Kauno miesto sveikatos priežiūros specialistų bei jų pacientų požiūris į elektroninės sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacinę sistemą (ESPBI IS)
Morozienė, Monika |
Recenzentas / Reviewer | |
Komisijos pirmininkas / Committee Chairman | |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member |
Darbo tikslas. Ištirti Kauno miesto sveikatos priežiūros specialistų bei jų pacientų požiūrį į ESPBI IS ir jos posistemes bei naudojimosi jomis ypatumus. Metodika. Analitinis momentinis tyrimas atliktas 2020 m. spalio – gruodžio mėnesiais Kauno mieste. Tyrimo instrumentas – 3 skirtingi klausimynai. Apklausta 90 gydytojų (atsako dažnis 62,9 proc.), 338 pacientai (atsako dažnis 84,3 proc.) bei 174 vaistininkai (atsako dažnis 87,9 proc.). Statistinė duomenų analizė atlikta naudojant SPSS Statistics 23 duomenų analizės programą. Hipotezėms apie požymių priklausomumą tikrinti skaičiuotas χ2 kriterijus, poriniam 2 dažnių palyginimui – z kriterijus. Skirtumas laikytas statistiškai reikšmingu, kai p<0,05. Rezultatai. Šeimos gydytojų ir rezidentų požiūris į ESPBI IS bei e. recepto – pakankamai geras. Jų nuomone, ESPBI IS gerina bendradarbiavimą tarp specialistų ir pacientų (66,7 proc.), o e. recepto dėka gydytojas gali sekti vaisto įsigijimą (83,3 proc.). Šeimos gydytojų ir rezidentų požiūris į MedVAIS posistemę – vidutiniškas. Palankiausiai jie vertina tai, kad dėl MedVAIS tyrimo duomenys perduodami greičiau bei paprasčiau sekama tyrimų dinamika (30,0 proc.). Apie ESPBI IS girdėję tik 29,9 proc. pacientų. Iš jų didžioji dalis sutinka, kad ESPBI IS leidžia lengviau gauti informaciją apie jų siuntimus (83,2 proc.), ligos istoriją bei paskirtą gydymą (78,2 proc.). Pacientų nuomonė apie e. receptą – labai gera. Jų nuomone, e. receptas padeda taupyti laiką (82,2 proc.), mažina klaidų skaičių (68,3 proc.). Vaistinėse dirbantys specialistai e. recepto sistemą vertina ypač gerai. Jų nuomone, labiausiai e. receptas padeda sumažinti klaidų skaičių (94,2 proc.), tačiau mažiausiai didina klientų pasitenkinimą. Dažniausiai pasitaikanti ESPBI IS ir jos posistemių problema gydytojams bei vaistininkams – internetinio ryšio trikdžiai, o pacientams – informacijos stoka apie e. sveikatos sistemą ir kaip ja naudotis bei apribotos pacientų, nemokančių naudotis kompiuteriu, teisės. Išvados. Šeimos gydytojai ir rezidentai, pacientai bei vaistinėse dirbantys specialistai ESPBI IS ir e. receptą vertina gerai, tačiau apie ESPBI IS yra girdėję tik trečdalis tyrime dalyvavusių pacientų, o MedVAIS posistemė gydytojų buvo įvertinta tik vidutiniškai. Tiriamųjų nuomone, šios sistemos gerina bendradarbiavimą tarp specialistų ir pacientų bei sveikatos informacijos, vaistų prieinamumą, mažina klaidų skaičių, taupo laiką, tačiau naudotis sistemomis vis dar trukdo internetinio ryšio trikdžiai.
Aim of the study. To analyze Kaunas City healthcare professionals’ and their patients’ outlook on ESPBI IS, its subsystems and the peculiarities of its use. Methods. An analytical momental research was carried out during October - December (2020) months in Kaunas city. 3 different questionnaires were used. The surveys were presented to 90 doctors (response rate 62.9%), 338 patients (response rate 84,3%) and 174 pharmacists (response rate 87,9%). The statistical data analysis was carried out using SPSS Statistics 23 data analysis program. To verify the hypotheses on the correlation of attributes criteria of x2 was calculated and z criteria was used for cross-frequency coupling. The difference was considered to be statistically important when p<0,05. Results. Residents and general practitioners have a relatively favourable outlook on ESPBI IS and digital prescription. According to them, ESPBI IS improves cooperation between specialists and patients (66,7%) while digital prescription provides the doctor with possibility to track the purchase of medicine (83,3%). General practitioners and residents regard the MedVAIS subsystem as being average with the most favourable aspects being higher speed of data transfer and easier tracking of test results (30,0%). Only 29,9% of patients have heard about ESPBI IS. Most of them agree that ESPBI IS makes it easier to receive information on doctor referrals (83,2%), medical history and assigned treatment (78,2%). Patients have highly favourable opinions on the digital prescriptions. According to them, this system helps to save time (82,2%), decreases the number of mistakes (68,3%). Digital prescription system is regarded positively by specialists working in pharmacies as well. They believe that the digital prescription system has the largest impact on lowering the number of mistakes (94,2%) and lowest impact on increasing patients’ satisfaction. The most frequent issue of ESPBI IS and its subsystems for the doctors and pharmacists is Internet interference while patients are most frequently unhappy about lack of information on how to use the digital health system and limited rights of patients who are not digitally literate. Conclusions. General practitioners, residents, patients and specialists working in pharmacies have favourable opinions on ESPBI IS and digital prescription systems, however, only a third of patients who participated in the survey have heard of ESPBI IS while medical professionals gave an average rating for MedVAIS subsystem. Subjects of the research believe that these systems make the cooperation between medical professionals and patients easier, reduce the number of mistakes, save time and provide an easier way to receive health information as well as a better accessibility to medicine, however, it can be often interrupted by Internet interference.