Options
Energinių gėrimų vartojimo ypatumai Ukmergės mieste
Petronytė, Justina |
Recenzentas / Reviewer | |
Recenzentas / Reviewer | |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member |
Darbo parengimo vieta. Lietuvos sveikatos mokslų universitetas, Veterinarijos akademija, Maisto saugos ir kokybės katedra. Darbo vadovas. Prof. dr. Dalia Sekmokienė. Darbo apimtis. 76 puslapiai. Darbe pateikta: 22 paveikslai, 6 lentelės, 1 priedas, 63 literatūros šaltiniai. Darbo tikslas. Ištirti energinių gėrimų vartojimo ypatumus, pasiūlą, ženklinimą Ukmergės mieste. Metodika. 2014 metų balandžio mėnesį buvo vykdoma apklausa. Apklausai respondentai buvo tikslingai sugrupuoti į keturias grupes: „iki 18 metų“ ir „18 metų ir daugiau“, „sportininkai“ ir „mokytojai“. Gauti rezultatai analizuoti naudojant statistinius SPSS 19.0, 20.0 ir 22.0 paketus ir MS Office Exel 2007 programą. Rinkos tyrimas atliktas 2016 metų sausio - vasario mėnesiais trijose didžiausiuose Ukmergės prekybos centruose (PC "Rimi supermarket", UAB Palink "Iki" ir PC "Norfa XXL“), kiekvienoje parduotuvėje buvo išnagrinėti visi juose esantys EG (jų rūšys, gamintojai, sudėtis). EG buvo perkami arba fotografuojami. Išanalizuotas 4 populiarių EG ženklinimas. Tyrimas atliktas vadovaujantis Lietuvos higienos normos HN 119:2002 „Maisto produktų ženklinimas“ reikalavimais, Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1924/2006 dėl teiginių apie maisto produktų maistingumą ir sveikatingumą nuostatomis ir EG reklamos ir ženklinimo kodekso pateiktomis rekomendacijomis. Rezultatai. Anketinė apklausa parodė, kad EG vartoja 9,6 proc. žmonių, tuo tarpu daugiau nei 55 proc. apklaustųjų visai nevartoja šių gėrimų. 35 proc. respondentų prisipažino EG vartojantys kartais. Pagal gautus rezultatus EG vartotojų vyrų buvo statistiškai daugiau negu moterų. Šeimos narių įpročiai jų pasirinkimo vartoti EG neįtakojo. Remiantis tyrimo duomenimis statistiškai dažniau EG vartojo asmenys su nebaigtu aukštuoju išsilavinimu. Taip pat didesniu dažnumu šiuos gėrimus vartojo jaunimas nuo 17 iki 19 metų amžiaus, tačiau statistiškai reikšmingų skirtumų tarp amžiaus grupių nenustatyta. Tyrimo rezultatais nenustatyta esminio skirtumo tarp mieste arba kaime gyvenančių respondentų EG vartojimo. Didžiausia dalis (24,21 proc.) apklaustųjų EG vartoja, kai jaučiasi pavargę, ir daugiau nei 46 proc. iš apklaustųjų respondentų, vartojančių arba kartais vartojančių EG, nurodė, kad perkant EG priimtiniausias taros tūris yra 0,25 l. Tiriant, kas lemia respondentų pasirinkimą pirkti vienokį ar kitokį EG, 37 proc. apklaustųjų rinkosi geriausiai žinomą, 29,79 proc. rinkosi pigiausią gėrimą. Dažniausiai vartoti EG respondentai apsispręsdavo patys. Populiariausias EG pagal respondentų atsakymus buvo „Red Bull“, „Dynamit ORIGINAL“, „Monster“, „Burn“, „Battery +“. Gauti EG rinkos tyrimo rezultatai parodė, kad viso buvo rasta 22 pavadinimų EG. Didžiąją rinkos dalį (80 proc.) sudarė kitų šalių gamintojai. Dauguma (40,74 proc.) EG buvo