Neįqalių vaikų burnos ligų indikatorių analizė. Jų tėvų žinios ir požiūris į vaiko burnos ertmės sveikatą ir priežiūrą.
Apalainytė, Eglė |
Recenzentas / Reviewer | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member |
Problemos aktualumas ir darbo tikslas. Vaikų, turinčių negalią, dantų priežiūra nuolat pateikiama kaip vienas iš pagrindinių neįgaliųjų medicininių poreikių, o sunkumai, susiję su įvairiomis negaliomis, gali būti kliūtis tinkamai burnos priežiūrai ir turėti įtakos didelei burnos sveikatos problemų atsiradimo rizikai. Šio darbo tikslas yra išanalizuoti Lietuvoje gyvenančių neįgalių vaikų burnos ligų indikatorius, atliekant šių vaikų tėvų anoniminę anketinę apklausą. Medžiaga ir metodai. Tyrimas buvo vykdomas nuo 2017 m. spalio mėn. iki 2018 m. sausio mėn. Apklausoje dalyvavo 380 neįgalius vaikus auginančių tėvų, kurie atsakė į anketos klausimus. Pirmoji anketos dalis buvo sudaryta iš 12 bendrosios informacijos klausimų, antroji dalis sudaryta iš 31 odontologinės informacijos klausimo. Statistinė duomenų analizė atlikta naudojant SPSS R v3.4.3 programą. Rezultatai. Iš visų 380 tyrime dalyvavusių respondentų daugiausiai augino vaikus turinčius ir fizinę, ir protinę negalią arba psichikos ir elgesio sutrikimus. 63,2 proc. gydymui rinkosi valstybines įstaigas, beveik pusei vaikų dantys buvo gydomi ambulatoriškai, dažniausiai buvo lankomasi pas odontologą kartą per metus – 41,8 proc., o 78,2 proc. respondentų negauna pagalbos nuvykti pas odontologą. Reguliari PBH buvo atliekama tik 11proc. vaikų, o namuose dantys dažniausiai buvo valomi tėvų su įprastu dantų šepetėliu ir pasta, 57 proc. tai darė ryte ir vakare. 58 proc. vaikų, kurie valė dantis ryte ir vakare, rečiau kraujavo dantenos. Vaikams, vartojantiems vaistus nuo epilepsijos, keturis kartus dažniau kraujuodavo dantenos nei nevartojantiems (p<0,05). Miesteliuose gyvenantys respondentai buvo geriausiai apmokyti prižiūrėti neįgalaus vaiko dantis, informaciją apie dantų priežiūrą dažniausiai gaudavo iš interneto ir gydytojo odontologo. Beveik visi respondentai nurodė, kad jiems reikalinga švietimo programa apie neįgaliojo dantų priežiūrą. Išvados. Dauguma negalią turinčių vaikų ir jų tėvų susiduria su problemomis, susijusiomis su dantų ir burnos priežiūra. Jiems trūksta informacijos apie burnos ligų profilaktiką, per retai lankomasi pas gydytoją odontologą. Dantų priežiūra tiek namuose, tiek odontologo kabinete šiems vaikams kelia stresą. Reikalingas didesnis šiuos vaikus auginančių tėvų ir gydytojų odontologų švietimas apie neįgalių vaikų dantų priežiūrą ir burnos ligas.
Relevance of the problem and goal of the thesis. Dental care for children with special needs is regularly presented as one of the main medical needs of people with disabilities, and difficulties associated with various disabilities can be an obstacle to proper oral care and may have a significant impact on risk of developing oral health problems. The goal of the thesis is to analyze the indicators for oral diseases of disabled children residing in Lithuania, performing anonymous questionnaire survey with parents who have such children. Material and methods. The survey was conducted from October, 2017 to January, 2018. Three hundred and eighty parents of disabled children participated in the survey and responded to the questionnaire. The first part of the questionnaire consisted of 12 general information questions; the second part included 31 questions on dentistry information. Statistical analysis of data was performed using SPSS R v3.4.3 program. Results. The majority of all 380 respondents surveyed had children with physical and mental disabilities or mental and behavioral disorders. 63.2 percent of the respondents chose state institutions for teeth treatment, almost half of the children had their teeth treated outpatient and the majority visited a dentist once a year, i.e. 41.8 percent; 78.2 percent of respondents do not get help to reach dentist’s office. Regular professional oral hygiene was performed to only 11 percent of the children, and at home their teeth were usually brushed by parents with an usual toothbrush and toothpaste; 57 percent brushed their teeth in the morning and evening. 58 percent of children who brushed their teeth in the morning and evening had less likely to bleeding gums. Among the children taking antiepileptic drugs it appeared more than four times likely to bleed gums than among non-users (p <0.05). Residents living in townships were best trained to take care of a disabled child's teeth; parents were often informed about dental care from the internet and their dentist. Almost all respondents indicated that they needed an educational program about dental care for people with special needs. Conclusions. Most children with disabilities and their parents face problems with dental care and oral care. They lack information on the prevention of oral diseases and attend a dentist too rarely. Dental care at home and in the dentist's office places stress on these children. It is necessary to raise parents’ and dentists’ perception about dental care and oral diseases of disabled children.