E-sveikatos sistemos funkcionalumo įvertinimas, teikiant nuotolines sveikatos priežiūros paslaugas
Čeplikienė, Irma |
Recenzentas / Reviewer | |
Komisijos pirmininkas / Committee Chairman | |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Vitkus, Linas | Komisijos narys / Committee Member |
Kibiša, Paulius | Komisijos narys / Committee Member |
Darbo tikslas. Įvertinti e-sveikatos sistemos funkcionalumo privalumus ir trūkumus, atsižvelgiant į sveikatos priežiūros įstaigų medicinos darbuotojų bei IT specialistų požiūrį į e-sveikatos sistemą ir jų patirtis. Uždaviniai. 1. Išsiaiškinti, kokiomis e-sveikatos sistemos funkcijomis gali naudotis sveikatos priežiūros įstaigų medicinos darbuotojai. 2. Įvertinti sveikatos priežiūros įstaigų medicinos darbuotojų patirtį bei požiūrį į naudojimąsi e-sveikatos sistema. 3. Įvertinti IT specialistų, dirbančių sveikatos priežiūros įstaigose, požiūrį į e-sveikatos sistemą ir jos gerinimo galimybes. Tyrimo metodai. 2022 m. rugpjūčio – gruodžio mėn. atliktas kiekybinis momentinis tyrimas. Tyrimo instrumentai – internetiniai klausimynai. Apklausti 195 medicinos darbuotojai ir 100 IT specialistų, dirbančių sveikatos priežiūros įstaigose. Medicinos darbuotojų klausimynu siekta išsiaiškinti jų patirtį naudojantis e-sveikatos sistema, problemas, bendradarbiavimą su IT specialistais. IT specialistų klausimynu siekta išsiaiškinti, dėl kokių e-sveikatos problemų į juos kreipiasi medicinos darbuotojai, įžvalgas apie e-sveikatą, reikalingas sistemos korekcijas. Duomenys analizuoti naudojant IBM SPSS programą, atvaizduoti - „Microsoft Office Excel“ programą. Tyrimo rezultatai. Medicinos darbuotojai patiria sunkumus, naudojantis e-sveikatos sistema (79,5 proc.), negeba susirasti visų funkcijų ir jomis naudotis (44,1 proc.). Dažniau problemas jaučia vyresni medikai (p=0,027). 4,6 proc. apklaustų medicinos darbuotojų nejaučia poreikio e-sveikatos pokyčiams. Medicinos darbuotojai pastebi, kad sistema dažnai stringa (83,6 proc.), nepavyksta gauti paciento duomenų iš kitų įstaigų (58,5 proc.). 75,9 proc. medikų kreipiasi pagalbos į IT specialistus. 47,8 proc. medicinos darbuotojų teigia, jog IT specialistų vedami e-sveikatos naudojimo mokymai turėjo didžiausią naudą (p=0,001). 59,5 proc. medicinos darbuotojų norėtų daugiau tokių mokymų. 40,0 proc. informatikų jaučiasi nevertinami. 22,1 proc. medicinos darbuotojų ir 11,0 proc. IT specialistų nenurodė teigiamų sistemos savybių. Didžiausias e-sveikatos privalumas, medicinos darbuotojų nuomone (47,7 proc.), greičiau prieinama bei persiunčiama informacija tarp skirtingų įstaigų. Abi respondentų grupės pastebi, kad sistema stringa, ilgai kraunasi, kyla techniniai nesklandumai dėl kurių kartais prarandami duomenys, sistema nepatogi, sudėtinga. 20,0 proc. medicinos darbuotojų norėtų atnaujintos naudotojo sąsajos. IT specialistai taip pat pastebi naudotojo sąsajos atnaujinimo svarbą (49,0 proc.) bei poreikį išspręsti sistemos strigimo ir nestabilumo problemas (18,0 proc.). 51,0 proc. IT specialistų teigia, kad jie nejaučia sveikatos priežiūros įstaigų vadovų įsitraukimo, kilus didesnėms problemoms su e-sveikata. 88,1 proc. IT specialistų pastebi, kad vadovai, įžvelgiantys e-sveikatos prasmę ir vertę, dažniau domisi sistemomis bei įsitraukia į jų diegimo procesus (p<0,001). Išvados. 1. Dažniausiai medicinos darbuotojai naudojasi elektroninių receptų ir siuntimų išrašymo bei paciento ligos istorijos peržiūrėjimo funkcijomis. Sistemai trūksta duomenų filtravimo, aiškesnio ir patogesnio jų pateikimo, medicininių vaizdų peržiūrėjimo bei galimybės pasidaryti savo pacientų duomenų kopijas. 2. Dauguma medicinos darbuotojų susiduria su nesklandumais, naudojantis e-sveikatos sistema. Jie norėtų pakeisti e-sveikatos naudotojo sąsają bei funkcionalumą, padarant juos aiškesniais bei mažiau sudėtingais. 3. IT specialistai pastebi, kad medicinos darbuotojai dažnai susiduria su sistemos strigimu bei keblumais, randant reikiamas funkcijas. Jie siūlo pagerinti sistemą, perdarant naudotojo sąsają, pašalinant strigimus bei sutrikimus. IT specialistų nuomone, ne visi sveikatos priežiūros įstaigų vadovai domisi informacinių sistemų diegimu, nesidomi apie ketvirtadalis vadovų.
