariamą dailės terapijos programą.
Navickienė G. Human Image Drawing of 7–11 Year Old Children With Autism Spectrum Disorder. Master's thesis. Scientific supervisor dr. J. Rapolienė, consultant D. Vėlavičienė. Lithuanian University of Health Sciences, Faculty of Nursing, Clinic of Rehabilitation, Kaunas Faculty of Vilnius University of Art. Kaunas, 2020; 87 p. The aim of the study: to evaluate drawing of a human image by children aged 7–11 years with autism spectrum disorder. Objectives of the research: 1. To determine the choices and preferences of drawing materials and equipment by children aged 7-11 years with autism spectrum disorder. 2. To assess the cognitive abilities of children aged 7–11 with autism spectrum disorders, which correspond to their development. Research questions: how do children aged 7-11 with autism spectrum disorder portray a person according to their physiological and functional age? How many children aged 7-11 with autism spectrum disorder can draw an anatomically correct human figure? Research methodology: a mixed study and two-case analysis where the first and last test results and statistics of a human drawing test are analysed. A 10-session art therapy program was developed for this case analysis using observation. Study participants: The quantitative study included children aged 7-11 with autism spectrum disorder and children with normal development. Number of participants - 119 children. The qualitative study involved two children aged 7-11 with autism spectrum disorder. Conclusions: Less than half of children with autism spectrum disorder like to draw, most of them draw only occasionally or do not draw at all. Compared to children with normal development, children with autism spectrum disorder like to draw less. Children with autism spectrum disorder usually choose dry and controlled drawing tools like felt-tip pens and pencils, and least often choose wet drawing tools like finger paint and clay. Most children with autism spectrum disorder have different cognitive abilities compared to their physiological age, with delayed development. According to the physiological and functional age, children with autism spectrum disorder paint or draw a human figure not according to their age, the drawings are characterized by a lack of body parts and a disproportionate representation. After art therapy sessions, the imaging of human body parts improves, with previously absent body parts being included. At a minimum, a person is drawn by the majority of children with autism spectrum disorder, and the entire human figure with key details is drawn by less than half of autistic children Recommendations: when working with children with autism spectrum disorder and in order to improve their cognitive abilities, art therapists, teachers, spec. educators and psychologists should: 1. Conduct further research to evaluate the effects of long-term art therapy for children with autism spectrum disorder in cognition of human body parts. 2. Apply art therapy to children with autism spectrum disorder to improve the representation of human body parts in their drawings. 3. Publish methodological material on how to work with children with autism spectrum disorder by applying the art therapy program discussed in this research. Keywords: autism spectrum disorder, autistic children, art therapy, human image, human drawing, projection test.