Veiksniai, darantys įtaką maisto papildų pasirinkimui
Laurušas, Kęstutis |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos pirmininkas / Committee Chairman | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member |
Darbo tikslas: Išanalizuoti ir apibendrinti veiksnius, darančius įtaką gyventojams renkantis maisto papildus. Darbo uždaviniai: 1) nustatyti ir įvertinti maisto papildų vartojimo dažnumą ir priežastis, vartojamų maisto papildų rūšis, papildų įsigijimo vietą. 2) nustatyti ir įvertinti gyventojų požiūrį ir žinias apie maisto papildus, būtinumą juos vartoti, vartojimo efektyvumą, prieinamumą. 3) nustatyti pagrindinius informacijos apie maisto papildus gavimo šaltinius. Darbo metodika: Darbo pradžioje buvo išsikelti tikslai bei uždaviniai ir pasirinkti tyrimui atlikti reikalingi metodai. Vykdyta teorinė apžvalga – mokslinės literatūros ir atliktų tyrimų analizė bei interpretavimas. Empirinis tyrimas – atlikta gyventojų apklausa anketavimo būdu 2015–2016 m. ir gautų rezultatų analizė. Klausimyną sudarė 18 klausimų. Iš viso tyrime apklausta 462 vyresnių, nei 18 metų Lietuvos gyventojų, jų atsakomumas siekė 83,12 proc. Rezultatai: Tyrimo metu išsiaiškinta, kad net 72,66 proc. respondentų vartoja maisto papildus. Vyrai dažniau vartoja maisto papildus imunitetui (32,7 proc.) ir sportui (30,6 proc.), moterys dažniau renkasi papildus imunitetui (44,8 proc.) ir odai, plaukams bei nagams (37,4 proc.). Dažniausiai maisto papildai yra vartojami 2-3 mėnesius per metus – 30,99 proc. apklaustųjų. Daugiausia respondentų – 42,7 proc. – maisto papildus vartoti paskatino vaistininkas. Su maisto papildų reklama susiduria 93,49 proc. apklausos dalyvių, bet reklama turi įtakos renkantis maisto papildus tik 22,66 proc. respondentų. miestiečiai maisto papildus vartoja dažniau už miestelyje ar kaime gyvenančius asmenis (76,6 proc.). Daugiausia maisto papildus vartoja aukštąjį išsilavinimą turintys gyventojai (79,84 proc.) ir uždirbantys 600–1000 eurų per mėnesį (72,66 proc.). Dažniausiai gyventojai vartoti maisto papildus yra paskatinti vaistininko (42,7 proc.), taip pat dauguma gyventojų maisto papildus yra linkę įsigyti vaistinėje (73,7 proc.). Išvados: 1) Nustatyta, kad daugumai tyrime dalyvavusių gyventojų maisto papildai yra prieinami, nes juos vartoja 72,66 proc. apklaustųjų. Dažniausiai maisto papildai įsigyjami vaistinėje – 73,7 proc. 2) Išsiaiškinta, kad dažniausiai gyventojai maisto papildus vartoja 2–3 mėnesius per metus – 30.99 proc. respondentų (p < 0,05). 3) Pastebėta, kad maisto papildų pasirinkimas priklauso nuo lyties. Moterys maisto papildus dažniausiai rinkosi imuniteto stiprinimui (44,8 proc. p < 0,05) ir odai, plaukams bei nagams (37,4 proc. p < 0,05). Vyrai maisto papildus dažniausiai rinkosi imunitetui stiprinti (32,7 proc. p < 0,05) ir sportui (30,6 proc. p < 0,05). 4) Išsiaiškinta, kad gyventojai maisto papildus vertina palankiai, nes tik kas dešimtas apklaustasis abejoja jų veiksmingumu (10,9 proc.). Dažniausiai gyventojus maisto papildus vartoti paskatina vaistininkas (42,7 proc.), šeimos nariai (26,8 proc.) ir gydytojas (26 proc.). 5) Nustatyta, kad reklama yra neinformatyvi. Joje informacijos trūksta 61,3 proc. respondentų, nors su ja susiduria 93,49 proc. visų apklaustųjų. Beveik pusė gyventojų (48,1 proc.) informacijos apie maisto papildus ieško internete. 6) Tyrimas atskleidė, kad maisto papildų vartojimas priklauso nuo demografinių ir socialinių veiksnių – dažniausiai vartoja respondentai gyvenantys mieste (76,60 proc. p < 0,05), aukštąjį išsilavinimą turintys apklaustieji (79,84 proc. p < 0,05), 600–1000 eurų per mėnesį uždirbantys apklausos dalyviai (84,69 proc. p < 0,05).
Aim: to investigate the factors which influence residents‘ choice of a food supplement. Objectives: 1) To determine and measure the usage, reasons for usage and frequency of food supplements use, supplements variety and purchase places. 2) To define and evaluate residents’ knowledge and views about food supplements, the need to use them, usage effectivity, accessibility to supplements. 3) To identify the main sources for acquiring information about food supplements. Research methods: In the beginning aims and objectives were chosen as well as the methods of investigation needed. A theoretical overview was conducted – the scientific literature and investigation analysis with interpretation. Empirical research – a survey was conducted from 2015 to 2016 with an analysis of the results given. The survey consisted of 18 questions. A total number of 462 Lithuanian nationality people older than 18 years old participated in the survey, their responsiveness was 83.12 percent. Results: The analysis shows that as much as 72.66 percent. respondents consume food supplements. Men usually choose food supplements to enhance immunity (32,7 percent) and for sport (30,6 percent). Women mostly choose food supplements for immunity improvement (44,8 percent) and supplements for skin, hair and nails (37,4 percent).The majority of respondents – 42.7 percent. – use of dietary supplements was led to by a pharmacist. 93,49 percent. of respondents face with food supplements advertising, but advertising influences the choice of food supplements only 22,66 percent. of respondents. City habitants consume more food supplements than town or village living people (76,60 percent.). Most of the food supplements are used by higher–educated part of the population (79.84 percent.) And earning 600 to 1,000 euros per month. In most cases the population's consumption of food supplements is encouraged by pharmacists (42.7 percent.), As well as the majority of the population tend to buy dietary supplements in pharmacies (73.7 percent.). Conclusions: 1) It was established that most of the surveyed population consume food supplements – 72.66 percent. The majority of the population purchase dietary supplements in a pharmacy – 73.7 percent. 2) The study revealed that most residents use food supplements for 2-3 months of the year – 30.99 percent of respondents (p < 0,05). 3) It was found that the choice of food supplements is influenced by respondents‘ gender. Women mostly choose food supplements for immunity improvement (44,8 percent, p < 0,05) and supplements for skin, hair and nails (37,4 percent, p < 0,05). Men usually choose food supplements to enhance immunity (32,7 percent, p < 0,05) and for sport (30,6 percent, p < 0,05). 4) It was discovered that residents favor food supplements because only every tenth person has doubts about supplement‘s effectiveness (10,9 percent). Pharmacists have the biggest influence on respondents choices to start using supplements – 42.7 percent, family members (26,8 percent) and doctors (26 percent). 5) The majority of the respondents are facing food supplements advertising – 93,49 percent but 61.3 percent of respondents stated the fact that the information in advertisements is not enough. A significant part of the residents (48,1 percent) said that they search for information about food supplements on the Internet. 6) In accordance with the demographic distribution of food supplements they are most frequently used: by respondents living in the city (76,60 percent, p < 0,05), higher educated respondents (79.84 percent, p < 0,05), respondents earning 600–1000 euros per month (84.69 percent, p < 0,05).