Vyresniųjų klasių mokinių (11-12 kl.) žinios ir požiūris apie slaugytojo profesiją
| Žičkutė, Roberta | 
|  Recenzentas / Reviewer  | 
Roberta Žičkutė. Vyresniųjų klasių mokinių (11-12 kl.) žinios ir požiūris apie slaugytojo profesiją. Bakalauro baigiamasis darbas. Darbo vadovė – Aušra Lekauskaitė. Lietuvos sveikatos mokslų universitetas, Medicinos akademija, Slaugos fakultetas, Slaugos klinika. Kaunas, 2023, 48 p. Darbo tikslas – nustatyti vyresniųjų klasių mokinių (11-12 kl.) žinias ir požiūrį apie slaugytojo profesiją. Tyrimo metodika: 2022 metų gruodžio mėnesį Jurbarko Antano Giedraičio-Giedriaus gimnazijoje buvo atliktas kiekybinis tyrimas, naudojant anoniminę anketinę apklausą. Apklausa atlikta paties tyrimo autoriaus sukurta anketa. Iš viso tyrime dalyvavo 312 vyresniųjų klasių mokinių. Tyrimo rezultatai: vyresniųjų klasių mokiniai apie slaugytojo profesiją dažniausiai žinojo, kad šie specialistai savo veikloje prižiūri pacientus, teikia emocinę pagalbą, o taip pat matuoja, vertina pacientų gyvybinius rodiklius. Vaikinų žinios buvo geresnės nei merginų apie tai, kad slaugytojai registruoja elektrokardiogramą, paruošia pacientą operacijai bei atlieka profilaktinius vaikų ir suaugusiųjų skiepijimus. Dėl sveikatos priežiūros ar profilaktikos paslaugų susidūrę su slaugytojais mokiniai geriau žinojo, kad slaugytojai pacientams teikia visokeriopą emocinę paramą, stabilizuoja, palaiko sutrikusias organizmo gyvybines funkcijas, atlieka įvairias injekcijas, profilaktiškai skiepija vaikus ir suaugusius bei moko pacientus apie sveikatą, ligas, profilaktiką. Daugumos vyresniųjų klasių mokinių - dažniau vaikinų - požiūriu, slaugytojams svarbu gebėti dirbti savarankiškai bei valdyti įvairias sudėtingas situacijas. Daugiau kaip trečdalio tyrime dalyvavusių mokinių požiūriu, ne bet kas galėtų dirbti slaugytojo darbą, beveik pusės požiūriu - tai nėra tik moterų profesija. Savo gyvenime dėl sveikatos priežiūros ar profilaktikos tikslų su slaugytojais nesusidūrę mokiniai dažniau neturėjo aiškios nuomonės apie slaugytojui reikalingus profesinius gebėjimus. Galima teigti, kad dvyliktos klasės mokiniai dažniau nei vienuoliktokai žinojo kokią veiklą atlieka slaugytojai savo darbe - vykdo pragulų profilaktiką, atlieka įvairias injekcijas, prižiūri intraveninius kateterius, tvarsto, prižiūri žaizdas, paruošia pacientą operacijai, atlieka profilaktinius vaikų ir suaugusiųjų skiepijimus, moko pacientus apie sveikatą, ligas, profilaktiką, tačiau rečiau žinojo, kad slaugytojai atsakingi už mirusio paciento kūno sutvarkymo organizavimą. Dvyliktokai dažniau pritarė, kad slaugytojui reikalingas mandagumas, švelnumas, tikslumas. O taip pat pritarė, kad slaugytojo profesija garbinga nors nepakankamai įvertinta. Nors dvyliktokai manė, kad slaugytojo profesija garbinga, tačiau beveik pusė nenorėtų rinktis šios profesijos. Vienuoliktos klasės mokiniai dažniau neturėjo aiškios nuomonės apie slaugytojo veiklą ar šiai profesijai reikalingus gebėjimus. Išvados:
- Vyresniųjų klasių mokiniai (11 - 12 kl.) žino apie slaugytojo profesiją, kad šie specialistai savo veikloje prižiūri pacientus, teikia emocinę pagalbą, vertina pacientų gyvybinius rodiklius.
