Slaugytojų patirtys slaugant autizmo spektro sutrikimą turinčius vaikus
Čirvinskaitė, Dovilė |
Recenzentas / Reviewer |
Dovilė Čirvinskaitė. Slaugytojų patirtys slaugant autizmo spektro sutrikimą turinčius vaikus. Bakalauro baigiamasis darbas. Darbo vadovė – dr. Viktorija Grigaliūnienė. Lietuvos sveikatos mokslų universitetas, Medicinos akademija, Slaugos fakultetas, Slaugos klinika. Kaunas, 2023, 47p. Darbo tikslas – atskleisti slaugytojų patirtis, slaugant autizmo spektro sutrikimą turinčius vaikus. Tyrimo klausimai:
- Su kokiais iššūkiais susiduria slaugytojai, slaugydami autizmo spektro sutrikimą turinčius vaikus?
- Kokių pokyčių reikėtų skyriuose, kad darbas su vaikais, turinčiais autizmo spektro sutrikimą, būtų produktyvesnis? Tyrimo metodika ir tiriamieji. Tyrimas buvo atliktas LSMUL KK Psichiatrijos klinikos vaikų ir paauglių sektoriuje, 2022 metų gruodžio mėnesį. Tyrimo atlikimui buvo pasirinktas kokybinis tyrimo metodas. Tyrimo instrumentas – pusiau struktūrizuotas interviu. Atliekant tyrimą taikyta tikslinė kriterinė atranka. Tyrime dalyvavo penkios slaugytojos, dirbančios vaikų ir paauglių sektoriuje. Interviu buvo vykdomi individualiai, trukmė 10-15 minučių. Visi interviu buvo įrašomi į diktofoną, prieš tai gavus tiriamojo asmens sutikimą, o vėliau transkribuoti. Įžvalgos:
- Slaugytojų patirtys, slaugant autizmo spektro sutrikimą turinčius vaikus, yra neigiamos. Dėl neįprasto ir neprognozuojamo vaikų elgesio bei skirtingų jų poreikių, slaugytojams būna sunku slaugyti ASS turinčius vaikus, slaugydami dažnai patiria emocinių išgyvenimų.
- Vieni iš dažniausių iššūkių, su kuriais susiduria slaugytojai, slaugydami ASS turinčius vaikus, yra agresyvus vaiko elgesys, patirties bei žinių trūkumas.
- Gydymo įstaigoje tėvai noriai įsitraukia į slaugos procesą, dalijasi savo įžvalgomis su slaugytojais. Tačiau dauguma tėvų savo hipergloba „užgožia“ vaiką, ne visada palikdami galimybę slaugytojams pasirūpinti jų vaiku.
- Norint užtikrinti kokybišką ir kvalifikuotą ASS turinčių vaikų slaugą, reikalingi tam tikri struktūriniai pokyčiai skyriuose, personalo tarpusavio bendradarbiavimas, tėvų pasitikėjimo slaugytojais skatinimas, slaugytojų ir slaugos studentų ugdymas apie ASS, įgūdžių formavimas.
Dovilė Čirvinskaitė. Nurses' experience in caring for children with an autism spectrum disorder. Bachelor's thesis. Supervisor – dr. Viktorija Grigaliūnienė. Lithuanian University of Health Sciences, Medical Academy, Faculty of Nursing, Department of Nursing. Kaunas, 2023, 43p. The aim of the study – to reveal the experiences of nurses in caring for children with autism spectrum disorders. Objectives of the study:
- What challenges do nurses face when caring for children with autism spectrum disorder?
- What changes should be made in departments to make work with children with autism spectrum disorder more productive? Research methodology and subjects. A qualitative study was performed. The study was conducted at LSMUL KK Psychiatric Clinic, children and adolescents sector, in December 2022. The research instrument is a semi – standardized interview. The research used targeted criterion selection. Five nurses working in the child and adolescent sectors participated in the study. The interview lasted individually - from 10 to 15 minutes. All interview data were taped – recorded with the subject's prior consent, and then transcribed. Research insights:
- Nurses' experiences of caring for children with autism spectrum disorder are negative. Due to the unusual and unpredictable behavior of the children and their different needs, it is difficult for nurses to care for children with ASD. They often experience emotional episodes while nursing.
- One of the most common challenges nurses face when caring for children with ASD is the child's aggressive behavior and lack of experience and knowledge.
- In the treatment facility, parents willingly get involved in the nursing process and share their insights with the nurses. However, most parents "overshadow" their children with hyper care, not always allowing the nurses to care for them.
- To ensure high-quality and qualified care for children with ASD, specific structural changes in departments need to be made, as well as the improvement of cooperation between staff and promoting parents' trust in nurses. Education of the nurses and nursing students about ASD and skill formation is required.