Ergoterapeutų poreikio vertinimas Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklose
Marcinonytė, Dovilė |
Recenzentas / Reviewer |
Dovilė Marcinonytė. Ergoterapeutų poreikio vertinimas Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklose. Bakalauro darbas. Darbo vadovė – asist. Šarūnė Tamulionytė. Lietuvos sveikatos mokslų universitetas, Medicinos akademija, Slaugos fakultetas, Reabilitacijos Klinika. Kaunas, 2024; 44 p. Darbo tikslas: Įvertinti ergoterapeutų poreikį Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklose pagalbos vaikui specialistų požiūriu. Uždaviniai: 1. Išanalizuoti ir aprašyti vaikų, turinčių raidos sutrikimų, patiriamus sunkumus mokyklose. 2. Išanalizavus mokslinę literatūrą ir tyrimo rezultatus, aprašyti, kokie yra galimi pagalbos būdai vaikams, su specialiaisiais ugdymosi poreikiais bendrojo ugdymo mokyklose. 3. Išanalizavus mokslinę literatūrą, aprašyti ergoterapeutų darbo ypatumus mokyklose remiantis kitų šalių patirtimi. 4. Išanalizavus tyrimo rezultatus, aprašyti pagalbos vaikui specialistų požiūrį į ergoterapeutų įsitraukimą į pagalbos vaikui specialistų komandą. Tyrimo metodika: 1. Tyrimo duomenų rinkimo metodas – anketinė apklausa. Ją sudarančios dalys: demografiniai duomenys; darbo su vaikais turinčiais raidos sutrikimų specifika; specialistų patiriami sunkumai; mokinių turinčių raidos sutrikimus sensorinė sistema, vizualinė motorinė integracija, rašymo įgūdžių vertinimas; mokinių patiriamų sunkumų vertinimas; techninių priemonių bei fizinės aplinkos pritaikymas; ergoterapeuto poreikis bendrojo ugdymo mokyklose. Duomenų analizė atlikta naudojant SPSS ir Microsoft Excel. Tyrimo dalyviai: 42 pagalbos vaikui specialistai (specialieji pedagogai, logopedai, psichologai, socialiniai pedagogai), dirbantys Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklose. Darbo išvados: 1. Vaikai, turintys raidos sutrikimų, sunkumų mokykloje gali patirti trijose veiklos srityse: laisvalaikio, kasdienėje ir produktyviojoje. Dažniausi sunkumai: rašymas, skaitymas, skaičiavimas; sensorinės integracijos sunkumai; vizualinė motorinė funkcija; judėjimas. 2. Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklose mokiniai gauna spec. pedagogo, psichologo, logopedo, socialinio pedagogo pagalbą. Tyrimo rezultatai rodo, jog ne visuomet šių specialistų pagalbos mokiniams užtenka. Todėl pagalbos vaikui komandą turėtų papildyti ir ergoterapeutas, kad būtų suteikta visa reikiama pagalba vaikams, kurios nesuteikia pedagogai, kad visi mokiniai galėtų gerai jaustis ir dalyvauti mokyklos veiklose. 3. Skirtingų šalių patirtys atskleidžia, kad ergoterapeutai padeda mokiniams visose veiklos srityse. Įvertina mokinių galias ir sunkumus, aplinkos aspektus, ugdo bei lavina įgūdžius, reikalingus akademinei sėkmei, konsultuoja mokinius, specialistus, vaikų tėvus. 4. Ergoterapeuto svarba ir nauda yra suprantama daugelio pagalbos vaikui specialistų, kurie pastebi, jog ergoterapeutas yra reikalingas mokyklos tarpdisciplininėje komandoje ir gali prisidėti prie mokinių, turinčių raidos sutrikimų, gerovės ir švietimo kokybės.
Dovilė Marcinonytė. Assessment of the need for occupational therapists in Lithuanian general education schools. Bachelor thesis work. Head of work - assistant. Šarūne Tamulionytė. Lithuanian University of Health Sciences, Medical Academy, Faculty of Nursing, Rehabilitation Clinic. Kaunas, 2024; 44 p. The aim of the research: Assess the need for occupational therapists in Lithuanian general education schools from the point of view of child support specialists. The tasks of the research: 1. To analyze and describe the difficulties experienced by children with developmental disorders in schools. 2. After analyzing the scientific literature and research results, describe the possible ways of helping children with special educational needs in general education schools. 3. After analyzing the scientific literature, describe the peculiarities of work of occupational therapists in schools based on the experience of other countries. 4. After analyzing the results of the study, describe the attitude of child support specialists towards the involvement of occupational therapists in the team of child support specialists. Methodology: 1. Research data collection method - questionnaire survey. Its constituent parts: demographic data; specifics of working with children with developmental disorders; sensory system, visual motor integration, assessment of writing skills of students with developmental disorders; assessment of students' difficulties; adaptation of assistive technology and physical environment; the need for an occupational therapist in general education schools. Data analysis was performed using SPSS and Microsoft Excel. Participants: 42 child support specialists (special education teacher, speech therapists, psychologists, social educational teacher) working in Lithuanian general education schools. Conclusion: 1. Children with developmental disabilities may experience difficulties at school in three areas of activity: leisure, everyday and productive. The most common difficulties: writing, reading, calculation; sensory integration; visual motor function; mobility. 2. In Lithuanian general education schools, students receive help from: psychologist, speech therapist, social educational teacher, special education teacher. The research results show that the help of these specialists is not always enough for students, so the child support team should be supplemented by an occupational therapist to provide all the necessary help to children that is not provided by educators. 3. The experiences of different countries reveal that occupational therapists help students in all areas of activity. They evaluate students' strengths and difficulties, environmental aspects, develop skills necessary for academic success, advises students, specialists, parents of children. 4. The importance and benefits of an occupational therapist are understood by many child support specialists, who note that an occupational therapist is needed in the school's interdisciplinary team and can contribute to the well-being and quality of education of students with developmental disabilities.