- Vyresniųjų klasių mokinių (11 – 12 kl.) požiūriu, slaugytojams svarbu gebėti dirbti savarankiškai bei valdyti įvairias sudėtingas situacijas. Moksleivių požiūriu ne bet kas galėtų dirbti slaugytojo darbą, beveik pusės požiūriu - tai nėra tik moterų profesija. Savo gyvenime dėl sveikatos priežiūros ar profilaktikos tikslų su slaugytojais nesusidūrę mokiniai dažniau neturėjo aiškios nuomonės apie slaugytojui reikalingus profesinius gebėjimus.
- Lyginant žinias ir požiūrį apie slaugytojo profesiją tarp 11 ir 12 klasių mokinių - dvyliktos klasės mokiniai dažniau nei vienuoliktokai žinojo kokią veiklą atlieka slaugytojai savo darbe - vykdo pragulų profilaktiką, atlieka įvairias injekcijas, prižiūri intraveninius kateterius, tvarsto, prižiūri žaizdas, paruošia pacientą operacijai, atlieka profilaktinius vaikų ir suaugusiųjų skiepijimus, moko pacientus apie sveikatą, ligas, profilaktiką, tačiau rečiau žinojo, kad slaugytojai atsakingi už mirusio paciento kūno sutvarkymo organizavimą.
Roberta Žičkutė. Knowledge and Attitude of Upper Secondary Schoolchildren (Grades 11 and 12) About Nursing Profession. Bachelor's Thesis. Thesis Supervisor: Aura Lekauskaitė. Lithuanian University of Health Sciences, Medical Academy, Faculty of Nursing, Nursing Clinics. Kaunas, 2023, 48 pages. The goal of the thesis: is to establish the knowledge and attitude of upper secondary schoolchildren (grades 11 and 12) about nursing profession Research methodology: In December 2022, a quantitative study was conducted at Antanas Giedraitis-Giedrius Gymnasium of Jurbarkas by using an anonymous questionnaire survey. The survey was conducted with the questionnaire developed by the author of the study. The study involved 312 upper secondary schoolchildren in total. Study results: The upper secondary schoolchildren the most frequently knew about the nursing profession that these specialists take care after patients in their work activities, provide emotional assistance, and also measure, evaluate the vital indicators of their patients. The boys has better knowledge than the girls about the fact that nurses record electrocardiograms, prepare the patient for a surgery, and perform preventive vaccinations in children and adults. When the schoolchildren faced nurses for their health care or preventive services, they knew better that nurses provide patients with all kinds of emotional support, stabilize, maintain impaired vital functions of the body, perform different injections, vaccinate children and adults preventively, and teach patients about health, disease, and prevention. The point of view of the most upper secondary schoolchildren (most boys) has showed that it is important for nurses to be able to work independently and manage various difficult situations. More than half of the third schoolchildren, who participated in the study, thought that not everybody could work as a nurse, almost half of them considered that this profession was not only women's. The schoolchildren, who did not encounter nurses due to health care or prevention aims in their life, were more likely to have no opinion about professional skills, which are required for a nurse. It can be stated the schoolchildren of grade twelve have known more frequently than the ones of grade eleven what activities are performed by nurses in their work - they carry out bedsores prevention, perform different injections, take care after intravenous catheters, bandage, care for wounds, prepare a patient for a surgery, carry out preventive vaccinations for children and adults, teach patients about health, diseases, prevention, but not so often knew that nurses were responsible for organizing the body preparation. The schoolchildren of grade twelve have agreed that a nurse must be polite, soft and precise. Besides, they have agreed that the profession of a nurse is honorable, but is underweighteiged. Although the schoolchildren of grade twelve have thought that the profession of a nurse is honourable, but half of them would not want to choose it. The schoolchildren of grade eleventh did not mostly have any clear opinion about nurse's activities or skills required for this profession. Conclusions:
- The upper secondary schoolchildren (grade 11 and 12) know about the nursing profession that these specialists take care after patients in their work activities, provide emotional assistance, and also evaluate the vital indicators of their patients.
- The point of view of the upper secondary schoolchildren (grade 11 and 12) has showed that it is important for nurses to be able to work independently and manage various difficult situations. The schoolchildren think that not everybody could work as a nurse, almost half of them considered that this profession was not only women's. The schoolchildren, who did not encounter nurses due to health care or prevention aims in their life, were more likely to have no opinion about professional skills, which are required for a nurse.