Lietuvos odontologų ir burnos higienistų požiūris į motyvacinio pokalbio taikymą paaugliams gerinant jų burnos sveikatos būklę bei dantų priežiūrą
Tubutytė, Gabrielė |
Recenzentas / Reviewer |
Problemos aktualumas ir darbo tikslas. Paauglių burnos sveikatos problemos, motyvacijos stoka dantų priežiūrai išlieka aktualios problemos ir šiais laikais. Motyvacinis pokalbis yra efektyvus bendravimo metodas, naudojamas odontologijos srityje skatinti pacientų elgesio pokyčius, tačiau šio metodo naudojimas tarp burnos priežiūros specialistų dar nėra plačiai ištirtas Lietuvoje, ypač dirbant su paaugliais. Šio tyrimo tikslas buvo ištirti Lietuvos gydytojų odontologų ir burnos higienistų požiūrį į motyvacinio pokalbio taikymą paaugliams, tiriamųjų pasirengimą taikyti šį metodą ir vertinant jo efektyvumą. Medžiaga ir metodai. Tyrimui atlikti naudotas klausimynas, kuris buvo patalpintas „Facebook“ privačiose grupėse. Tiriamųjų grupę sudarė Lietuvoje dirbantys gydytojai odontologai ir burnos higienistai. Surinktų duomenų analizei naudota „IBM SPSS Statistics 29.0“. Rezultatai. Statistiškai dažniau burnos higienistai nurodė, kad supranta motyvacinio pokalbio taikymo principus, o odontologai labiau stokojo žinių. Didesnė dalis burnos higienistų 39,3 proc., palyginus su odontologais 22,4 proc. buvo mokyti taikyti šį metodą. Burnos priežiūros specialistai motyvacinį pokalbį vertina, kaip efektyvų metodą paaugliams, dėl burnos priežiūros, tačiau visiems jį taiko tik 17,6 proc., o 42,9 proc. priklausomai nuo paauglio burnos būklės. Burnos higienistai taikydami šį pokalbį dažniau pastebi apnašo ir dantenų kraujavimo sumažėjimą paauglių burnoje, negu odontologai. Išvados. Nors apie motyvacinį pokalbį burnos higienistai turėjo daugiau žinių ir mokymų, negu gydytojai odontologai, tačiau abi specialistų grupės panašiai taiko šį pokalbį dirbdami su paaugliais ir laiko jį veiksmingu, burnos priežiūrą gerinančiu metodu.
Relevance of the problem and aim of the work. Adolescents' oral health problems and the lack of motivation for dental care are still relevant problems today. Motivational interviewing is an effective communication method used in dentistry to promote behavioral change in patients, but its use among oral health professionals has not yet been widely explored in Lithuania, especially when working with adolescents. The aim of this study was to investigate the attitudes of Lithuanian dentists and dental hygienists towards the use of motivational interviewing with adolescents, the readiness of the subjects to use this method and the evaluation of its effectiveness. Material and methods. The questionnaire used for the survey was posted on Facebook private groups. The sample consisted of dentists and dental hygienists working in Lithuania. IBM SPSS Statistics 29.0 was used to analyze the data collected. Results. Dental hygienists were statistically more likely to indicate that they understood the principles of motivational interviewing, while dentists were more likely to lack knowledge. A higher proportion of dental hygienists, 39.3%, compared to dentists, 22.4%, had received training in this method. Motivational interviewing is seen as an effective method for adolescents regarding oral care by oral health professionals, but only 17.6% use it for all and 42.9% use it depending on the adolescent's oral condition. Dental hygienists are more likely to see a reduction in plaque and bleeding gums in adolescents' mouths than dentists when applying this conversation. Conclusions. Although oral hygienists have had more knowledge and training on motivational interviewing than dentists, both groups of practitioners use it similarly in their work with adolescents and consider it an effective method to improve oral care.