Pacientų požiūris į jų teisių užtikrinimą gaunant odontologinės priežiūros paslaugas
Ralytė, Giedrė |
Kalėdienė, Ramunė |
Tamošiūnas, Abdonas | |
Darbo tikslas – įvertinti pacientų požiūrį į teisę gauti informaciją įstaigose, teikiančiose odontologinės priežiūros (pagalbos) paslaugas. Tyrimo metodika. Tyrimui atlikti buvo panaudotas apklausos tipas - anketinė respondentų apklausa raštu. Pagal Kaune esančių odontologinių įstaigų dydį (pacientų apsilankymų skaičius per metus) buvo atrinkta 1 Kauno miesto privati odontologijos klinika ir 1 Kauno miesto valstybinė gydymo įstaiga. Per šešis mėnesius nuo 2009 metų liepos mėnesio iki 2009 metų gruodžio mėnesio šiose gydymo įstaigose viso buvo išdalintos 860 anketos, grąžintos 798 anketos, iš jų 58 buvo atmestos dėl netinkamo užpildymo. Atsako dažnis buvo 92,8 proc. Analizuotos 740 odontologijos kabinetų pacientų anketos (389 užpildytos privačios gydymo įstaigos pacientų ir 351 - valstybinės gydymo įstaigos pacientų). Statistinė duomenų analizė atlikta naudojant SPSS 13.0 ir MS Excel programą. Rezultatai. Dauguma respondentų teigė, kad jiems odontologas vizito metu pakankamai dėmesio ir laiko skyrė informavimui (apie burnos ir dantų būklę, gydymą, profilaktiką ir pan.). Taip pat dauguma pacientų teigė, jog odontologas suteikė išsamią informaciją apie jų sveikatos būklę, ligos diagnozę, sveikatos priežiūros įstaigoje taikomus ar gydytojui žinomus kitus gydymo ar tyrimo būdus, galimą riziką, komplikacijas, šalutinį poveikį. Beveik pusė respondentų teigė, kad informuoto sutikimo forma skirta pacientams, kad pareikštų savo apsisprendimą susijusį su jų gydymu ar kitomis gydymo įstaigoje atliekamomis procedūromis, 38,5 proc. respondentų manė, kad informuoto sutikimo forma skirta medicinos darbuotojams apsidrausti nuo galimų pacientų pretenzijų, ir 15,0 proc. respondentų teigė, kad informuoto sutikimo forma yra tik formali, nieko nereiškianti procedūra. Kas penktas (20,3 proc.) respondentas sutikimo formoje pasirašė, kad sutinka, nors nebuvo visiškai informuotas ir nesuprato apie siūlomų odontologinių procedūrų esmę. 17,2 proc. apklausos dalyvių teigė, kad pasirašė visai neskaitę odontologų pateiktų informavimo/sutikimo formų. Išvados. Lietuvos Respublikos Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo pacientų teisės į informaciją dalis praktiškai veikia tik dalinai. Tai gali būti paaiškinama tuo, kad įstatymas, reglamentuojantis pacientų teisę į informaciją, yra palyginti naujas ir pacientai su juo dar nėra pilnai susipažinę. Įvertinus pacientų nuomonę galima daryti prielaidą, kad pacientai vis dar nedrįsta prisiimti atsakomybės už savo sveikatą ir todėl yra mažai aktyvūs sprendžiant su tuo susijusius klausimus. Dažniausiai jie neišdrįsta paprieštarauti gydytojui ir paklūsta jo nuomonei. Pacientams priimtiniausias gydytojo - paciento santykių modelis - kai pacientas vykdo visus gydytojo nurodymus.
Aim of the study. To evaluate patients’ attitude towards the right to information in the institutions providing dental care (assistance) services. Methods of the study. A questionnaire-based survey was carried out. Based on size of the dental institutions in Kaunas city (number of patient visits per year), one private dental clinic and one public dental clinic of Kaunas city were selected. During the 6-month period from July 2009 till December 2009, 860 questionnaires were distributed in these institutions; 798 were returned and 58 were excluded because of inadequate filling them out. The response rate was 92.8%. A total of 740 questionnaires, completed by patients visiting dental institutions, were analysed (respectively, 389 and 351 questionnaires were completed by patients visiting private or public dental institutions). Statistical analysis of the data was conducted by applying SPSS 13.0 and MS Excel programme. Results. The majority of respondents stated that during the visit to an odontologist, they were given sufficient attention and time for the provision of information on oral health status, treatment, prevention, etc. by their odontologist. Also, the vast majority of patients reported having been provided with comprehensive information on their health status, diagnosis of disease, treatment or examination methods having been applied in health care institutions or other approaches known by their odontologist, possible risk, complications and side effects by their odontologist. Nearly half of the respondents pointed out that informed consent form is designated for patients to declare their decision-making related to their treatment or other procedures performed in medical institutions, 38.5% believed that informed consent forms were meant to protect medical personnel’s rights against possible patients’ claims, and 15% of respondents viewed informed consent form as a formal, worthless procedure. Although the participants signed the informed consent form, every fifth respondent (20.3%) considered the information given in it as inadequate and did not understand the purpose of dental procedures offered. Even 17.2% of survey participants reported signing informed consent forms provided by odontologists without reading them. Conclusions. The part of the Law of the Republic of Lithuania on the Rights of Patients and Compensation of the Damage to their Health regarding the patients’ rights to information operates partially. This can be explained by the fact that the law, regulating the patients’ right to information, has been enacted relatively recently, and patients have not been completely familiarised with it. Analysis of patients’ opinions has lead to the assumption that patients still do not assume responsibility for their health and therefore are less active in solving health-related problems. Most frequently patients are compliant with doctor’s decisions and obey his/her doctor unconditionally. The most acceptable model of doctor-patient relationship for the patients enrolled in our study was complete compliance with doctor’s instructions.