1 – 6 mėn. Lietuvos vaikų judesių raidos tyrimas
Šeniauskė, Neda |
Recenzentas / Reviewer | |
Domeika, Aurelijus | Komisijos pirmininkas / Committee Chairman |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos techninis sekretorius / Committee Technical Secretary | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Satkunskienė, Danguolė | Komisijos narys / Committee Member |
Želvienė, Edita | Komisijos narys / Committee Member |
Neda Šeniauskė. 1 – 6 mėn. Lietuvos vaikų judesių raidos tyrimas. Magistro baigiamasis darbas. Darbo vadovė – Prof. Dr. Audronė Prasauskienė, Lietuvos sveikatos ir mokslų universitetas, Medicinos akademija, slaugos fakultetas, Vaikų reabilitacijos klinika. 2020; 62 psl.;
Darbo tikslas: Ištirti 1 – 6 mėnesių Lietuvos vaikų judesių raidą. Darbo uždaviniai: 1. Ištirti 1-6 mėnesių Lietuvos vaikų stambiosios ir smulkiosios motorikos įgūdžių atsiradimo dėsningumus. 2. Įvertinti tarptautinius vaikų raidos vytimosi skirtumus. 3. Įvertinti stambiosios motorikos vystymosi sąsajas su vaiko praleidžiamu laiku pagalbinėse priemonėse.
Metodika: Epidemiologinis, momentinis tyrimas buvo atliktas nuo 2020 metų birželio iki 2020 rugsėjo mėn. Duomenys buvo renkami dviem etapais – (1) Anketa buvo talpinama elektroninėje erdvėje ir socialiniuose tinkluose. (2) Anketa buvo pateikiama artimoje aplinkoje – draugams, šeimos nariams, kitiems artimiesiems. Tyrimo instrumentas: (1) Tyrimo autorės sudaryta demografinė anketa, kurioje nurodyta informacija apie vaiko gimimo datą, amžių, lytį, gimimo svorį, Apgar vertinimą, gimdymą, gyvenamą vietą bei socialinę ir ekonominę padėtį. (2) Adaptuotas Ages & Stages klausimynas, 3 leidimo forma (ASQ®-3). Anketą/Klausimyną sudarė: 1. Vaiko gimimo data, informacija apie vaiko sveikatos būklę, tėvų ekonominę bei socialinę padėtį. 2. Klausimai apie vaiko bendravimą. 3. Klausimai apie stambiąją bei smulkiąją motoriką. 4. Klausimai apie vaiko socialinius įgūdžius. 5. Klausimai apie nerimą keliančius vaiko elgesio, sveikatos ar raidos sutrikimus. Tiriamieji: tyrime iš viso dalyvavo 118 sveikų, išnešiotų 1 – 6 mėn., vaikų. Vaikų įtraukimo į tyrimą kriterijai buvo šie: (1) Sveiki, gimę ne ankščiau kaip 38 nėštumo savaitę vaikai. (2) Vaikų amžius nuo 1 iki 6 mėnesių. Visi tyrime dalyvavę asmenys buvo informuoti apie anketos/klausimyno pildymą, bei buvo užtikrintas asmenų konfidencialumas. Išvados: 1. Ištyrus 1 – 6 mėnesių Lietuvos vaikų stambiosios ir smulkiosios motorikos įgūdžių vidutinį atsiradimo amžių, paaiškėjo, kad 1 – 2 mėnesių laikotarpyje vaikas gulėdamas ant nugaros geba sukioti galvą nuo vienos pusės į kitą, mojuoti rankomis bei kojomis. Gulint ant pilvo pakelti galvą, išlaikyti ją keletą sekundžių ir ramiai nuleisti žemyn. Tai pat gali suimti kito asmens pirštą ar trumpai išlaikyti jam įduodamą žaisliuką. Būdamas 3 – 4 mėnesių amžiaus vaikas tvirtai išlaiko galvą, geba ją pakelti ir išlaikyti ilgiau nei 15s., sukioti ją į šalis bei ramiai nuleisti. Tai pat kūdikis siekia žaislų, geba juos išlaikyti. Žaidžia savo rankutėmis, liečia bei tempia savo rūbus. Būdamas 5 – 6 mėnesių amžiaus vaikas vartosi nuo nugaros ant pilvo ir atvirkščiai, gulėdamas ar sėdėdamas remiasi priešais save rankomis ir stojasi į “ropojimo“ padėtį, tai pat vaikas siekia žaislų, juos suima, manipuliuoja, gali žaisti viena ar dvejomis rankomis. Siekia ir mažesnių žaislų, išlaiko juos delno centre, ima žaislus į burną, siekia ir bando suimti smulkius daiktus ar trupinius. 2. Palyginus tyrime dalyvavusių Lietuvos vaikų stambiosios motorikos vertinimą su JAV vaikų vertinimu, statistiškai reikšmingas skirtumas nebuvo gautas. Lietuvos ir JAV 1 – 6 mėnesių kūdikių judesių raida panaši. Motorinių įgūdžių atsiradimo tarpsniai neparodė statistiškai reikšmingo skirtumo. 3. Įvertinus sąsajas tarp vaiko praleidžiamo laiko pagalbinėse priemonėse ir stambiosios motorikos vystymosi – statistiškai reikšmingo ryšio nebuvo gauta.
