Use this url to cite ETD: https://hdl.handle.net/20.500.12512/118500
The Impact of the COVID-19 Pandemic on the Mental Health of Children
Type of publication
type::text::thesis::master thesis
Title
The Impact of the COVID-19 Pandemic on the Mental Health of Children
Other Title
COVID-19 pandemijos poveikis vaikų psichinei sveikata
Author
Rennicks-Gordon, Theo |
Advisor
Other(s)
Recenzentas / Reviewer | |
Komisijos pirmininkas / Committee Chairman | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member |
Extent
41 p.
Thesis Defence Date
2023-06-13
Abstract (lt)
Aim: To analyse recent scientific literature on the impact of the COVID-19 pandemic on the mental health of children Objectives:
- To analyse and compare the literature on the impact the COVID-19 pandemic had on the mental health of children of different ages
- To analyse and compare the literature on the impact the COVID-19 pandemic had on the mental health of children in European and non-European countries
- To analyse the literature for current considerations and recommendations with regards to protecting and supporting the mental health of children during and after the COVID-19 pandemic Methodology: Searches were conducted via widely recognised and respected medical literature e-databases such as: PubMed, Google Scholar and popular Scientific Journals such as The Lancet and Nature. The literature used were published within last 10 years, with the vast majority being published within the last 2 years and all the articles have been assessed in their entirety. The key words searched were: "Covid-19", “mental health”, "impact of Covid-19 on mental health of children” and "global impact of Covid-19 on mental health of children". Results and Conclusions: Multiple cross-sectional, and some longitudinal studies have been carried out to understand how the COVID-19 pandemic has impacted the mental health of children. With regards to age the results and subsequent conclusions drawn varied within the literature. Although similarities were seen between studies of older school and college aged children and increased rates of anxiety or depression, strong conclusions based on current data should be tentative in nature. Similarly, a general exacerbation of mental health problems of children from European and non-European countries. Although there is insufficient evidence at the moment to accurately compare the impact of different countries, due to variations in study sizes and quality. The WHO and UNICEF in response to the pandemic and awareness of the support needed for children across the world with regards to mental health provided recommendations for policy makers and parents to help support the mental health of the children in their respective countries. But recommendations and considerations are limited to countries geopolitical situations and economical resources. Hence, disparities exist in how children are effectively supported with their mental health and more work is require on a global level to bridge the gap and support children who are especially vulnerable to the short and long term effects the pandemic may have caused.
Abstract (en)
Tikslo: Išanalizuoti naujausią mokslinę literatūrą apie COVID-19 pandemijos įtaką vaikų psichinei sveikatai. Tikslai:
- Išanalizuoti ir palyginti literatūrą apie COVID-19 pandemijos poveikį skirtingo amžiaus vaikų psichinei sveikatai.
- Išanalizuoti ir palyginti literatūrą apie COVID-19 pandemijos poveikį Europos ir ne Europos šalių vaikų psichinei sveikatai.
- Išanalizuoti literatūrą dėl esamų rekomendacijų ir pasiūlymų, susijusių su vaikų psichinės sveikatos apsaugos ir paramos užtikrinimu per ir po COVID-19 pandemijos. Metodika: Paieškos buvo atliktos naudojant gerai pripažintas ir gerbiamas medicinos literatūros elektronines duomenų bazes, tokius kaip PubMed, Google Mokslininkas ir populiarios mokslo žurnalai, pvz., The Lancet ir Nature. Literatūra, naudota šioje analizėje, buvo publikuota per pastaruosius 10 metų, dauguma straipsnių buvo publikuota per pastaruosius 2 metus, o visi straipsniai buvo išsamiai įvertinti. Buvo naudojami šie raktiniai žodžiai: "Covid-19", "mental health", "impact of Covid-19 on mental health of children" ir "global impact of Covid-19 on mental health of children". Rezultatai ir išvados: Atlikta daugybė kirtinių, taip pat kai kurių ilgalaikių tyrimų, siekiant suprasti, kaip COVID-19 pandemija paveikė vaikų psichinę sveikatą. Kalbant apie amžių, rezultatai ir išvados, išvestos iš jų, skyrėsi literatūroje. Nors buvo pastebėtos panašumų tarp vyresnių mokyklos ir universiteto amžiaus vaikų tyrimų, kurie rodo padidėjusį nerimo ar depresijos atvejų skaičių, tvirtos išvados, pagrįstos dabartine informacija, turėtų būti laikomos preliminarios. Taip pat buvo pastebėta bendra vaikų psichinės sveikatos problemų paūmėjimo tendencija Europos ir ne Europos šalyse. Nors šiuo metu nepakanka įrodymų, kad būtų galima tiksliai palygint
Publisher
Lietuvos sveikatos mokslų universitetas
Language
Anglų / English (en)
Defended
Taip / Yes
Access Rights
Atviroji prieiga / Open Access