Use this url to cite ETD: https://hdl.handle.net/20.500.12512/101856
Raidos sutrikimą turinčių 0-2 metų vaikų tėvų žinios ir požiūris į ankstyvąją reabilitaciją
Type of publication
type::text::thesis::master thesis
Title
Raidos sutrikimą turinčių 0-2 metų vaikų tėvų žinios ir požiūris į ankstyvąją reabilitaciją
Other Title
Parental knowledge and attitude to the early intervention for 0 to 2-years-old children with developmental disorders. Master‘s thesis.
Author
Lukavičiūtė, Karolina |
Advisor
Other(s)
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Smalinskaitė, Rūta | Komisijos sekretorius / Committee Secretary |
Komisijos narys / Committee Member | |
Aleknavičienė, Romantė | Komisijos narys / Committee Member |
Extent
60 p.
Thesis Defence Date
2017
Abstract (lt)
Darbo tikslas: Ištirti raidos sutrikimą turinčių 0-2 metų vaikų tėvų žinias ir požiūrį į ankstyvąją reabilitaciją. Darbo uždaviniai:
- Nustatyti tėvų, kurių vaikai turi raidos sutrikimus, žinias ir požiūrį į ankstyvąją reabilitaciją, jos metodus ir efektyvumą.
- Nustatyti ankstyvosios reabilitacijos specialistų žinias ir požiūrį į ankstyvąją reabilitaciją, jos metodus ir efektyvumą.
- Nustatyti tėvų požiūrio ir žinių apie ankstyvosios reabilitacijos metodus ir efektyvumą sąsajas su jų socialine padėtimi ir ankstyvosios reabilitacijos specialistų žiniomis. Tyrimo metodai. Atliktas vienmomentis kiekybinis tyrimas. Tyrimas buvo atliktas 2017 m. Kovo – Rugsėjo mėnesiais, LSMU MA SF Vaikų reabilitacijos klinikoje, Kalniečių, Centro bei Šilainių poliklinikų ankstyvosios reabilitacijos tarnybose. Tyrimo metu buvo apklausti raidos sutrikimą turinčių 0-2 metų vaikų tėvai (n=80) ir ankstyvosios reabilitacijos specialistai (n=38). Tėvų įtraukimo į tyrimą kriterijai - Vaikui nustatytas raidos sutrikimas ar vėlavimas; Vaiko amžius pradedant terapiją nuo 0 iki 2 metų; Tėvai sutinka dalyvauti tyrime pasirašydami sutikimo formą. Specialistų įtraukimo į tyrimą kriterijai - Dirba ankstyvosios reabilitacijos tarnyboje; turi gydytojo, kineziterapeuto, ergoterapeuto, logoterapeuto, socialinio darbuotojo, slaugytojo kvalifikaciją; specialistų sutikimas dalyvauti atliekamame tyrime. Tyrimui atlikti buvo panaudotos dvi autorės sudarytos apklausos anketos: viena buvo pateikiama raidos sutrikimą turinčių vaikų tėvams, o kita ART specialistams. Tyrimo duomenų analizė atlikta naudojant statistinės analizės sistemą SPSS FOR Windows 22.0, „R“ paketas ir „Microsoft Excel 2016“. Duomenys traktuojami kaip patikimi (p), jei reikšmingumo lygmuo p<0,05. Darbo išvados:
- Raidos sutrikimą turinčių 0-2 metų vaikų tėvų žinios apie ankstyvąją reabilitaciją yra nepakankamos: 76,25 proc. apklaustų tėvų tiki alternatyvių gydymo metodų veiksmingumu; 76,25 proc. tėvų tiki, masažas pagerina ankstyvojo amžiaus vaikų raidą, o 36,25 proc. tėvų nežino, kas yra ankstyvoji reabilitacija. Tik 50 proc. tėvų informaciją susijusią su ankstyvąja reabilitacija gauna iš gydytojo. Tiriamųjų požiūris į ankstyvąją reabilitaciją yra teigiamas: 100 proc. tėvų mano, kad ankstyvoji reabilitacija yra reikalinga jų vaikui; 96,25 proc. tėvų mano, kad ankstyvosios reabilitacijos procedūros turės įtakos tolesniai jų vaiko raidai, o 67,50 proc. tėvų mano, kad ankstyvosios reabilitacijos procedūras galėtų atlikti namuose.
