Kauno miesto ir rajono devintų klasių mokinių fizinio aktyvumo sąsajos su psichine sveikata ir mokymosi pasiekimais
Viršilaitė, Indrė |
Recenzentas / Reviewer | |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos pirmininkas / Committee Chairman | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Gudauskienė, Rita | Komisijos narys / Committee Member |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member |
Darbo tikslas: Išanalizuoti mokinių fizinio aktyvumo įpročius ir sąsajas su psichine sveikata bei mokymosi rezultatais. Uždaviniai: Išanalizuoti ir įvertinti devintų klasių mokinių fizinį aktyvumą; įvertinti tiriamųjų mokymosi pasiekimus ir psichinę sveikatą; nustatyti mokinių fizinio aktyvumo ir psichinės sveikatos bei mokymosi rezultatų sąsajas. Metodika. Tyrimas vykdytas 2016 m. balandžio-gegužės mėnesiais. Mokyklos buvo pasirinktos iš LR Švietimo ir mokslo ministerijos institucijų registro sąrašo. Tyrimas buvo atliekamas kartu su „Lietuvos vaikų augimo stebėsenos“ tyrimu ir vykdomas vadovaujantis PSO ekspertų parengtais tyrimo protokolu ir tyrimo metodika. Magistro baigiamajam darbui atsitiktinės atrankos būdu buvo pasirinktos 9 mokyklos. Magistrinio darbo tikslinė grupė – Kauno miesto ir rajono devintų klasių mokiniai, kurių amžius 15-16 metai (n = 307; 50,2 proc. vaikinų ir 49,8 proc. merginų). Rezultatai. Didžioji dalis (88,6 proc.) devintokų prie savo gyvenamosios vietos turi erdvių, kur jie galėtų mankštintis laisvalaikiu, tačiau tik pusė apklaustų mokinių, didesnė dalis vaikinų, lyginant su merginomis, jose mankštinasi (p>0,05). Kasdien bent 60 min. per dieną fiziškai aktyvūs du kartus daugiau vaikinų, lyginant su merginomis. Kiek mažiau nei pusė devintokų, dažniau vaikinai, negu merginos, lanko sporto ir /ar šokių būrelius (p>0,05). Darbo dienomis daugiau nei pusė merginų ir tik ketvirtadalis vaikinų ruošia pamokas ir skaito knygas nuo 2 val. iki 3 val. ir daugiau. Darbo dienomis daugiau nei pusė merginų ir vaikinų prie kompiuterio ar televizoriaus praleidžia 2 val. ir mažiau, tačiau savaitgaliais ženkliai išauga 3 val. ir daugiau prie ekranų praleidžiančių mokinių dalis. Daugiau merginų, lyginant su vaikinais, visų šešių analizuotų mokymosi dalykų žinios įvertintos nuo „puikiai“ iki „vidutiniškai“, trečdalio ir daugiau devintokų, didesnės dalies vaikinų, lyginant su merginomis, žinios yra „patenkinamos“ ir žemesnės. Didesnį socialumą nurodė merginos, palyginus su vaikinais. Problemas dėl hiperaktyvumo nurodė tiek merginos, tiek vaikinai, tačiau vaikinai prisipažįsta turintys daugiau problemų dėl hiperaktyvumo nei merginos. Vaikinai nurodė turintys mažiau emocinių problemų, palyginus su merginomis. Nustatyta, kad mažiau elgesio problemų turi merginos nei vaikinai. Lyginant visus rezultatus, nustayta, kad moksleivių fizinis aktyvumas, psichinė sveikata ir mokymosi pasiekimai yra reikšmingai susiję. Kuo mokiniai daugiau dienų buvo fiziškai aktyvūs ir daugiau kartų per savaitę lankė sporto ir/ar šokių burelius tuo jie buvo socialesni, mažiau hiperaktyvūs, neturėjo emocinių simptomų, elgesio problemų ir sunkumų su bendraamžiais. Merginos, kurios darbo dienomis ir savaitgaliais daugiau laiko praleido prie kompiuterio ir televizoriaus, turėjo daugiau emocinių simptomų, problemų su elgesiu ir bendraamžiais. Kuo merginos ir vaikinai daugiau dienų ir kartų per savaitę buvo fiziškai aktyvūs, tuo jie turėjo geresnius tiek tiksliųjų tiek humanitarinių mokslų pažymių vidurkius. Merginos, kurios darbo dienomis ir savaitgaliais daugiau laiko praleido prie kompiuterio ir/ar televizoriaus, turėjo blogesnius matematikos pamokų vidurkius. Išvados. Didžioji dalis moksleivių prie savo gyvenamosios vietos turi fizinei veiklai skirtų erdvių, tačiau tik pusė apklaustųjųj jose mankštinasi. Dauguma devintokų buvo fiziškai aktyvūs bent 60 min. dvi ar daugiau dienų per savaitę. Daugiau merginų, lyginant su vaikinais, visų šešių analizuotų mokymosi dalykų žinios įvertintos nuo „puikiai“ iki „vidutiniškai“, trečdalio ir daugiau devintokų, didesnės dalies vaikinų, lyginant su merginomis, žinios yra „patenkinamos“ ir žemesnės. Analizuojant psichinės sveikatos ypatumus, nustayta, kad vaikinai prisipažįsta turintys daugiau problemų dėl hiperaktyvumo nei merginos, kurios tuo tarpu tui daugiau problemų dėl emocinių simptomų. Nustatytos reikšmingos sąsajos tarp moksleivių fizinio aktyvumo, psichinės sveikatos ir mokymosi pasiekimų. Kuo mokiniai daugiau dienų buvo fiziškai aktyvūs ir daugiau kartų per savaitę lankė sporto ir/ar šokių burelius tuo jie buvo socialesni, mažiau hiperaktyvūs, neturėjo emocinių simptomų, elgesio problemų ir sunkumų su bendraamžiais bei gavo geresnius tiek tiksliųjų tiek humanitarinių mokslų pažymių vidurkius.
