Ethical issues concerning drug promotion in India and Lithuania
Perumannu Kalarikkal Dileepkumar, Haritha Dileep Kumar |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos pirmininkas / Committee Chairman | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member |
Aim The aim of the study was to explore and compare the ethical issues concerning the relationship between physicians and the pharmaceutical industries from the perspective of Lithuanian and Indian physicians. Methods A cross-sectional study was conducted in India in June 2018 and in Lithuania in January 2019. The popula¬tion – physicians working at tertiary level health care centers in Lithuania and India. A convenience sampling method was used. A total of 300 surveys were distributed to the respondents and 179 surveys were received (re¬sponse rate – 59.7%). An originally elaborated questionnaire was employed to gather socio-demographic variables as well as attitude and exposure of respondents. Statistical significance was evaluated if p < 0.05. Results Indians believed that medical representatives act unethically while promoting their drugs (84.5%) or while comparing their drugs with other (76.3%) companies’ medicines, meanwhile significantly smaller proportions of Lithuanians expressed positive attitudes towards this: 43.4% and 38.6% respectively (p < 0.05). While Lithuanian doctors thought that it’s OK to give or accept gifts, Indian doctors tended to think that such practices are not acceptable (p < 0.05). While Indians thought that gifts did not affect their prescribing behavior, Lithuanian doctors thought oppositely (p < 0.05). The most popular type of gift for Indian physicians was meals; 30-80% of Indian respondents were offered these gifts at least once per month, while 20% of Lithuanians respondents were offered meals at least once per month (p < 0.05). Large gifts highly correlated with local trips (0.84), international trips (0.91), and travels to conference (0.87). Symbolic gifts appeared to have average correlation with the attitude that accepting gifts is not OK (0.47) and small gifts appeared to have average correlation with the attitude that giving gifts is not OK (0.40). Age had weak correlation with meals (0.27), symbolic gifts (0.29), and the attitude that accepting gifts is not OK (0.39). Conclusion Lithuanian and Indian physicians’ attitudes differed on different aspects of ethics in drug promotion. Indians were more negative towards giving and getting gifts, but also, they thought that gifts did not affect their decisions. Meanwhile, Lithuanians tended to think that there’s nothing wrong in giving and accepting gifts, however, they felt that gifts effected their decisions. The more often the respondents were offered meals, symbolic and small gifts, the more they thought that it’s not appropriate to either give or accept promotional gifts. Keywords: drug promotion, professional ethics, medical doctors, India, Lithuania, ethical drug marketing.
Tikslas Darbo tikslas – ištirti ir palyginti Lietuvos ir Indijos gydytojų požiūrį į gydytojų ir farmacijos pramonės santykio etines problemas. Metodai Vienmomentis tyrimas buvo atliktas 2018 m. liepos mėn. Indijoje ir 2019 m. sausio mėn. Lietuvoje. Populiacija – tretinio lygmens sveikatos priežiūros centruose dirbantys gydytojai. Buvo naudojama patogioji imtis. Iš viso išdalinta respondentams 300 anketų, kurias užpildė 179 gydytojai (atsako dažnis – 59,7 proc.). Apklausoje buvo naudojamas naujai sukurtas klausimynas, kuriuo buvo renkami sociodemografiniai duomenys, taip pat duomenys apie respondentų požiūrį į vaistų reklamą ir atsparumą vaistų marketingui. Statistinio reikšmingumo lygmuo – p < 0,05. Rezultatai Didesnė dalis Indijos gydytojų sutiko, kad farmacijos kompanijų atstovai neetiškai elgiasi reklamuodami savo vaistus (84,5 proc.) arba lygindami savo vaistus su kitų kompanijų vaistais (76,3 proc.), lyginant su Lietuvos gydytojais (atitinkamai 43,4 proc. ir 38,6 proc.; p<0,05). Lietuvos gydytojai mane, kad priimtina gauti ar duoti dovanas reklaminiais tikslais, Indijos gydytojai buvo linkę manyti, kad tokia praktika yra nepriimtina (p<0,05). Populiariausios Indijos gydytojams siūlomos dovanos – valgiai; 80 proc. Indijos respondentų buvo siūlomos šio tipo dovanos bent kartą per mėnesį, tuo tarpu tik 20 proc. Lietuvos gydytojų buvo siūlomos šio tipo dovanos. Didelės dovanos stipriai koreliavo su vietinėmis (0,84), tarptautinėmis kelionėmis (0,91) ir kelionėmis į konferenciją (0,87). Simbolinės dovanos vidutiniškai koreliavo su požiūriu, kad nepriintina gauti dovanas (0,47), o mažos dovanos vidutiniškai koreliavo su požiūriu, kad nepriimtina siūlyti dovanas (0,40). Amžius silpnai koreliavo su valgiais (0,27), simbolinėmis dovanomis (0,29) ir požiūriu, kad nepriimti gauti dovanas (0,39). Išvados Lietuvos ir Indijos gydytojų požiūriais skyrėsi įvairiais vaistų reklamos etikos aspektais. Indijos gydytojai neigiamai žiūrėjo į dovanų teikimą ir priėmimą, tačiau patys mane, kad dovanos neveikia jų sprendimų. Tuo tarpu Lietuvos gydytojai manė, kad nieko blogo teikti ar priimti dovanas, tačiau jautė, kad dovanos veikia jų sprendimus. Kuo dažniau respondentams buvo siūlomi valgiai, simbolinės ir mažos dovanos, tuo labiau jie buvo linkę manyti, kad nepriimtina teikti ar priimti reklamines dovanas.