Use this url to cite ETD: https://hdl.handle.net/20.500.12512/113914
Vaikų sveikatos stebėsenos informacinės sistemos vertinimas
Type of publication
type::text::thesis::master thesis
Title
Vaikų sveikatos stebėsenos informacinės sistemos vertinimas
Other Title
Evaluation of Children's Health Monitoring Information System
Author
Domkutė, Gabrielė |
Advisor
Other(s)
Recenzentas / Reviewer | |
Komisijos pirmininkas / Committee Chairman | |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Vitkus, Linas | Komisijos narys / Committee Member |
Extent
68 p.
Thesis Defence Date
2022-06-07
Abstract (lt)
Darbo tikslas. Nustatyti Lietuvos visuomenės sveikatos specialistų dirbančių ugdymo įstaigose nuomonę apie vaikų sveikatos stebėsenos informacinę sistemą ir įvertinti sistemos silpnybes, stiprybes, galimybes ir grėsmes. Uždaviniai:
- Įvertinti vaikų sveikatos stebėsenos informacinės sistemos stiprybes, silpnybes, galimybes, grėsmes.
- Įvertinti visuomenės sveikatos specialistų, dirbančių ugdymo įstaigose, nuomonę apie vaikų sveikatos stebėsenos informacinės sistemos privalumus ir trūkumus.
- Nustatyti visuomenės sveikatos specialistų, dirbančių ugdymo įstaigose, nuomonės apie vaikų sveikatos stebėsenos informacinę sistemą sąsajas su jų demografinėmis ir socialinėmis charakteristikomis. Metodika. Buvo atliktas kiekybinis momentinis tyrimas. Anoniminė anketinė apklausa buvo vykdyta 2021 m. rugsėjo-spalio mėnesiais, apklausiant visuomenės sveikatos specialistus dirbančius Lietuvos ugdymo įstaigose, naudojant internetinės apklausos programą. Anketos nuoroda buvo išsiųsta į 41 Lietuvos visuomenės sveikatos biurą. Iš viso į anketos klausimus atsakė 266 respondentai iš 35 visuomenės sveikatos biurų. Statistinei duomenų analizei buvo naudojamas SPSS statistic 20.0 programos paketas. Duomenų sąsajos buvo tikrinamos naudojant Chi kvadrato kriterijų. Lyginant tarpusavyje vidurkius buvo naudojamas Mann-Whitney testas. Statistiškai reikšmingi skirtumai buvo laikomi, kai p˂0,05. Rezultatai. Nustatytos tokios VSS IS stiprybės, kaip sveikatos duomenų saugumas, greitesnis duomenų perdavimas, centralizuotas duomenų kaupimas. Silpnybės nustatytos tokios, kaip klaidingos ataskaitos, ne visos gydymo įstaigos prisijungusios prie ESPBI todėl negali perduoti duomenų, nepakankamas darbuotojų kompiuterinis raštingumas. Nustatytos tokios galimybės, kaip moksliniai tyrimai, darbuotojų kvalifikacijos kėlimas, vaikų sveikatos duomenų palyginimas su kitomis šalimis, nustatytos tokios grėsmės, kaip politinės valios pasikeitimas, nutrukęs finansavimas internetinės atakos. Beveik visi tyrimo dalyviai teigė, kad IS visuomenės sveikatos srityje yra reikalingos, tačiau 62 proc. teigė, kad VSS IS yra iš dalies patogi sistema tvarkyti mokinių sveikatos duomenis. Daugiausia respondentai įvardijo tokius VSS IS trūkumus, kaip neinformatyvios pažymos ar rekomendacijų trūkumas. Su VSS IS problemomis dažniau susiduria mažesniuose miestuose dirbantys, jaunesnio amžiaus ar turintys aukštesnį išsilavinimą respondentai. Dažniausiai buvo įvardinti šie VSS IS privalumai: sumažėjęs popierizmo kiekis, mažiau klaidų dėl neįskaitomo rašto bei automatinės ataskaitos. Įgiję aukštąjį išsilavinimą dažniau įvardijo visus anketoje pateiktus sistemos privalumus, nei turintys žemesnį išsilavinimą. VSS IS naudingumo ir efektyvumo įvertinimo vidurkis siekė 8 balus. Išvados. Atlikta VSS IS SSGG analizė atskleidė, kad pagrindinės sistemos problemos yra kad ne visos sveikatos įstaigos ir darbuotojai yra pasirengę tinkamai dirbti su šia sistema, sistema formuoja klaidingas ataskaitas. IS visuomenės sveikatos sektoriuje yra reikalingos. VSS IS yra naudinga ir efektyvi sistema, kuri prisideda prie kokybiškesnės mokinių sveikatos priežiūros ugdymo įstaigoje. Tačiau VSS IS turi ir trūkumų, kuriuos reiktų šalinti siekiant, kad mokinių sveikatos priežiūra būtų kuo kokybiškesnė. Darbuotojams dirbantiems su šia sistema trūksta mokymų kaip išnaudoti visas sistemos galimybes. VS specialistams, dirbantiems mažiau nei 5 metus VSS IS yra patogi tvarkyti sveikatos duomenis. Su problemomis dažniau susiduria dirbantys mažesniuose miestuose, jaunesnio amžiaus bei turintys aukštąjį išsilavinimą respondentai.