Aim of the study: To analyze the students' physical activity habits and links with mental health and academic achievements. Objectives: To analyze and evaluate the ninth grade students' physical activity; to assess the academic achievements and mental health of respondents; to determine correlations between students' physical activity, mental health and academic achievements. Methods. The study was carried out in April-May of 2016. Schools were selected from the registry list of Ministry of Education and Science of the Republic of Lithuania. The research was carried out in conjunction within the investigation of "Lithuanian childhood growth surveillance initiative” and carried out in accordance with the WHO expert's study protocol and methods. For the final work 9 schools were selected by a simple random sample from Kaunas city and district. The target group of Master thesis – ninth graders, youth of 15-16-year-old (n = 307; 50.2 % of boys and 49.8 % of girls). Results. The majority of ninth graders (88.6 %) near their living area have space to exercise in their free time, but half of the students, majority of male students compared to female students exercise in those areas (p>0.05). Every day almost 60 minutes per day male students are physically more active than female students. Little less than half of ninth graders more often male students’ than female students actually go to gyms or dance activity clubs (p>0.05). On work days more than half of the female students and one quarter of male students do their homework and reads books from 2 hours up to 3 and more hours per day. At the same time more than half of male and female students spend their time on computer or TV’s approximately about 2 hours or less, but on weekends the numbers increase up to 3 hours and more. More girls compared to boys said that their knowledge in all six analyzed studies are from “perfect” to “moderate” and one third and more ninth graders majority of boys compared to girls said that their knowledge in studies are from “satisfied” to lower. Majority of girls showed to be more social then boys. Girls and boys indicated having a problem with hyperactivity, although boys admit having more problems dealing with it than girls do. Boys showed having less emotional symptoms compared to girls. Established that girls have less behavior problems than boys. Compared all of the results, we established that student physical activity, mental health and academic achievements are significantly related. The more students were active daily and went to gyms or dance activity clubs the more social they got, less hyperactive, less emotional symptoms, less behavior problems within their age. Girls, which during work days and weekdays spent more time watching TV or being on computer had more emotional symptoms, behavior problems and problems within their age peers. When kids where active during the week their academic grades increased to be better than they were. Girls who spent more time watching TV or being on a computer had worse mathematical grades then the rest of the girls. Conclusions. Majority of students near their district have opportunities to be physically active but only half of the questioned students actually do exercise in them. Majority of ninth graders were physically active at least 60 minutes two or more days a week. More girls compared to boys said that their knowledge in all six analyzed studies are from “perfect” to “moderate” and one third and more ninth graders majority of boys compared to girls said that their knowledge in studies are from “satisfied” to lower. Analyzing metal health characteristics, we established that boys have more problems with hyperactivity than girls, which in the meantime have more problems with emotional symptoms. Established significant connection between student physical activity, mental health and academic performance. The more students were active during the whole time period the more social they become and less hyperactive, had less emotional difficulties or behavioral problems within kids their age and also had better academic grades.