Nėščiųjų požiūris į sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą ir kokybę Kauno miesto asmens sveikatos priežiūros įstaigose
Nadišauskienė, Rūta Jolanta |
Kliučinskas, Mindaugas | Recenzentas / Reviewer |
Petrauskienė, Jadvyga | Komisijos pirmininkas / Committee Chairman |
Bučiūnienė, Ilona | Komisijos narys / Committee Member |
Gendvilis, Stasys | Komisijos narys / Committee Member |
Misevičienė, Irena | Komisijos narys / Committee Member |
Kalėdienė, Ramunė | Komisijos narys / Committee Member |
Darbo tikslas. Palyginti šeimos gydytojo ir gydytojo akušerio ginekologo nėščiųjų sveikatos priežiūros kokybę ir prieinamumą Kauno miesto asmens sveikatos priežiūros įstaigose
Tyrimo metodika. Atlikta nėščiųjų, kurios atvyko tyrimo laikotarpiu į pasirinktas sveikatos priežiūros įstaigas trečiajame nėštumo trimestre, anonimine apklausa. Tyrimas vykdytas dviejose atsitiktinai atrinktose Kauno miesto moterų konsultacijose ir dviejose Kauno miesto šeimos klinikose, kuriose nėščiąsias prižiūri šeimos gydytojai. Anketos buvo įteiktos 106 šeimos gydytojų stebimų pacienčių, grąžintos 94 (atsako dažnis 88,7proc.) ir 202 akušerių ginekologų stebimų pacienčių, grąžintos 165 (atsako dažnis 81,7proc.).
Rezultatai. 38proc. šeimos gydytojų pacienčių ir 34,2proc akušerių ginekologų pacienčių buvo labai patenkintos, 57,6proc šeimos gydytojų pacienčių ir 55,9proc akušerių ginekologų pacienčių patenkintos sveikatos priežiūra įstaigose, kuriose lankėsi. Statistiškai reikšmingų nuomonės skirtumų tarp šeimos gydytojų ir akušerių ginekologų stebimų pacienčių nebuvo. Tačiau atvykimas pas gydytoją statistiškai reikšmingai dažniau buvo sudėtingesnis šeimos gydytojų pacientėms (p<0,05). 84proc. šeimos gydytojų pacienčių ir 99,4proc. akušerių ginekologų pacienčių buvo labai patenkintos arba patenkintos bendravimu su gydytoju, bet akušerių ginekologų pacientės statistiškai reikšmingai dažniau teigė esą labai patenkintos (p<0,05). Abiejų grupių pacientės dažniausiai teigė, jog gydytojas išsamiai paaiškina klausimus, susijusius su nėštumu, bet statistiškai reikšmingai dažniau paaiškinimai buvo suprantami akušerių ginekologų pacientėms (p<0,001). Akušerių ginekologų pacientės reikšmingai dažniau teigė, jog turi pakankamai žinių apie nėštumą ir gimdymą (p<0,05).
Išvados. Sveikatos reformos sąlygomis nekomplikuoto nėštumo priežiūrą, patenkinančią pacienčių lūkesčius, gali užtikrinti tiek šeimos gydytojai, tiek akušeriai ginekologai. Nustatytų trūkumų korekcija – geresnis bendravimas, suprantamesni paaiškinimai, didesnis dėmesys pasiruošimui gimdymui, geresnis darbo planavimas – galėtų dar pagerinti nėščiųjų, stebimų šeimos gydytojų, priežiūros kokybę.
The aim of the study was to evaluate quality and accessibility of antenatal care for pregnant women provided by family doctors and obstetricians-gynaecologists Methods. All pregnant women in their third trimester during visit of the antenatal care institution have been asked to fill in the anonymous questionnaire. The study was conducted in two randomly selected maternity clinics and two family clinics, were antenatal care is provided by family doctors. The questionnaires were given to 106 family doctors‘ patients, 94 of them filled in the questionnaires (88.7 %) and to 202 patients of obstetricians-gynaecologists, 165 of them were given back filled (81.7 %). Results. 38 % of family doctors’ patients and 34.2 % of obstetricians-gynaecologists’ patients were very satisfied, 57.6 % of family doctors’ patients and 55.9 % of obstetricians-gynaecologists’ patients were satisfied with the health care institution they were attending. There was no statistically significant difference between the opinion of family doctors’ patients and obstetricians-gynaecologists patients about their health care institutions. But patients of family doctors claimed that they experience problems if they want to come for a visit to their doctor significantly more often than patients of obstetricians-gynaecologists (p<0.05). 84 % of family doctors‘ patients and 99.4 % of obstetricians-gynaecologists’ patients answered that they are very satisfied or satisfied with the communication with their physician, but the answer „very satisfied“ significantly more often has been chosen by obstetricians-gynaecologists’ patients (p<0.05). Pregnant women from both group claimed that doctor explains properly all questions related to their pregnancy, but the explanations were significantly more often understandable for obstetricians-gynaecologists’ patients (p<0.001). Obstetricians-gynaecologists’ patients significantly more frequently claimed that they have enough knowledge about the pregnancy and delivery if compare with family doctors’ patients answers (p<0.05). Conclusions. During the changes in the health care system the antenatal care of uncomplicated pregnancy, which meet needs of the patient, can be successfully provided both by family doctors and by obstetricians-gynaecologists. Correction of the detected shortcomings in the antenatal care provided by family doctors – better communication with the patient, more understandable explanations, more attention for the preparation for delivery, better work planning – can additionally improve antenatal care provided by family doctors.