Abstract (en)
Aim of the study. To identify the opinion of Lithuanian public health specialists working in educational institutions regarding the children's health monitoring information system and to assess the weaknesses, strengths, opportunities and threats of the system. Objectives:
- To evaluate the strengths, weaknesses, opportunities and threats of the children's health monitoring information system.
- To evaluate the opinion of public health specialists working in educational institutions in regards to the advantages and disadvantages of the children's health monitoring information system.
- To identify the interconnections between the opinion of public health specialists working in educational institutions on the children's health monitoring information system and their demographic and social characteristics. Methods. An instant quantitative survey was carried out. The anonymous questionnaire was conducted via an online survey program in September-October, 2021 by interviewing public health specialists working in Lithuanian educational institutions. The link of the questionnaire was sent to 41 Lithuanian Public Health Bureaus. A total of 266 respondents from 35 public health offices responded to the questionnaire. SPSS statistic 20.0 software package was used for statistical data analysis. The interconnections between data were tested using the Chi-square criterion. The Mann-Whitney test was used to compare the averages. Statistically significant differences were considered when p˂0.05. Results. The following strengths have been identified in the CHM IS: health data security, faster data transfer, centralized data collection, the following weaknesses have been identified: erroneous reports, not all treatment facilities are connected to the ESPBI, therefore, cannot transmit data and insufficient computer literacy of staff. Opportunities have been identified as follows: research, staff training, comparisons of children's health data with other countries, and threats such as a change in political will, the cessation of funding and cyber-attacks. Almost all study participants stated that information systems in the public health field are needed, however, 62% explained that the CHM IS is a partially convenient system for managing student health data. The majority of respondents identified shortcomings in the CHM IS, such as the lack of an informative certificate or recommendations. Respondents of a younger age, working in smaller cities and with a higher education are more likely to face problems with CHM IS. The following advantages of CHM IS most often mentioned were: reduced paperwork, less errors due to illegible writing and automatic reporting. Respondents with a higher education more often mentioned all the advantages of the system presented in the questionnaire than those with lower education. The utility and efficiency of CHM IS was evaluated at an average of 8 points. Conclusions. The SWOT analysis of CHM IS revealed that the main problems of the system are that not all health care institutions and staff are ready to work properly with it, the system generates erroneous reports. Information systems in the public health sector are necessary. CHM IS is a useful and efficient system which contributes to better quality health care for students in an educational institution. However, the CHM IS also has shortcomings that need to be addressed in order to maximize the quality of student health care. Employees working with this system lack training on how to take full advantage of it. For Public health specialist who have been working for less than 5 years, CHM IS is convenient for processing health data. Respondents working in smaller cities, younger people and those with higher education are more likely to face problems.
Publisher
Lietuvos sveikatos mokslų universitetas
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Defended
Taip / Yes
Access Rights
Atviroji prieiga / Open Access