Medicinos seserų rengimo ir praktikos raida 1945-1990 metais
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Markauskienė, Regina | Komisijos sekretorius / Committee Secretary |
Komisijos pirmininkas / Committee Chairman | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member |
Darbo tikslas – išnagrinėti medicinos seserų rengimo ir praktikos raidą Lietuvoje vykusią tarybų valdžios laikotarpiu, t.y.1945–1990 metais. Tyrimo klausimai: Kokiomis sąlygomis vyko seserų rengimas ir praktika Lietuvoje 1945-1990 metais? Kokios vertybės ir darbo prioritetai apibūdino medicinos seserų profesinį įvaizdį Lietuvoje? Kokios reikšmės medicinos seserų rengimui ir praktikai turėjo ano meto visuomeninio gyvenimo, politikos, ekonomikos ir kultūros ypatumai?
Rezultatai: 1945-1990 m. medicinos seserys centralizuotai buvo rengiamos aukštesniajame profesiniame lygmenyje, dėstant didžiajai daugumai gydytojų ir grindžiant mokymą biomedicinos modeliu. Medicinos sesers pagrindinė pareiga buvo laiku ir nepriekaištingai vykdyti gydytojų nurodymus, išliekant jautriai, taktiškai, tvarkingai ir nuoširdžiai ligoniams. Medicinos seserų kvalifikacijos kėlimas vyko neformaliai ir neplaningai, praktikoje dominavo absoliutus gydytojo autoritetas. Vyravo priemonių, vaistų bei medicinos technikos trūkumas, maži medicinos darbuotojų atlyginimai, deklaratyvus dėmesys visuomenės sveikatos mokymui, sveikos gyvensenos ir profilaktikos gerinimui. Išvados: Medicinos seserys negalėjo savarankiškai plėtoti ir tobulinti savo profesinių žinių bei praktikos, jų profesinis statusas išliko žemas darbo aplinkoje ir visuomenėje. Medicinos seserų praktikai buvo būdinga darbo drausmės ir tvarkos kontrolė, komunistinis-ateistinis personalo ir visuomenės auklėjimas, partinė bei profsąjunginė veikla, tarybinės propagandos sklaida, labai ribotas socialinis gerbūvis, tikėjimo laisvės suvaržymas. Vis tik ateistinė propaganda nesutrukdė medicinos seserims išsaugoti gailestingumą, tenkinant ligonių dvasinius poreikius, jiems sunkiai sergant arba pasitinkant gyvenimo pabaigą.
Reasearch questions: In what circumstances the training and practice of medical sisters took place in Lithuania during 1945–1990? What values and work priorities did the medical sisters’ professional image describe in Lithuania? What kind of influence did the public life, economical and cultural factors of those years have had for the training and practice of medical sisters? Results: Medical sisters were centrally trained at vocational level grounded on the biomedical model with the vast majority of doctors as teachers. The main duty of a medical sister was to accomplish doctor‘s orders perfectly and on time by remaining sensitive, discreet, neat and sincere to the patients. The qualification improvement process for medical sisters was irregular and informal, the absolute authority of doctor was predominant in everyday practice. The lack of medications and medical equipment, low salaries for medical sisters, declarative attention on public health education, improvement of healthy lifestyle and prevention prevailed. Conclusions: Medical sisters were unable to develop and improve their own professional knowledge and practice; their professional status remained low at the working environment and in society. Discipline and control was maintained in the practice of medical sisters with communist-atheist education of personnel and public. Medical sisters’ professional practice was also characterized by influence of communist party politics, dissemination of soviet propaganda and activity in trade-union under very limited social welfare and restriction of religious freedom. Nevertheless atheistic propaganda didn‘t restrain medical sisters from mercifulness in helping patients to meet their spiritual needs in illness or during end-of-life care.