parduodami 0,5 l talpos skardinėse. Didžiąją rinkos dalį (27,27 proc.) sudarė „Red Bull“ kompanijos gaminami EG ir (22,27 proc.) „Monster“ firmos EG, kurių rūšys buvo įvairios (be cukraus, tropinių vaisių skonio, su ženšeniu, su vitaminais). Visuose prekybos centruose EG buvo patalpinti atskirai jiems skirtose lentynose, atskirti toliau nuo alkoholinių gėrimų ir vaisvandenių. Visuose EG buvo rasta kofeino, iš kurių 81,48 proc. EG kofeino buvo 32 mg/100 ml. Visuose taip pat buvo B grupės vitaminų. 3,70 proc. EG buvo be taurino. 29,62 proc. EG sudėtyje buvo rasta guaranos ekstrakto, 74,04 proc. EG sudėtyje buvo cukraus, 25,92 proc. EG buvo be cukraus, bet su saldikliais. Išanalizavus gėrimų ženklinimą buvo įvertinta, kad daugumos EG ženkilinimas atitiko Lietuvos higienos normos HN 119:2002 „Maisto produktų ženklinimas“ reikalavimus. 1 rūšies EG pakuotės buvo be lietuviško vertimo. 25,92 proc. EG buvo paženklinti sveikatingumo teiginiais, 18,51 proc. - su maistingumo teiginiais. 59,09 proc. EG pakuočių gamintojai savo nuožiūra vartotojams pateikė papildomą informaciją/rekomendacijas: „nemaišyti su alkoholiniais gėrimais“, „vartoti saikingai“, „nesaikingas vartojimas gali neigiamai paveikti sveikatą“. Išvados. Pagal anketos duomenis dauguma respondentų visai nevartojo EG ir tik dalis jų prisipažino vartojantys kartais. Vyrai daugiau vartojo EG, negu moterys (p < 0,05). Prieita prie išvados, kad asmenims, kurie rinkosi vartoti EG, šeimos nariai jokios įtakos jų pasirinkimui neturėjo, juos rinkosi vartoti patys. Statistiškai dažniau nuolat vartoti EG rinkosi asmenys su nebaigtu aukštuoju išsilavinimu. Dažniau šiuos gėrimus vartojo jaunimas iki 19 metų. Tyrimo rezultatais nenustatyta esminio skirtumo tarp mieste arba kaime gyvenančių respondentų susidomėjimo EG sukeliama žala organizmui. Dauguma žinojo, kad EG kenksmingi jaunam organaizmui dėl juose esančių stimuliuojančių medžiagų poveikio. Išsiaiškinta, kad didžioji dalis respondentų dažniausiai juos vartoja, kai yra pavargę. Labiausiai perka 0,25 l talpos EG ir didžioji dalis respondnetų perka pigiausią ir labiausiai žinomus EG. Didžiąją rinkos dalį (80 proc.) sudarė kitų šalių gamintojai. Dauguma (40,74 proc.) EG buvo parduodami 0,5 l talpos skardinėse. Visuose prekybos centruose EG buvo patalpinti atskirai jiems skirtose lentynose, atskirti toliau nuo alkoholinių gėrimų ir vaisvandenių. Visuose EG buvo rasta kofeino, B grupės vitaminų. 3,70 proc. EG buvo be taurino. Keletas jų (29,62 proc.) buvo su guaranos ekstraktu, 25,92 proc. EG buvo be cukraus, bet su saldikliais. Daugumos EG ženklinimas atitiko Lietuvos higienos normos HN 119:2002 „Maisto produktų ženklinimas“ reikalavimus. 25,92 proc. EG buvo paženklinti sveikatingumo teiginiais, 18,51 proc. - su maistingumo teiginiais. 59,09 proc. EG pakuočių gamintojų savo nuožiūra vartotojams pateikė papildomą informaciją/rekomendacijas: „nemaišyti su alkoholiniais gėrimais“, „vartoti saikingai“, „nesaikingas vartojimas gali neigiamai paveikti sveikatą“.
