Mokytojų subjektyvios miego kokybės pokyčio po atostogų ryšys su nuovargiu ir gyvensena
Montvidas, Vilius |
Recenzentas / Reviewer | |
Konsultantas / Consultant | |
Komisijos pirmininkas / Committee Chairman | |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Mažintas, Arūnas | Komisijos narys / Committee Member |
Vaitkūnaitė, Agnė | Komisijos narys / Committee Member |
Gyvensenos medicina Mokytojų subjektyvios miego kokybės pokyčio po atostogų ryšys su nuovargiu ir gyvensena Vilius Montvidas Mokslinė vadovė Doc. Dr. Narseta Mickuvienė; Konsultantė Dr. Alicja Juškienė Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Medicinos akademijos Visuomenės sveikatos fakultetas. Kaunas; 2021 m. 60 psl. Darbo tikslas. Įvertinti mokytojų subjektyviai suvokiamos miego kokybės pokyčio po atostogų ryšį su subjektyviai suvokiamu nuovargiu, fiziniu aktyvumu, patiriamu stresu ir mityba. Tyrimo uždaviniai:
- Įvertinti ir palyginti mokytojų subjektyvią miego kokybę prieš ir po atostogų.
- Įvertinti ir palyginti mokytojų subjektyviai patiriamą nuovargį, jų fizinį aktyvumą, mitybos įpročius ir patiriamą stresą prieš ir po atostogų.
- Įvertinti mokytojų subjektyvios miego kokybės pokyčio po atostogų ryšį su nuovargiu, fiziniu aktyvumu, patiriamu stresu ir mityba. Hipotezė. Tikimasi, kad mokytojo profesija kelia daug iššūkių ir yra rizikinga, todėl prieš vasaros atostogas, mokslo metų pabaigoje, mokytojai patirs daugiau streso, nuovargio, turės prastesnius fizinio aktyvumo ir mitybos įpročius, šie veiksniai neigiamai veiks mokytojų miego kokybę ir ji bus prastesnė palyginus su rezultatais gautais pirmąją savaitę po vasaros atostogų, per kurias mokytojų nuovargis, subjektyviai suvokiamas stresas turėtų sumažėti, pagerėti fizinio aktyvumo ir mitybos įpročiai. Metodika. Tyrimas buvo vykdytas 7 Vilniaus miesto mokyklose (Vilniaus Adomo Mickevičiaus gimnazija; Vilniaus Pranciškaus Skorinos gimnazija; Vilniaus Sofijos Kovalevskajos gimnazija; Viliaus Žemynos gimnazija; Vilniaus Sietuvos progimnazija; Vilniaus Antano Vienuolio progimnazija; Vilniaus Antakalnio progimnazija) nuo 2020 metų gegužės 25 d. iki rugsėjo 14 d. tiriamiesiems buvo taikyta anoniminė internetinė apklausa. Pirmosios apklausos metu (prieš vasaros atostogas) sulaukta 120 atsakymų, antrosios apklausos metu (po vasaros atostogų) sulaukta 70 atsakymų, pagal užkoduotas anketines apklausas susieti pavyko 47 tiriamuosius, kurie dalyvavo ir pirmame ir antrame tyrimo etapuose. Naudoti statistinė analizės metodai – Shapiro-Wilk‘o testas, Chi-kvadrato (*2) kriterijus su Fisher‘o Exact patikslinimu, Mann‘o-Whitney (U) ir Kruskal‘o-Wallis‘o (2) testus, porinis Stjudent‘o kriterijus (t), Wilcoxson‘o (Z) testas, Pearson’o (r) ir Spearman‘o (rs) koreliacijos metodai. Naudoti statistinių hipotezių reikšmingumo lygmenys: kai p<0,05 – statistiškai reikšmingas ir p≥0,05 – statistiškai nereikšmingas. Rezultatai. Palyginus miego kokybės rezultatus prieš ir po atostogų statistiškai reikšmingai skyrėsi miego kokybiškumas (p=0,032), II etapu mokytojai nurodė, kad jų miego kokybė buvo kokybiškesnė (kokybišką miegą I etapu nurodė 25,5 proc., II etapu 48,9 proc., nekokybišką miegą I etapu nurodė 74,5 proc., o II etapu 51,1 proc.). Mitybos įpročiai prieš ir po atostogų išliko panašūs, statistiškai reikšmingai skyrėsi tik užkandžiavimas sveikais užkandžiais (p=0,044), lyginant balų vidurkius po atostogų sumažėjo užkandžiavimo sveikais užkandžiais lyginant su prieš atostogų atsakymų rezultatais – I etapu 3,26±0,14, II etapu 2,62±0,20. Tyrimo rezultatai parodė, kad po atostogų statistiškai reikšmingai sumažėjo tiriamųjų bendras nuovargis (I etape 42,02±15,46 balų ir II etape 36,30±18,23 balų: t=2,97, p=0,005) ir sedėjimo per dieną trukmė (I etape 6,88 (6,17) val. ir II etape 4,09 (4,00) val.: Z=-4,91, p<0,005). Analizuojant miego kokybės pokytį nustatyti statistiškai reikšmingi miego kokybės (PMKI) pokyčio ryšiai su bendro nuovargio (r=0,30, p=0,039) ir protinio nuovargio (r=0,37, p=0,010) pokyčiais ir I etapo psichoemocine įtampa (rs=0,29, p=0,048). Išvados. Įvertinus mokytojų būklę paaiškėjo, kad po atostogų statistiškai reikšmingai pagerėjo miego kokybė (2=5,579, p=0,032), sumažėjo subjektyviai patiriamas bendras nuovargis (t=2,97, p=0,005) ir sumažėjo užkandžiavimas sveikais užkandžiais (p=0,044). Tačiau psichoemocinė mokytojų įtampa, fizinio aktyvumo bei mokytojų bendrieji mitybos įpročiai po atosogų statistiškai reikšmingai nepakito. Nustatytas tiesioginis miego kokybės pokyčio ryšys su bendro nuovargio ir protinio nuovargio pokyčiais bei psichoemocine įtampa prieš atostogas, miego kokybės pagerėjimas po atostogų žymiai dažniau stebėtas tarp tiriamųjų, kurie prieš atostogas jautė didesnę psichoemocinę įtampą ir šis pagerėjimas susijęs su bendro ir protinio nuovargio sumažėjimu.
