Savarankiškumo kaita vaikams, turintiems autizmą ir per stiprias reakcijas į lytėjimo dirgiklius, taikant ergoterapiją
Židžiūnaitė, Greta |
Recenzentas / Reviewer | |
Tuitaitė, Jurgita | Komisijos pirmininkas / Committee Chairman |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Želvienė, Edita | Komisijos narys / Committee Member |
Pranskaitytė-Bielevičienė, Aistė | Komisijos narys / Committee Member |
SANTRAUKA Greta Židžiūnaitė. Savarankiškumo kaita vaikams, turintiems autizmą ir per stiprias reakcijas į lytėjimo dirgiklius, taikant ergoterapiją. Bakalauro baigiamasis darbas. Darbo vadovė: asist. Valda Šližytė. Lietuvos sveikatos mokslų universitetas, Medicinos akademija, Slaugos fakultetas, reabilitacijos klinika. Kaunas, 2022; Tyrimo tikslas. Palyginti savarankiškumo kaitą individualioje ir grupinėje ergoterapijoje vaikams, kurie turi autizmą ir per stiprias reakcijas į lytėjimo dirgiklius. Tyrimo uždaviniai. 1.Įvertinti vaikų, turinčių autizmą, reakcijas į lytėjimo dirgiklius. 2.Įvertinti vaikų, turinčių autizmą ir per stiprias reakcijas į lytėjimo dirgiklius, asmens higienos bei viršutinės ir apatinės kūno dalies apsirengimo įgūdžių kaitą, taikant individualią ergoterapiją. 3.Įvertinti vaikų, turinčių autizmą ir per stiprias reakcijas į lytėjimo dirgiklius, asmens higienos bei viršutinės ir apatinės kūno dalies apsiengimo įgūdžių kaitą, taikant grupinę ergoterapiją. 4.Išsiaiškinti tėvų nuomonę apie vaikų savarankiškumo kaitą taikant ergoterapiją vaikams, turintiems autizmą ir per stiprias reakcijas į lytėjimo dirgiklius. Tyrimo metodai. 1. Vaikų funkcinio nepriklausomumo testas „WeeFIM test“. 2. Lietimo sutrikimų vertinimo klausimynas. 3. Autorės sukurta anketinė apklausa tėvams. 4. Statistinė duomenų analizė, atlikta naudojant duomenų kaupimo ir analizės „SPSS 27“ programos paketą. Tiriamieji. Tyrime dalyvavo 16 vaikų 4-6 metų amžiaus, turintys autizmą ir per stiprias reakcijas į lytėjimo dirgiklius. Buvo sudarytos dvi grupės, kuriose buvo taikyta individuali ir grupinė ergoterapija. Išvados. 1.Vaikų, turinčių autizmą, reakcijos į lytėjimo dirgiklius prieš ergoterapiją buvo padidėjusios, sukeliančios neadekvatų, veiklų atlikimą apsunkinantį elgesį, po taikytos ergoterapijos nepageidaujamos reakcijos sumažėjo, o veiklų atlikimas ir savarankiškumo įgūdžiai statistiškai reikšmingai pagerėjo (p<0,05). 2.Vaikams, turintiems autizmą ir per stiprias reakcijas į lytėjimo dirgiklius, po taikytos individualios ergoterapijos kartu su sensorinių pojūčių intervencija statistiškai reikšmingai pagerėjo asmens higienos bei viršutinės ir apatinės kūno dalies apsirengimo įgūdžiai (p <0,05). 3.Vaikams, turintiems autizmą ir per stiprias reakcijas į lytėjimo dirgiklius, po taikytos grupinės ergoterapijos kartu su sensorinių pojūčių intervencija statistiškai reikšmingai pagerėjo asmens higienos bei viršutinės ir apatinės kūno dalies apsirengimo įgūdžiai (p <0,05). 4.Tyrime dalyvavusių vaikų tėvai (87,5proc.) teigiamai vertino ergoterapijos užsiėmimus bei pastebėjo įvykusią savarankiškumo kaitą lyginant vaikų savarankiškumo įgūdžius prieš ir po ergoterapijos, taip pat pastebėjo sumažėjusias per stiprias reakcijas į lytėjimo dirgiklius.
ABSTRACT
Greta Židžiūnaitė. Independency changes in children with autism and excessive responses to tactile stimulations by applied occupational therapy. Bachelor's thesis. Supervisor - assist. Valda Šližytė. Lithuanian University of Health Sciences, Medical Academy, Faculty of Nursing, Clinic of Rehabilitation. Kaunas, 2022; The aim of the research: To compare the change in independence during individual and group occupational therapy for children who have autism and excessive responses to tactual stimuli. The tasks of the research: 1. To assess the responses of children with autism to tactual stimuli. 2. To evaluate individual occupational therapy for personal hygiene and upper/ lower body dressing in children with autism and excessive responses to tactual stimuli. 3. To evaluate group occupational therapy for personal hygiene and upper/lower body dressing in children with autism and excessive responses to tactual stimuli. 4. To investigate the parents' opinion about the change of children's independence by applying occupational therapy to children who have autism and excessive responses to tactual stimuli. Methodology. 1. Children's functional independence test "WeeFIM test" 2. Touch Disorder Assessment Test. 3. A questionnaire for parents was created by the author. 4. Statistical data analysis was performed using the data collection and analysis "SPSS 27" program package. Participants. The study included 16 children aged 4-6 years with autism and excessive responses to tactual stimuli. Two groups were formed in which individual and group occupational therapy was applied. Conclusions. 1. In children with autism, the responses to tactile stimuli before occupational therapy were increased, causing inadequate behavioral complications, after occupational therapy, negative reactions decreased and independence skills were statistically significantly improved (p <0,05). 2. For children with autism and excessive reactions to tactile stimuli, after individual occupational therapy together with the sensory-based interventions, the hygiene and upper/lower body dressing skills improved significantly (p<0,05). 3. In children with autism and excessive reactions to tactile stimuli, after the group occupational therapy together with the sensory-based interventions, the hygiene and upper/lower body dressing skills improved significantly (p<0,05). 4. The parents of the children (87,5 pct.) who participated in the study were positive about occupational therapy sessions and noticed a change in independence when comparing children's independence skills before and after occupational therapy, as well as a decrease in excessive reactions to tactile stimuli.