„Prieskonių savybės, jų panaudojimas maisto produktų ir papildų gamyboje“
Augutytė-Tamošiūnienė, Justina |
Recenzentas / Reviewer | |
Recenzentas / Reviewer | |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos pirmininkas / Committee Chairman | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member |
Darbo tikslas: išanalizuoti pasirinktų prieskonių gydomąsias ir technologines savybes bei atlikti prieskonių panaudojimo produktų ir papildų gamyboje tyrimą. Metodika. Laikotarpiu nuo 2016-09-01 iki 2016-12-01 buvo apklausta 200 respondentų, siekiant išsiaiškinti, kokias prieskonines žoleles ir kaip dažnai visuomenė vartoja, ar žino jų gydomąsias savybes ir ar gydosi pasireiškus negalavimams. Duomenų statistinė analizė buvo atlikta naudojant SPSS (IBM SPSS Statistics 23) programinį paketą, rezultatai pavaizduoti diagramomis ir lentelėmis. Pieno produktų ir arbatų rinkos tyrimas Utenos prekybos centruose (UAB „Palink“, UAB „Maxima“, UAB „Rimi Lietuva“, UAB „Norfos mažmena“). Kiekvienoje parduotuvėje išnagrinėta pasirinktų prekių su prieskoninėmis žolelėmis pasiūla, rezultatai pavaizduoti lentelėse naudojant Microsoft Excel programą. Maisto papildų su prieskoninėmis žolelėmis rinkos tyrimas Utenos vaistinėse („Euro“, „Camelia“, „Gintarinė vaistinė“). Aprašyti didžiausią paklausą turintys maisto papildai su prieskoninėmis žolelėmis ar jų ekstraktais sudėtyje. Rezultatai ir išvados. Anketa parodė, kad prieskoninės žolelės yra populiarios maisto gamyboje (50 proc. jas vartojantys kasdieniame maisto ruošime), o dažniausia vartojamos prieskoninės žolelės – čiobrelis, imbieras ir šalavijas. Tyrimas atskleidė, kad net 69 proc. atsakiusiųjų anketą linkę gydytis negalavimus prieskoninėmis žolelėmis (67 proc. žinojo, kokiomis žolelėmis gydytis peršalimo ligas, 21 proc. – virškinimo negalavimus) ir net 61 proc. respondentų gydytojas ar vaistininkas yra rekomendavęs gydytis prieskoninių žolelių (čiobrelis, šalavijas, imbieras, kmynas) arbatomis ar nuovirais. Net 59 proc. asmenų, gamindami maistą, renkasi lengviausią kelią – renkasi prieskonių mišinius, kurie dažniausiai būna su druska ir skonio stiprikliais, o tai nėra sveikas prieskonių panaudojimas. Populiariausi prieskonių prekiniai ženklai yra tie, kurie žinomiausi dėl reklamos – „Santa Maria“ (75 proc.) ir „Sauda“ (50 proc.). Rinkos tyrimas atskleidė, kad didžiausią pasiūlą pieno produktų su prieskoninėmis žolelėmis galima rasti „Iki“ parduotuvėje (net 23 rūšis) ir „Maximoje“ (19 rūšių). Dažniausiai dedamos žolelės: krapai, bazilikai ir kmynai, o populiariausi pieno gaminiai su žolelėmis – sūriai (64,3 proc. visos tirtos produkcijos). Atlikus arbatų su prieskoninėmis žolelėmis rinkos tyrimą Utenoje esančiuose prekybos centruose, padariau išvadą, kad iš rastų 43 arbatų su prieskoniais, didžiausią asortimentą turi „Maxima“ – 42 rūšys, „Iki“ – 26 rūšys. Didžiausia pasiūla arbatų su prieskoniais – Lietuvos gamintojų („UAB „Acorus Calamus“ - 18 rūšių, „UAB „Švenčionių vaistažolės“ – 5 rūšys).
Aim of the Thesis: to analyze therapeutic and technological features of selected herbs and spices and carry out a research of herbs and spices usage in the supplement production. Methodology: in the period from 2016-09-01 to 2016-12-01 200 respondents were interviewed in order to find out what herbs and spices and how often they use; do they know therapeutic features of herbs and spices and do they use herbs and spices when illness occurs. Statistical analysis of data is performed using SPSS (IBM SPSS Statistics 23) software package; results are presented by diagrams and tables. The research of dairy products and tea market is carried out in Utena supermarkets (JSC ‘Palink’, JSC ‘Maxima’, JSC ‘Rimi Lietuva’, JSC ‘Norfos mažmena’). In each supermarket supply of selected herbs and spices is analysed and results are presented in diagrams by using Microsoft Excel programme. Research of food supplements with herbs or spices is carried out in Utena pharmacies (‘Euro’, ‘Camelia’, ‘Amber Pharmacy’). Supplements with extracts of herbs or spices that have greatest demand are described in the thesis. Results and conclusions: questionnaire has demonstrated that herbs and spices are popular in food production (50% of respondents use them every day in food preparation); the most commonly used herbs and spices are thyme, ginger and sage. The research has demonstrated that 69 percent of respondents use herbs and spices for ongoing ailments (67 percent are familiar with herbs and spices that help to treat cold diseases; 21 percent are familiar with herbs and spices that help to treat digestive disorders) and 61 percent of respondents stated that doctor or pharmacist recommended to use tea or decoction of herbs or spices (thyme, sage, ginger, caraway) as a treatment. Even 59 percent of respondents choose the easiest way while cooking – they use mixtures of spices and herbs; usually these mixtures contain salt and flavour enhancers and are not a healthy usage of spices and herbs. The most popular trademarks of herbs and spices are those that are mostly advertised – Santa Maria (75 percent) and Sauda (50 percent). Market research has demonstrated that the greatest supply of dairy products with herbs and spices can be found in shop ‘Iki’(23 types of products) and Maxima (19 types of products). Commonly used herbs are: dill, basil and caraway; the most popular dairy product with herbs and spices is cheese (64.3 percent of all tested dairy products). After the market research of tea supply with herbs and spices in Utena the conclusion can be made that the greatest assortment can be found in ‘Maxima’ – 42 types, ‘Iki’ – 26 types. The greatest supply of tea with herbs and spices is by Lithuanian producers (JSC ‘Acorus Calamus’ – 18 types, JSC ‘Švenčionių vaistažolės – 5 types).