Moksleivių priklausomybės nuo interneto ir streso, nerimo bei depresijos koreliacijos lygio vertinimas
Recenzentas / Reviewer |
Darbo tikslas: Įvertinti Lietuvos 16-18 m. moksleivių priklausomybės nuo interneto ir streso, nerimo bei depresijos sąsajas. Tyrimo uždaviniai:
- Įvertinti 16-18 m. moksleivių priklausomybę nuo interneto.
- Įvertinti 16-18 m. moksleivių patiriamą stresą ir jo sąsają su interneto priklausomybe.
- Įvertinti 16-18 m. moksleivių nerimą ir jo ryšį su priklausomybe nuo interneto.
- Įvertinti 16-18 m. moksleivių depresiją bei jos ir priklausomybės nuo interneto sąsają. Tyrimo dalyviai ir tyrimo metodai: Tyrime dalyvavo 201 16-18 m. amžiaus moksleivis iš dviejų Lietuvos gimnazijų (121 moteris bei 80 vyrų). Anoniminės internetinės anketos pirmojoje dalyje buvo klausiama bendro pobūdžio demografinių klausimų: lyties, amžiaus, gyvenamosios vietos. Antrąją anketos dalį sudarė depresijos, nerimo ir streso skalė, trečiojoje dalyje buvo pateikti priklausomybę nuo interneto nagrinėjantys klausimai. Anketai sukurti buvo panaudoti du standartizuoti klausimynai: DASS-Y ir IAT. Tyrimo duomenų statistinei analizei atlikti buvo naudojama IBM SPSS programa. Tyrimo rezultatai: PNI paplitimas tarp tirtų 16-18 m. moksleivių yra 68,2 proc., daugiau nei pusės (38,8 proc.) šių respondentų simptomai lengvi. Vyriškosios ir moteriškosios lyties moksleivių priklausomybės nuo interneto simptomų lygis statistiškai reikšmingai nesiskiria (χ²=1,52; p=0,67). Stresas, kurį patiria moksleiviai, statistiškai reikšmingai silpnai koreliuoja su PNI (Spearmano rs=0,251, p=0,000). Reikšmingas teigiamas silpnas ryšys taip pat nustatytas tarp paauglių nerimo ir priklausomybės nuo interneto (Spearmano rs=0,368, p=0,000), tokio pat pobūdžio ryšys egzistuoja ir tarp depresijos bei PNI ( Spearmano rs=0,296, p=0,000). Tyrimo išvados: Tyrimas atskleidė, kad Lietuvos 16-18 metų moksleivių priklausomybė nuo interneto siekia 68,2 proc., tačiau dauguma jų (38,8 proc.) patiria lengvus priklausomybės simptomus. PNI simptomų pasiskirstymas pagal lytį nėra statistiškai reikšmingas, tai reiškia , kad nepasitvirtino pirmoji hipotezė (H1) (χ²=1,52; p=0,67).Tačiau patvirtinta antroji hipotezė (H2) rodo, kad streso sunkumas reikšmingai teigiamai koreliuoja su PNI sunkumu (Spearmano rs=0,251; p=0.000). Be to, trečioji hipotezė (H3) parodė reikšmingą teigiamą ryšį tarp moksleivių patiriamo nerimo ir PNI (rs=0,368; p=0.000), o ketvirtoji hipotezė (H4) atskleidė, kad depresijos sunkumas taip pat teigiamai koreliuoja su interneto priklausomybe (rs=0,296; p=0.000). Šios išvados rodo, kad psichikos sutrikimai ir interneto naudojimo įpročiai yra glaudžiai susiję. Rekomendacijos: Pateikiamos rekomendacijos, kurios naudingos tėvams, švietimo ir sveikatos specialistams, mokslininkams bei politikams. Reikėtų organizuoti specialias ugdymo programas, skirtas šviesti apie sveiką interneto naudojimą ir priklausomybės simptomų atpažinimą moksleiviams ir jų tėvams. Svarbu suteikti savalaikę psichologinę paramą moksleiviams, kenčiantiems nuo streso, nerimo ir depresijos, ir užtikrinti kvalifikuotų psichologų prieinamumą mokyklose. Be to, būtina atlikti išsamesnius tyrimus, siekiant tiksliau įvertinti interneto priklausomybės paplitimą ir pagrįsti veiksmingą nacionalinę politiką. Taip pat skatinti skaitmeninės sveikatos iniciatyvas (programėlių padedančių sekti laiką internete naudojimas), steigti bendruomenės grupes ir organizuoti daugiau meno, muzikos, sporto bei kitų užklasinių veiklų, padedančių atsitraukti nuo ekranų.
Aim of the study: Evaluating the correlation between internet addiction and levels of stress, anxiety, and depression among 16-18 year-old students. Study objectives
- Assess internet addiction among 16-18-year-old students.
- Evaluate the stress experienced by 16-18-year-old students and its association with internet addiction.
- Assess anxiety among 16-18-year-old students and its correlation with internet addiction.
- Evaluate depression in 16-18-year-old students and its connection to internet addiction. Study subjects and methods: The study involved 201 16-18-year-old students from two Lithuanian high schools (121 females and 80 males). The first part of the anonymous online survey asked general demographic questions regarding gender, age, and place of residence. The second part consisted of scales measuring depression, anxiety, and stress, while the third section contained questions exploring internet addiction. The survey was developed using two standardized questionnaires: DASS-Y and IAT. Data analysis was performed using IBM SPSS software. Study results: The prevalence of Internet Addiction (IA) among the surveyed 16-18-year-old students is 68.2 proc., with more than half (38.8 proc.) of these respondents exhibiting mild symptoms. The levels of internet addiction symptoms between male and female students do not differ significantly (χ²=1.52; p=0.67). The stress experienced by the students shows a statistically significant weak positive correlation with IA (Spearman's rs=0.251, p=0.000). A significant weak positive correlation was also found between adolescent anxiety and internet addiction (Spearman's rs=0.368, p=0.000), and a similar correlation exists between depression and IA (Spearman's rs=0.296, p=0.000). Conclusions: The study revealed that 68.2 proc. of Lithuanian students aged 16-18 exhibit internet addiction, with the majority (38.8 proc.) experiencing mild symptoms of addiction. The distribution of internet addiction symptoms by gender was not statistically significant, indicating that the first hypothesis (H1) was not supported (χ²=1.52; p=0.67). However, the second hypothesis (H2) was confirmed, showing a significant positive correlation between the severity of stress and the severity of internet addiction (Spearman's rs=0.251; p=0.000).
Furthermore, the third hypothesis (H3) demonstrated a significant positive relationship between the anxiety experienced by students and internet addiction (rs = 0.368; p < 0.001), and the fourth hypothesis (H4) revealed that the severity of depression also positively correlates with internet addiction (rs = 0.296; p = 0.001). These findings indicate a close association between mental disorders and internet usage habits. Recommendations: The following recommendations are beneficial for parents, educators, health professionals, researchers, and policymakers. It is advised to develop specialized educational programs that focus on promoting healthy internet use and recognizing the symptoms of addiction among students and their parents. Timely psychological support should be provided to students suffering from stress, anxiety, and depression, ensuring the availability of qualified psychologists in schools. Additionally, further in-depth research is necessary to accurately assess the prevalence of internet addiction and to develop an effective national policy. Initiatives that promote digital health, such as apps designed to monitor online time, should be encouraged. Establishing community groups and organizing more extracurricular activities such as art, music, sports, and other engaging pursuits can help reduce screen time.