Lifestyle medicine Relationship between subjective sleep quality change after vacation with fatigue and lifestyle in teachers Vilius Montvidas Supervisor Doc. Dr. Narseta Mickuvienė; Consultant Dr. Alicja Juškienė Faculty of Public Health Medical Academy Lithuanian University of Health Sciences. Kaunas; 2021. 60 p. Aim of the study: to evaluate the relationship between teachers' subjectively perceived changes in sleep quality after vacation with subjectively perceived fatigue, physical activity, stress, and nutrition habits. Objectives:
- To evaluate and compare teachers' subjective sleep quality before and after holidays.
- To evaluate and compare teachers' subjective fatigue, their physical activity, eating habits and stress before and after holidays.
- To evaluate the relationship between teacher’s change in subjective sleep quality after holidays and fatigue, physical activity, diet and stress. Hypothesis: The teaching profession is expected to be very challenging and risky so before the summer holidays at the end of the school year teachers will experience more stress, fatigue, they will have poorer physical activity and eating habits these factors will negatively affect teachers' sleep quality and will be worse than the results in the first week after the summer holidays during which teachers' fatigue subjectively perceived stress should decrease physical activity and eating habits should improve. Methods: The research was carried out in 7 Vilnius city schools (Vilnius Adomo Mickevičiaus gymnasium; Vilnius Pranciškaus Skorinos gymnasium; Vilnius Sofijos Kovalevskajos gymnasium; Vilnius Žemynos gymnasium; Vilnius Sietuvos progymnasium; Vilnius Antano Vienuolio progymnasium; Vilnius Antakalnio progymnasium) from May 25, 2020 until September 14 subjects were subjected to an anonymous online survey. The first survey (before the summer vacation) received 120 responses whereas the second survey (after the summer holidays) received 70 responses and coded questionnaires were used to link 47 respondents who participated in both the first and second phases of the study. Statistical analysis methods used - Shapiro-Wilk test, Chi-square (*2) criterion with Fisher's exact adjustment, Mann-Whitney (U) and Kruskal-Wallis (*2) tests, pairwise Student's criterion (t), Wilcoxson's (Z) test, Pearson's (r) and Spearman's (rs) correlation methods. Significance levels of statistical hypotheses were used: when p <0.05 - statistically significant and p> 0.05 - statistically insignificant. Results: Comparing the results of sleep quality before and after holidays, we found it statistically significantly differentiated sleep quality (p = 0.032), in phase II the number of teachers with better sleep quality increased (25.5% had better quality sleep before vacation, 48.9% after vacation, poor sleep quality in before vacation had 74.5%, and in after vacation 51.1%). Eating habits before and after the holiday remained similar, only healthy snacks differed statistically significantly (p = 0.044), compared to the values averages after the holiday decreased the number of healthy snacks compared to the results of the pre-holiday answers - 3.26 ± 0.14 in before vacation, 2.62±0.20 after vacation. The results of the study showed that after the vacation there was a statistically significant decrease in the overall fatigue of the subjects (42.02 ± 15.46 points in before vacation and 36.30±18.23 points in after vacation: t = 2.97, p = 0.005) and the duration of sitting per day (before vacation 6.88(6.17) h and after vacation 4.09(4.00) h: Z = -4.91 p <0.005). Analyzing the change in sleep quality statistically significant correlations between the change in sleep quality (Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI)) and changes in total fatigue (r = 0.30 p = 0.039) and mental fatigue were found (r = 0.37 p = 0.010) and with psycho-emotional stress before vacation (rs = 0.29 p = 0.048). Conclusions: Assessing the quality of teachers' sleep showed that it improved, and this change during the vacation was statistically significant (x2 = 5.579, p = 0.032), subjective general fatigue decreased statistically significantly during vacation (t=2,97, p=0,005), also decreased eating healthy snacks after the vacation (p=0,044). However, psycho-emotional stress of teachers, physical activity and eating habits habits remained similar, there was no statistically significant difference. An association between changes in sleep quality was found with changes in general fatigue and mental fatigue, as well as psycho-emotional stress before the vacation – improvement of sleep quality after holidays was significantly more often observed among the subjects who felt higher psycho-emotional stress before the holidays and this improvement is related to the reduction of general and mental fatigue.