- Ankstyvosios reabilitacijos tarnybose dirbančių specialistų žinios apie ankstyvąją reabilitaciją yra vidutinės: specialistai pripažįsta, kad jiems trūksta pasirengimo dirbti su raidos sutrikimą turinčių vaikų šeimomis; 13,16 proc. specialistų neteisingai nurodė, kas yra ankstyvoji reabilitacija ir 31,58 proc. specialistų neteisingai nurodė amžių, kada Lietuvoje skiriama ankstyvoji reabilitacija. Ankstyvosios reabilitacijos tarnybose dirbančių specialistų nuomonė atspindi kritišką, bet teisingą požiūrį į savo darbą: 89,47 proc. ankstyvosios reabilitacijos specialistų mano, kad raidos vertinime svarbus visos komandos indėlis. 94,74 proc. apklaustųjų teisingai vertina pilnos ankstyvosios reabilitacijos komandos svarbą ir supranta tėvų partnerystės svarbą.
- Tėvų žinioms ir požiūriui apie ankstyvąją reabilitaciją socialinė padėtis (gyvena mieste ar kaime, šeimyninė padėtis, išsilavinimas) įtakos neturėjo (p>0,05).
Abstract (en)
Supervisor: Ph. d. Prasauskiene Audrone. Lithuanian University of Health Sciences, Medical Academy, Faculty of Nursing, Children‘s Rehabilitation Clinic. Kaunas, 2017, 60 p. The aim of research work: To explore parental knowledge and attitude to the early intervention for 0 to 2-years-old children with developmental disorders. Tasks of work:
- Establish parental, whose children have developmental disorders, knowledge and attitudes to the early intervention, its methods and effectiveness.
- Establish professionals, working in early intervention services knowledge and attitudes to the early intervention, its methods and effectiveness.
- Establish links between parental knowledge and attitude about early rehabilitation methods and effectiveness with their social status and early specialty rehabilitation expertise. Materials and methods: Cross-sectional quantitative study was performed. The research was carried out from 2017 March to 2017 September, on the LUHS MA FN Children‘s Rehabilitation Clinic, Early Rehabilitation Offices of Kalniečių, Centro and Šilainių polyclinics. 38 early rehabilitation professionals and 80 parents of children aged 0-2 years with a development disorders were interviewed in this study. Parent inclusion in the test criteria – Child had developmental disorder or delay; Child's age at the start of therapy from 0 to 2 years; Parents agree to participate in the study by signing the consent form. Professionals inclusion in the test criteria - Works in the Early Rehabilitation Services; Has a physician, physiotherapist, ergotherapist, speech therapist, social worker or nurse qualification; professionals agree to participate in the study by signing the consent form. Two questionnaires were used for the study (author made): one was presented to parents of children with developmental disorder, and another to the professionals of the early rehabilitation service. The data was processed by SPSS statistical data analysis software for Windows 22.0, statistical analysis system „R“ and „Microsoft Excel 2013“. The data is treated as reliable (p) where the significance level is p<0.05. Conclusions:
- Parental knowledge and attitude to the early intervention for 0 to 2-years-old children with developmental disorders are insufficient: 76,25% of parents believe in the effectiveness of alternative therapies; 76.25% of parents believe that massage improves the early childhood development and 36.25% of parents don't know what an early intervention is. Only 50% of parents the information related to early intervention receive from the doctor. Parental attitude to the early intervention is positive: 100% of parents consider that early intervention is necessary for their child; 96.25% of parents consider that early intervention procedures will have affect to their child's development, and 67.50% of parents think that they can carry out early intervention procedures at home.
- Knowledge of the early intervention services professionals to the early intervention is moderate: specialists recognize that they lack the readiness to work with families for children with developmental disorders; 13.16% of specialists incorrectly indicated what is an early intervention and 31.58% of specialists incorrectly indicated the age when early intervention can be given in Lithuania. The opinion of the early intervention services professionals reflects a critical, but fair, attitude towards its work: 89.47% of early intervention professionals consider that the contribution of the entire team is important in the assessment of child development; 94.74% of professionals correctly value the importance of a full early intervention team and understand the importance of parental partnerships.
- Social situation (living in a city or village, marital status, education) did not affect parental knowledge and attitudes to the early intervention (p>0,05).
Publisher
Lietuvos sveikatos mokslų universitetas
Other Identifier(s)
id-24982394
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Defended
Taip / Yes
Access Rights
Atviroji prieiga / Open Access
File(s)