Pasvalio rajono mokinių, mokytojų, mokyklų vadovų nuomonės, informuotumo ir pasitenkinimo mokyklos aplinka vertinimas
Juozapavičienė, Violeta |
Radišauskas, Ričardas |
Bučiūnienė, Ilona | Recenzentas / Reviewer |
Lenčiauskienė, Ilona | Recenzentas / Reviewer |
Kalėdienė, Ramunė | Komisijos pirmininkas / Committee Chairman |
Gendvilis, Stasys | Komisijos narys / Committee Member |
Cibulskas, Gintautas | Komisijos narys / Committee Member |
Bučiūnienė, Ilona | Komisijos narys / Committee Member |
Stankūnas, Mindaugas | Komisijos narys / Committee Member |
Starkuvienė, Skirmantė | Komisijos narys / Committee Member |
Tamošiūnas, Abdonas | Komisijos narys / Committee Member |
Darbo tikslas. Įvertinti mokinių, mokytojų ir mokyklos vadovų nuomonę, informuotumą apie mokyklos aplinką ir mokyklos aplinkos optimizavimo reikšmę mokinių sveikatai ir savijautai. Tyrimo metodika. 2010 m. sausio mėn. buvo atlikta Pasvalio rajono bendrojo lavinimo mokyklose besimokančių 10 klasių mokinių, mokytojų ir mokyklų vadovų anoniminė anketinė apklausa. Apklausoje dalyvavo 382 mokiniai (atsako dažnis 86,4 proc.), 170 mokytojų (75,3 proc.), 41 mokyklos vadovas (80,4 proc.). Duomenys analizuoti naudojant SPSS 15.0 versijos programą. Statistinis duomenų reikšmingumas buvo tikrinamas pagal χ2 (Chi-kvadrato) kriterijų, laisvės laipsnių skaičių (lls) bei statistinį reikšmingumą (p). Rezultatai. Atlikus tyrimą buvo nustatyta, kad apšvietimas klasėse, mokinių nuomone, geras, suolų būklė klasėse gera, vėdinimas įvertintas patenkinamai, higieninė tualetų būklė ir maitinimas patenkinami. Mokiniai išreiškė nusiskundimų apšvietimu, tualetų higienine būkle, dušais prie sporto salių. Didesnė dalis vaikinų nei merginos neturi sveikatos problemų. Mokiniai skundėsi informuotumo stoka sveikatinimo temomis. Daugiau vaikinų jautėsi pavargę grįžę po pamokų nei merginų. Mokytojų nuomone, mokyklos aplinkos sąlygos yra pakankamai geros. Būdų mokinių mokymosi krūviui mažinti ieškojo didesnioji dalis mokytojų. Nustatytas nepakankamas mokytojų požiūris į kai kurias sveikatinimo temas. Mokyklose nėra tinkamai organizuojamas mokinių darbo dienos režimas. Mokyklos nepakankamai gauna lėšų mokyklų remontams, tualetų higieninė būklė, apšvietimo, baldų kokybė neužtikrina sveikų ir saugių mokyklos aplinkos sąlygų. Mokyklose ne visos sveikatinimo temos, mokyklų vadovų nuomone, yra aktualios. Išvados. Pasvalio rajono mokyklų aplinka 10 klasių mokinių nuomone, nėra pakankamai sveika ir saugi. Mokytojų nuomone, mokyklos aplinkos sąlygos yra pakankamai geros. Mokyklų vadovai neužtikrina sveikų ir saugių sąlygų mokykloje, neturi tam finansinių išteklių. Praktinės rekomendacijos. Nustatyti prioritetines mokyklų aplinkos sąlygų gerinimo sritis, visuomenės sveikatos priežiūros specialistams mokyklose vertinti moksleivių sveikatos būklės kitimą ir rekomenduoti priemones ir būdus mokyklų aplinkos gerinimui mokyklų vadovams. Mokytojams skatinti mokinių domėjimąsi savo sveikata, žalingų veiksnių išvengimo būdais.
Aim of the study. To evaluate schoolchildren’s, teachers and managers opinion, about the school environment and school environment with the optimization value student health and well-being. Methods. The study was performed in January 2010 among 10 grade students, teachers and school managers of Pasvalys district general education schools. The survey has included 382 students, 170 teachers and 41 head of the school. An anonymous original questionnaire was used. The data were analyzed using SPSS statistical analysis program. Statistical significance of data was measured by the criteria χ2, and the statistical significance level (p<0.05). Results. During the survey was assessed, that according to the schoolchildren opinion lighting and table’s condition are good, ventilation (microclimate), hygienic condition of toilets and nutrition assessed as satisfactory. The major part of boys does not have health problems compared with girls. Schoolchildren are complained about the lack of awareness of health topics. More males felt tired when they get to school than girls, but the girls often complained of the headache, felt great anxiety than boys. According to the teacher’s opinion, school environmental conditions are good enough. The greater part of the teachers sought ways to reduce the learning load for students. The lack of teachers' attitude to some health issues was assessed. The students learning schedule not suitably organized. Schools receive insufficient funding school repairs, toilets and sanitary condition, the lighting and the furniture quality does not provide healthy and safe school environment. Health issues in schools as students are referred to but not all events, school leaders think is relevant. Conclusions. According to the opinion of tenth grade schoolchildren’s the schools environment in Pasvalys district did not consider sufficiently healthy and safe. According to the teacher’s opinion, school environmental conditions are good enough. School leaders do not provide healthy and safe environment for school does not have the financial resources. Practical recommendations. The level of municipality to identify priority schools areas to improve environmental conditions in schools, for public health care specialists working in the schools to assess students' health status changes and provide the means and ways to improve the environment of schools to school managers. For teachers to promote students' interest in their health, the avoidance ways of harmful factors.