Raseinių X mokyklos 9–11 klasės mokinių žinių apie darbo kompiuteriu saugą, elgsenos ir nusiskundimų rega, atsirandančių naudojantis kompiuteriu, sąsajos
Akelytė, Eva |
Recenzentas / Reviewer | |
Komisijos pirmininkas / Committee Chairman | |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Ivanauskienė, Orina | Komisijos narys / Committee Member |
Darbo tikslas. Išsiaiškinti Raseinių X mokyklos 9–11 klasės mokinių žinias ir elgseną, dirbant kompiuteriu, ir įvertinti nusiskundimų rega, atsirandančių naudojantis kompiuteriu, sąsajas. Uždaviniai: 1. Išsiaiškinti mokinių žinias apie darbo kompiuteriu ypatumus ir aplinką. 2. Ištirti mokinių nusiskundimus rega, naudojantis kompiuteriu. 3. Nustatyti mokinių elgseną, dirbant kompiuteriu. 4. Įvertinti mokinių žinių, elgsenos ir nusiskundimų rega, atsirandančių dirbant kompiuteriu, sąsajas. Tyrimo medžiaga ir metodai. Tyrimas buvo atliekamas nuo 2022 m. gruodžio iki 2023 vasario mėnesio internetinės apklausos būdu. Atliktas kiekybinis analitinis stebėjimo momentinis tyrimas. Tyrimo instrumentas–anoniminė apklausa. Tyrimo dalyviai–Raseinių X mokyklos 9–11 klasės mokiniai. Apklausa buvo vykdoma per elektroninį dienyną „TAMO“. Iš viso užpildytos 149 anketos (iš 173), gautas atsako dažnis–86,1 proc. Duomenų statistinei analizei atlikti buvo naudota SPSS 28 versijos programa. Požymių skirstiniai lyginti, taikant chi kvadrato kriterijų ir z testą. Rezultatai buvo laikomi statistiškai reikšmingais, jei p < 0,05, o ypač reikšmingais, kai p < 0,001. Rezultatai. 1. Žinios. Pusė mokinių (51,7 proc.) žinojo, jog patalpoje, dirbant kompiuteriu, turėtų vyrauti natūralios arba dirbtinės bendrosios ir vietinės šviesos kombinacija. Beveik ketvirtis (22,8 proc.) mokinių žinojo, jog mažiausias rekomenduojamas atstumas, dirbant kompiuteriu, nuo akių iki monitoriaus ekrano turi būti 40 cm. 29,5 proc. mokinių teisingai nurodė pertraukos trukmę, naudojantis kompiuteriu. 2. Nusiskundimai rega. Dažniausiai jaučiami nusiskundimai rega buvo: akių perštėjimas (45,6 proc.), akių skausmas (38,3 proc.), galvos skausmas (37,6 proc.). Respondentų jaučiamas akių bei galvos skausmas, dirbant kompiuteriu, statistiškai reikšmingai priklausė nuo lyties (p < 0,05). 3. Elgsena. Didžioji dalis respondentų (71,8 proc.) neribojo laiko, praleisto prie kompiuterio. Tik trečdalis mokinių (34,9 proc.) darė pertraukas, dirbant kompiuteriu. 4. Sąsajos. Nusiskundimų rega dažnis reikšmingai priklausė nuo laiko, praleisto prie kompiuterio. Mokiniai, kurie mokykloje kompiuteriu naudojosi vidutiniškai 1–2 valandas per dieną 1,7 karto dažniau patyrė akių perštėjimą, nei tie mokiniai, kurie naudojosi iki 1 valandos per dieną (p < 0,05). Praleidus namuose prie kompiuterio 1–2 valandas ar 4 valandas ir daugiau, reikšmingai dažniau buvo jaučiamas regėjimo nusiskundimas–dvejinimasis akyse–nei naudojantis kompiuteriu iki 1 valandos (p < 0,05). Išvados: Raseinių X mokyklos 9–11 klasės mokinių žinios, elgsena, dirbant kompiuteriu, ir nusiskundimai rega, atsirandantys dirbant kompiuteriu buvo glaudžiai susiję. Mokiniai, pasirinkę neergonominę darbo vietą 1,6 karto dažniau jautė akių bei galvos skausmą ir 2,4 karto dažniau susidūrė su padidėjusiu jautrumu šviesai (p < 0,05). Nusiskundimų rega dažnis reikšmingai priklausė nuo laiko, praleisto prie kompiuterio, tačiau regos nusiskundimai nepriklausė nuo to, ar mokinys darė pertraukas, dirbant kompiuteriu (p > 0,05). Reikšminiai žodžiai. Darbas kompiuteriu, mokiniai, regėjimo nusiskundimai, kompiuterizuota darbo vieta.
Aim of the study. Evaluate the knowledge and behaviour of Raseiniai X School 9–11 Class Students when working with a computer and asses the correlations between eyesight complaints and the use of computers. Objectives: 1. Evaluate students’ knowledge about the features and environment of working with a computer. 2. Investigate the eyesight complaints of students using the computer. 3. Determine the behaviour of students when working with a computer. 4. Assess the connections between students' knowledge, behaviour and eyesight complaints arising from working with a computer. Materials and methods. The study was conducted from December 2022 to February 2023 through an online survey. A quantitative analytical observational one-time study was performed. The research instrument is an anonymous survey. Research participants–President Jonas Žemaitis Gymnasium 9–11 class students. The survey was conducted through an electronic platform “TAMO”. 173 questionnaires were given, of which 149 were correctly filled, the response rate was 86.1 percent. SPSS version 28 was used for the statistical analysis of the data. Character distributions were compared using the chi-square test and z–test. The survey results were considered statistically significant at p < 0.05 and highly significant at p < 0.001. Eye and headache pain experienced by respondents while working on a computer was statistically significantly dependent on gender (p < 0.05) Results. 1. Knowledge. Half of the students (51.7%) knew that a combination of natural or artificial general and local light should prevail in the room when working on a computer. Almost a quarter (22.8%) of students knew that the minimum recommended distance between the eyes and the computer screen should be 40 cm. 29.5 percent of students correctly indicated the duration of the break while using a computer. 2. Eyesight complaints. The most common eyesight complaints were: stinging eyes (45.6%), eye pain (38.3%), headaches (37.6%). Eye and headache pain experienced by respondents while working on a computer was statistically significantly dependent on gender (p < 0.05). 3. Behaviour. The majority of respondents (71.8%) did not limit the time spent at the computer. Only one third of students (34.9%) took breaks while working on the computer. 4. Connections. The frequency of complaints was significantly dependent on the time spent at the computer. Students who used the computer at school for an average of 1-2 hours per day experienced eye irritation 1.7 times more often than those students who used it up to 1 hour per day (p<0.05). After spending 1-2 hours or 4 hours or more at the home computer, there was a significantly higher frequency of eyesight complaints - double vision - than when using the computer for up to 1 hour (p < 0.05). Conclusions. Raseiniai X School 9–11 Class Students’ knowledge, behaviour when working with a computer, and eyesight complaints arising from computer work were closely related. Students who chose a non-ergonomic workplace experienced eye and headache pain 1.6 times more often and had increased sensitivity to light 2.4 times more often (p < 0.05). The frequency of visual complaints was significantly related to the time spent on the computer; however, visual complaints were not influenced on whether the student took breaks while working on the computer (p > 0.05). Keywords. Computer work, students, eyesight complaints, computerized workplace.