Kauno regiono mokinių laisvalaikio fizinis aktyvumas ir susiję veiksniai
Zaborskis, Apolinaras |
Vaičiulis, Vidmantas | |
Darbo tikslas. Ištirti Kauno regiono mokinių laisvalaikio fizinį aktyvumą susijusius veiksnius. Uždaviniai. 1. Įvertinti mokinių fizinį aktyvumą priklausomai nuo lyties, amžiaus ir gyvenamosios vietos; 2. Išanalizuoti mokinių fizinio aktyvumo sąsajas su individo ir socialiniais veiksniais; 3. Išanalizuoti mokinių fizinio aktyvumo sąsajas su mokyklos aplinkos veiksniai. Tyrimo metodika. Tyrimo populiacija – Kauno regiono 11-15 metų mokiniai. Tyrimas buvo atliktas 2010 m. kovo – gegužės mėn. dalyvaujant PSO tarptautiniame HBSC (angl. Health Behavior in School – Aged Children) tyrime. Mokinių ir direktorių apklausai naudota anoniminė anketos, sudarytos vadovaujantis tarptautiniu tyrimo protokolu. Atsitiktinės atrankos būdu iš viso tyrimas buvo atliktas 21-oje atsitiktinai pasirinktoje mokykloje. Mokyklose apklausta mokiniai ir mokyklų direktoriai. Iš viso buvo apklausta 1074 mokiniai (atsako dažnis 95 proc.). Statistinė duomenų analizė atlikta taikant programų paketą SPSS 13.0 for Windows ir programą Rezultatai. Fiziškai aktyvių mokinių dalis tarp berniukų buvo 36,0 proc, tarp mergaičių – 16,3 proc. Berniukų fizinis aktyvumas su amžiumi didėja. Mergaičių fizinis aktyvumas priklausomai nuo amžiaus ir gyvenamosios vietos nesiskyrė. Pilnose šeimose gyvenantys berniukai dažniau būna fiziškai aktyvūs, lyginant su nepilnose šeimose gyvenančiais (atitinkamai – 39,3 proc. ir 31,4 proc.)(p>0,05). Daugiau fiziškai aktyvių buvo tarp mokinių, kurie sportuodavo su savo šeima, lyginant su nesportuojančiais. (atitinkamai 38,5 proc. ir 22,7 proc.) (p<0,001). Fiziškai aktyviais buvo 19,7 proc. neturtingų ir 43,6 proc. turtingų šeimų mokinių. Gerai mokykloje vertinamiems berniukams galimybė būti laisvalaikiu fiziškai aktyviais buvo 1,29 karto didesnė. Mokyklose, kurių sporto salės buvo įvertintos blogai fiziškai aktyviais buvo 23,0 proc., o mokyklose, kurių salės įvertintos gerai – 28,1 proc. (p>0,05). Mokyklose, kuriose fiziškai aktyvi veikla organizuojama 1-2 kartus per savaitę ir 3-4 kartus, atitinkamai 30,7 proc. 23,9 proc. mokinių. Išvada Daugumos Kauno regiono mokinių laisvalaikio fizinis aktyvumas yra nepakankamas ir glaudžiai susijęs su demografiniais, individo, šeimos ir mokyklos veiksniais. Norint padidinti pakankamai fiziškai aktyvių mokinių dalį būtina didinti teigiamą šeimos ir mokyklos įtaką.
Aim of the study. To investigate physical activity of children in Kaunas region and factors that are related Objectives. 1) To evaluate students’ physical activities depending on gender, age and place of residence; 2) To analyze physical activities relations to individual and social factors; 3) To analyze physical activities relations to school environmental factors. Methods. The population of the study was students from Kaunas region between 11 and 15 years old. The research was performed 2010 from march to may, when participating in international HBSC research, together with WHO. For the survey to perform for principles and students an anonymous questionnaire was created according to international survey protocol. Random selection was used when choosing schools to perform the survey – 21 schools were chosen randomly. Principles and students were questioned at schools. 1074 students participaded in the survey (frequence of response – 95 percent). Statistical data analysis was performed using SPSS 13.0 for Windows. Results. The percent of physically active students was 36,0 percent among boys and 16,3 percent of the girls. The physical activity of boys is tend to increase with age. The physical activity of girls had no difference depending on age and place of residence. Boys, living in nuclear families are more physically active, comparing to boys, living divorces or one-parent families (respectively 39,3 percent and 31,4 percent). (p>0,05). Children, that used to sport with their families were more physically active, comparing to those who did not (respectively 38,5 percent and 22,7 percent) (p<0,001). 19,7 percent of children from poor families and 43,6 percent of children from rich families were physically active. The opportunity to be physically active was 1,29 times bigger for well regarded boys at school. At schools, where gyms were evaluated as “bad”, 23,0 percent of children were physically active and at schools, where gyms were evaluated “good”, 28,1 percent of children were physically active (p>0,05). At schools, where physical activities are organized 1-2 times a week and 3-4 times a week the percent of physically active students are 30,7 percent and 23,9 percent respectively. Conclusions. Most of Kaunas region school children physical activity is insufficient and is closely associated with the demographic, individual, family and school factors. In order to raise enough physical activity of students is necessary to increase the positive impact on family and school