The place of the preparation of the work. The Lithuanian University of Health Sciences, Veterinary Academy, Department of Food Safety and Quality. Academic supervisor. Professor Dr. Dalia Sekmokienė. The scope of the work: 76 pages including 22 pictures, 6 tables, 1 appendix, 63 literature sources. The aim of the study. To analyse the peculiarities of the consumption of energy drinks, the supply of energy drinks and their labelling in Ukmerge town. Research Methods. The survey was conducted in April in 2014. The respondents of the survey were divided into four groups: ”under 18 year - olds”, ”18 year - olds and older”, ”sportsmen” and ”teachers”. The analysis of results was performed using the statistic packets SPSS 19.0, 20.0 and 22.0, and MS Office Excel 2007. The analysis of the market of three biggest supermarkets in Ukmerge (PC “Rimi supermarket”, UAB Palink ”Iki” and PC, “Norfa XXL”) was conducted in January and February in 2016. All energy drinks in these supermarkets were analysed considering their type, manufacturer and ingredients. Energy drinks were bought or their photographs were taken. The labelling of 4 most popular brands was analysed. The survey was conducted in accordance to the requirements of Lithuanian Hygiene Norm HN 119:2002 “The Labelling of Food Products”, to provisions of the European Parliament and Council Regulation (EC) No 1924/2006 on nutrition and health claims made on foods, and recommendations provided by the codex for promotion and labelling of energy drinks. Results. The survey showed that 9,6 % of people consume energy drinks, whereas more than 55 % of respondents do not consume these drinks, 35 % of respondents declared occasional consumption of energy drinks. According to the results, the statistical number of men, who consume energy drinks, was higher than the number of women, moreover, the choice of family members, who consume energy drinks, had no influence on them. The data of the survey indicates that people without a university degree tend to consume energy drinks more often. Young people from 17 to 19 drink energy drinks more often, though statistically significant differences among the age groups were not observed. The results of the survey do not distinguish essential differences inthe consumption of energy drinks between the respondents in the town and in villages. The majority of respondents (24,21 %) consume energy drinks when they feel tired. More than 46 % of respondents, who sometimes or constantly consume energy drinks, specify that the most appropriate capacity of a bottle or a can is 0,25 l. While analysing, what denotes the respondents’ choice of energy drink type, 37 % of respondents chose the best known brand, where as 29,79 % chose the cheapest drink. Most often respondents decided to consume energy drinks themselves. According to the answers of respondents, the most popular brands of energy drinks were “Red Bull”, “Dynamit ORIGINAL”, “Monster”, “Burn” and “Battery +”. The results of the energy drink market indicated 22 brands of energy drinks. The other manufacturers cover the greatest part (80 %) of the market. The majority of energy drinks were sold in cans of 0,5 l. The dominant part of the market is occupied by energy drinks of “Red Bull” (27,27 %) and “Monster” (22,27 %) brands, which provide various types of energy drinks (sugar free, tropical fruit flavour, with ginseng, with vitamins). All supermarkets shelved energy drinks in separate sections that are away from alcoholic drinks and soft drinks. Caffeine was found in all energy drinks, where as 81,48 % energy drinks had 32 mg caffeine in 100 ml. All energy drinks had vitamin B. 3,70 % energy drinks were without taurine. 29,62 % of energy drinks contained the extract of guarana, 74,04 % were with sugar, and 25,92 % were with sweeteners instead of sugar. The analysis of the labelling of energy drinks depicted that most of them are compatible with the requirements of Lithuanian Hygiene Norm HN 119:2002 “The Labelling of Food Products”. 1 type of energy drink package had no Lithuanian translation. 25,92 % of energy drinks had health claims, 18,51 % had nutrition claims. 59,09 % of energy drink package manufacturers included additional information or recommendations for users: “do not add to alcohol”, “use moderately”, “misuse may be hazardous to your health”. Conclusions. According to the data of the questionnaire, the majority of respondents do not consume energy drinks, while other respondents consume them occasionally. Men consume more energy drinks than women (p < 0,05). It can be concluded that people, who chose to consume energy drinks, were not influenced by their family members. Statistically people without a university degree, compared to people with a university degree, tend to use energy drinks more often. People who are younger than 19 consume energy drinks more often. The results of the survey do not depict the considerable different between the residents of the town and villages and their interest in hazards to their health caused by energy drinks. The majority of respondents knew about the impact of energy drinks and their stimulating ingredients to the body of young people. It was ascertained that the majority of respondents consume energy drinks when they feel tired. Most often they buy 0,25 l capacity energy drinks as well as the cheapest and best known brands. The biggest part (80 %) of the energy drink market is occupied by the manufacturers of other countries. The majority (40,74 %) of energy drinks are sold in 0.5 l cans. Energy drinks were shelved in separate sections that are away from alcoholic drinks and soft drinks in all supermarkets. Caffeine and vitamin B were found in all energy drinks. 3,70 % energy drinks were without taurine. Some of them (29,62 %) had guarana extract, 25,92 % were sugar free but had sweeteners. The labelling of the majority of energy drinks conformed to the requirements of Lithuanian Hygiene Norm HN 119:2002 “The Labelling of Food Products”. 25,92 % of energy drinks included health claims, 18,51 % included nutrition claims. 59,09 % of energy drinks’ package manufacturers included additional information or recommendations to the user: “do not add to alcohol”, “use moderately”, “misuse may be hazardous to your health”.