Options
Sveikatos priežiūros įstaigų vadovų bei pacientų požiūris į sveikatos priežiūros įstaigų ir paslaugų restruktūrizavimo politiką
Sauliūnė, Skirmantė |
Veryga, Aurelijus | Recenzentas / Reviewer |
Kalėdienė, Ramunė | Komisijos pirmininkas / Committee Chairman |
Sauliūnė, Skirmantė | Komisijos narys / Committee Member |
Kalibatas, Vytenis | Komisijos narys / Committee Member |
Gendvilis, Stasys | Komisijos narys / Committee Member |
Cibulskas, Gintautas | Komisijos narys / Committee Member |
Katiliūtė, Eglė | Komisijos narys / Committee Member |
Stankūnas, Mindaugas | Komisijos narys / Committee Member |
Tamošiūnas, Abdonas | Komisijos narys / Committee Member |
Darbo tikslas. Įvertinti Lietuvos gydytojų vadovų sąjungos narių bei pacientų, besigydančių stacionare, požiūrį į sveikatos priežiūros įstaigų ir paslaugų restruktūrizavimo politiką. Tyrimo metodika. Kokybinis tyrimas. Anonimiškai buvo apklausti Lietuvos gydytojų vadovų sąjungos nariai. Išdalintos 85 anketos, grąžinta 77 (atsako dažnis 90,6 proc.). Kokybiniai tyrimo duomenys apdoroti pagal duomenų apdorojimo schemą, kuri padeda atskleisti žinias apie tai, ką žmonės mąsto, jaučia, išgyvena. Kiekybinis tyrimas. Atlikta anoniminė X Respublikinės ligoninės stacionaro pacientų apklausa. Išdalinta 200 anketų, iš kurių grįžo 141 (atsako dažnis 70,5 proc.). Statistinė duomenų analizė atlikta naudojant programinį paketą „IBM SPSS Statistics 20“. Hipotezės tikrinamos naudojant Chi-kvadrato (χ2) kriterijų, tikslųjį Fišerio (F) kriterijų ir z kriterijų. Skirtumai tarp požymių laikyti statistiškai reikšmingais, kai p<0,05. Rezultatai. Gydytojų vadovų nuomone sveikatos priežiūros valdymo sistemoje įvyko daug teigiamų pokyčių. Teikiamos saugios, kokybiškos sveikatos priežiūros paslaugos, įgyvendinta šeimos gydytojo institucijos plėtra, sveikatos priežiūros įstaigos aprūpintos naujomis technologijomis. Lietuvos gydytojų vadovų sąjungos nariai neigiamą prieinamumo pokytį paminėjo daugiausiai kartų. Tyrimas atskleidė gydytojų, slaugytojų stokos problemą, ypač kaimiškuose rajonuose, jų emigraciją. Teisinė sveikatos sistemos bazė bei kompensuojamų vaistų politiką netobula. Daugiau nei du trečdaliai pacientų į ligoninę pateko skubos tvarka. Tiriamiesiems, kurie į ligoninę paguldyti planine tvarka, laukimo vidurkis nuo siuntimo išrašymo dienos buvo 4 d. Remiantis pacientų apklausa, daugiau nei pusė tiriamųjų gydosi X ligoninėje todėl, kad juos atvežė greitosios medicinos pagalbos automobiliu. Didžiajai daliai tiriamųjų (94,2 proc.) atvykimas į ligoninę nesudarė problemų. 76,0 proc. tiriamųjų teigė, kad laukimo laikas priėmimo skyriuje juos tenkino. Didžioji dalis tiriamųjų teigiamai įvertino jiems suteiktas paslaugas, jiems pakankamai aiškiai buvo suteikta informacija apie ligą, tyrimus, gydymą. Net 98,3 proc. tiriamųjų norėtų dar kartą gydytis šioje ligoninėje. Didžioji dalis pacientų atsakė, kad šį kartą ligoninėje suteiktos paslaugos, lyginant su 2003-2010 m., pagerėjo. Apie sveikatos priežiūros įstaigų ir paslaugų restruktūrizavimo programą daugiau kaip pusė (52,2 proc.) tiriamųjų nėra girdėję. Įvardijant teigiamus restruktūrizacijos aspektus didžioji dalis tiriamųjų pažymėjo, kad gydymas tapo lengviau prieinamas bei pagerėjo sveikatos priežiūros įstaigų aprūpinimas diagnostine aparatūra. Įvardijant neigiamus restruktūrizacijos aspektus didžioji dalis tiriamųjų pažymėjo, kad padidėjo gydytojų darbo krūvis. Išvados. Lietuvos gydytojų vadovų sąjungos nariai nurodė, kad sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumas nutolo, tačiau teikiamos saugios ir kokybiškos paslaugos. Dauguma pacientų teigiamai įvertino jiems suteiktas paslaugas ligoninėje, gydymas tapo lengviau prieinamas, paslaugos ligoninėje pagerėjo.
Aim of the study: to assess the attitudes of members of Association of Hospital Managers Physicians of Lithuania and of inpatients towards the restructuring policy of healthcare settings and services. Material and methods. Qualitative study. Anonymous questionnaires were distributed to members of Association of Hospital Managers Physicians of Lithuania. Of 85 questionnaires 77 were completed (response rate 90.6%). Qualitative data were analyzed based on framework revealing subjects' ideas, feelings, and experiences. Quantitative study. Survey included the inpatients of one national level hospital. Of 200 distributed questionnaires 141 were completed (response rate 70.5%). Statistical data analysis was performed using „IBM SPSS Statistics 20“ package. For hypothesis testing the Chi-squared, Fisher's exact test, and Z test were used. Significance level was set at 95% level (p<0.05). Results. Hospital managers indicated that system of healthcare management underwent many positive changes. The healthcare services are safe and of adequate quality, institution of family physician is growing, and healthcare settings are equipped with new technologies. Managers of hospitals most frequently mentioned the negative trends in access to healthcare. The study revealed the issue of shortage in physicians and nursing staff (especially in rural areas) and their emigration. Legal base of healthcare system and drugs reimbursement policy are still incomplete. More than two thirds of patients were admitted to hospital in urgent manner. The planned patients waited 4 days from prescription to admission, on average. According to patients survey, more than half of them reported that they were hospitalized to this hospital according to ambulance referral. Majority of patients (94.2%) felt comfortable with arrival to hospital, 76.0% reported that waiting time in department was appropriate. Majority of study patients evaluated the healthcare services positively – they received sufficient and clear information on disease, procedures, and treatment, 98.3% of patients stated that they would choose this hospital again, if needed. Mostly, patients evaluated the services better compared with 2003–2010. More than half of responders (52.2%) had not been heard of program of restructuring of healthcare settings and services. Among positive aspects of restructuring most responders mentioned the increased access to treatment and improved diagnostic equipment in healthcare settings. Among negative aspects majority of responders reported about an increased workload of physicians. Conclusions. Members of Association of Hospital Managers Physicians of Lithuania indicated that access to healthcare has decreased, but services are safe and of adequate quality. Majority of inpatients positively evaluated the services at hospital and mentioned, that the access to treatment has increased and quality of services has improved.