Neda Šeniauskė. Research of 1 - 6 months Lithuanian children's motor development. Master's thesis. The head of the thesis - Prof. D. Audronė Prasauskienė, Lithuanian University of Health and Science, Medical Academy, Faculty of Nursing, Clinic for Children Rehabilitation. 2020; 62p; The aim of the research: To investigate Lithuanian children's movements development in the first 6 months of their life. The task of the study: 1. To investigate the regularities of gross and fine motor skills of Lithuanian children in the first 6 months of their life 2. To evaluate national differences in children‘s development. 3. To evaluate interfaces between the development of gross motor skills and the time that child spent in crib, stroller, feeding chair and ect., all. Methods: An epidemiological study was performed between June and September 2020. The data were collected in two stages - (1) The questionnaire was placed on social networks. (2) The questionnaire was submitted in a close environment - to friends, family members, other relatives. Research instrument: (1) Demographic questionnaire created by the author of the research, which provides information about child date of birth, age, gender, birth weight, Apgar assessment, place of residence and socio-economic status. (2) Adapted Ages & Stages Questionnaire, 3 edition (ASQ®-3). The questionnaire for research consisted of: 1. Child date of birth, information about child health condition, economic and social situation of the parents. 2. Questions about the child communication. 3. Questions about gross and fine motor skills. 4. Questions about the child social skills. 5. Questions about the child behavior, health or developmental disorders. Participants: A total of 118 healthy children aged 1 to 6 months were included in the study. The criteria for inclusion of children: (1) Healthy, children born later than 38 weeks of gestation. (2) Children aged 1 to 6 months. All participants in the study were informed about the completion of the questionnaire and the confidentiality of the individuals was ensured. Conclusions: 1. After examining the average age of 1 - 6 month Lithuanian gross and fine motor skills, it became clear that 1 - 2 months old child is able to turn his head from side to side, wave his arms and legs while lying on his back. While lying on his tummy, raise his head, hold it for a few seconds, and calmly lower it down. He also can grab another person’s finger or briefly hold a toy placed on it. At the age of 3 - 4 months, the child holds his head firmly, is able to lift and hold it for more than 15 seconds, turn it to the sides and calmly put it down. Also baby seeks toys, keep them in his arm. He plays with his hands, touches and stretches his clothes. At the age of 5-6 months, child rolls from the back on his stomach, also can sit with his hands in front of him and start to stand in a "crawling" position, as well as the child seeks toys, grabs them, manipulates them, can play with one or two hands. He also seeks smaller toys, keeps them in the center of the palm of his hand, takes the toys in his mouth, seeks and tries to catch small objects or crumbs. 2. Comparing the assessment of gross motor skills of Lithuanian children participating in the study with the assessment of children in the USA, no statistically significant difference was obtained. This means that the periods of motor development and skills of both - Lithuanian and JAV children have no difference. 3. Assessing the correlations between the child's time spent in assistive devices and the development of gross motor skills, no statistically significant relationship was found.