Abiturientų akademinio nerimo sąsajos su psichologine gerove
Recenzentas / Reviewer |
Tyrimo problema. Abiturientų akademinio nerimo ir psichologinės gerovės sąsajos. Tikslas – nustatyti 12 klasės mokinių akademinio nerimo ir psichologinės gerovės sąsajas. Tyrimo dalyviai. Tyrime dalyvavo 12 klasės mokiniai, besimokantys Alytaus, Kauno ir Tauragės rajonuose (n=262). Tyrimo metodai. Tyrime taikyta anoniminė anketinė apklausa. Siekiant nustatyti abiturientų psichologinę gerovę naudota Kairio ir kt. (2013) Lietuviškoji psichologinės gerovės skalė jaunimui (LPGS-J). Nustatant abiturientų akademinį nerimą naudota Cassady (2019) Akademinio nerimo skalė (angl. Academic anxiety scale). Taip pat vertinti socialiniai-demografiniai rodikliai (lytis, tėvų išsilavinimai, gyvenamoji vietovė, ateities planai). Statistinė duomenų analizė atlikta taikant „SPSS for Windows 29.0“ statistinį paketą ir atliekant vienmatę bei dvimatę analizes. Tyrimo rezultatai. Nustatyta, kad dauguma 12 klasės mokinių jautė didesnį nei vidutinį ar didelį akademinį nerimą. Merginos statistiškai reikšmingai jautė didesnį akademinį nerimą, nei vaikinai (vidutiniai rangai 145,5 ir 99,7, kai U=4915,5, p<0,001). Abiturientų patiriamas akademinis nerimas ir ateities planai, tėvų išsilavinimas nebuvo statistiškai reikšmingai susiję (p>0,05). Tačiau buvo nustatyta, kad didmiestyje ar mieste gyvenantys abiturientai patyrė didesnį akademinį nerimą, nei miestelyje ar kaime gyvenantys 12 klasės mokiniai (atitinkamai vidutiniai rangai 139,2 ir 119,3, kai U=6898,5, p=0,031). Rezultatai atskleidė, kad abiturientų psichologinės gerovės lygis buvo aukštesnis nei vidutinis. Taip pat nustatyta, kad psichologinės gerovės išreikštumas tam tikrose jos aspektuose skiriasi tarp lyties (p<0,05). Tačiau abiturientų psichologinė gerovė nebuvo statistiškai reikšmingai susijusi su 12 klasės mokinių ateities planais, tėvų išsilavinimu ir gyvenamąja vietove (p>0,05). Taip pat nustatyta, kad didėjant 12 klasės mokinių akademiniam nerimui, psichologinė gerovė analizuotose aspektuose mažėja (p<0,05). Nustatyti skirtumai, tarp merginų ir vaikinų akademinio nerimo ir psichologinės gerovės sąsajų. Merginų imtyje šių dviejų analizuotų konstruktų sąsajos buvo ryškesnės, nei vaikinų (p<0,05). Išvados. Maždaug kas trečias (31 proc.) abiturientas jautė vidutinį, arba didesnį nei vidutinį (34 proc.) akademinį nerimą, o apie 11 proc. nurodė nepatiriantys nerimo. Merginos, lyginant su vaikinais, patyrė didesnį akademinį nerimą. Didmiestyje ar mieste gyvenantys abiturientai taip pat labiau nerimavo, nei miestelyje ar kaime gyvenantys. Patys abiturientai, kaip akademinio nerimo priežastimis įvardino ateityje laukiančius iššūkius, didelį mokymosi krūvį ir patiriamą spaudimą bei nuvertinimą. Respondentai pasižymėjo aukštesne, nei vidutine psichologine gerove (3,5 balų iš galimų 5). Vaikinų teigiamas emocingumas, kontrolė ir bendra psichologinė gerovė buvo reikšmingai didesnė nei merginų. Tiriamųjų psichologinės gerovės lygis nebuvo susijęs su jų ateities planais, tėvų išsilavinimu ar gyvenamąja vietove. Paaiškėjo, kad didėjant abiturientų akademiniam nerimui, psichologinė gerovė ir jos aspektai mažėjo. Tarp abiejų lyčių šios sąsajos buvo vidutinio stiprumo (merginų ϱ = -0,67; vaikinų ϱ = -0,54).
Research problem. Associations between academic anxiety and psychological well-being in 12th grade students. Aim - to determine the relationship between academic anxiety and psychological well-being of 12th grade students. Participants. 12th grade students studying in the districts of Alytus, Kaunas and Tauragė participated in the study (n=262). Methods. The research used an anonymous questionnaire survey. In order to determine the psychological well-being of students, Kairis et al. (2013) Lithuanian Psychological Well-Being Scale for Youth (LPGS-J) was used. Cassady (2019) Academic anxiety scale was used to determine the academic anxiety of graduates. Socio-demographic indicators (gender, parents' education, place of residence, future plans) were also evaluated. Statistical data analysis was performed using the SPSS for Windows 29.0 statistical package and univariate and bivariate analyses. Results. Approximately one in three (31%) 12th grade students felt average or above average (34%) academic anxiety. Girls had statistically significantly higher academic anxiety than boys (mean ranks 145.5 and 99.7, with U=4915.5, p<0.001). Academic anxiety experienced by students and future plans, parents' education were not statistically significantly related (p>0.05). However, high school seniors living in a metropolitan or urban area were found to experience higher academic anxiety than 12th grade students living in a small town or rural area (mean ranks of 139.2 and 119.3, respectively, with U=6898.5, p=0.031). The results revealed that the level of psychological well-being of the graduates was higher than average. It was also found that the expression of psychological well-being in certain aspects of it differs between genders (p<0.05). However, the psychological well-being of students was not statistically significantly related to the future plans of 12th grade students, parents' education and place of residence (p>0.05). It was also found that as the academic anxiety of 12th grade students increases, the psychological well-being in the analyzed aspects decreases (p<0.05). Differences were found in the relationship between academic anxiety and psychological well-being between girls and boys. In the sample of girls, the relationships between these two analyzed constructs were more pronounced than in the sample of boys (p<0.05). Conclusions. Approximately one in three (31%) 12th grade students felt average or above average (34%) academic anxiety, and about 11% indicated that they were not worried. Girls experienced more academic anxiety compared to boys. Graduates living in a big city or town were also more anxious than those living in a small town or village. The graduates themselves named future challenges, heavy learning load and pressure, underestimation as reasons for their academic anxiety. The respondents had a higher than average psychological well-being (3.5 points out of a possible 5). Boys had significantly higher positive emotionality, control, and overall psychological well-being than girls. The subjects' level of psychological well-being was not related to their future plans, parents' education or place of residence. It turned out that as the academic anxiety of high school students increased, psychological well-being and its aspects decreased. Between both sexes, these associations were of moderate strength (girls ϱ = -0.67; boys ϱ = -0.54).