Aim of the study. To evaluate the advantages and disadvantages of e-health system functionality taking into account the opinion and experiences of healthcare professionals and IT professionals. Objectives. 1. To determine what functions of the e-health system can be used by healthcare professionals. 2. To evaluate the experiences and attitudes of healthcare professionals towards the use of the e-health system. 3. To evaluate the attitudes of IT specialists working in health care institutions towards the e-health system and the possibilities of its improvement. Methods. Quantitative cross-sectional study was conducted out in August – December 2022. Tools of research – online questionnaires. 195 medical workers and 100 IT specialists working in health care institutions were interviewed. Healthcare professionals were asked about their experiences related to the e-health system, problems they face and cooperation with IT specialists. IT professionals were asked about problems healthcare professionals are asking about, insights about e-health and system corrections. Data were analyzed using IBM SPSS program and visualized using the “Microsoft Office Excel” program. Results. Medical workers experience difficulties when using the e-health system (79.5%), they are unable to find and use all of the functions (44.1%). Problems are more commonly faced by older professionals (p=0.027). 4.6% of medical workers don’t feel the need for e-health further development. Medical workers notice that the system frequently crashes (83.6%), it is impossible to receive patient data from other institutions (58.5%). These inconveniences take a lot of medical workers' time and reduce their reliance on the e-health system. 75.9% of healthcare professionals contact IT specialists for help. 47.8% of medical workers evaluate trainings on how to use the e-health system as most beneficial when IT specialists conducted them (p=0.001). 59.5% of medical workers would like more such trainings. 40.0% of informatics feel underappreciated. 22.1% of medical workers and 11.0% of IT specialists did not mention any positive features. According to the medical workers (47.7%), the most significant advantage of e-health is fast access and information transfer between institutions. Both groups of respondents notice that the system crashes, takes a long time to load, technical problems leading to data loss occur, the system is inconvenient. Medical staff would like to have updated the user interface and functionality, making them easier to understand and more transparent (20.0%). IT professionals note the importance of updating the user interface (49.0%) and the need to solve the problems of system crashing and being unstable (18.0%). 51.0% of IT specialist do not see the involvement of heads in case of significant issues with the e-health system. 88.1% of IT specialists noted that the heads who see the value of e-health are more interested in systems and tend to get involved in their implementation processes (p<0.001). Conclusions. 1. Medical staff frequently use functions of electronic prescriptions and medical referrals, as well as patients' medical histories reviews. They have noted that the system lacks data filtering, more convenient data presentation, the ability to view medical images, and the capability to make copies of patients' data. 2. Most of healthcare professionals experience difficulties and challenges when using the e-health system. They suggest to improve the system by updating the user interface and functionality to make it less complex. 3. IT specialists have noticed that medical workers often encounter system crashes and difficulties in finding necessary functions. They recommend to improve the system by changing the user interface, eliminating bottlenecks, and recurring glitches. According to IT specialists, not all heads of healthcare institutions are interested in the implementation of information systems.