LSMU burnos higienos studentų ir odontologijos studentų žinių palyginimas apie burnos vėžio rizikos veiksnius, diagnostiką ir profilaktikos galimybes
Zakutauskaitė, Julija |
Recenzentas / Reviewer |
Problemos aktualumas ir darbo tikslas. Nepakankamas sveikatos specialistų onkologinis budrumas, žinių stoka ir pavėluotas vėžinių pakitimų įvertinimas dažnai lemia vėlyvą burnos vėžio diagnozę, tai apsunkina gydymą ir sumažina išgyvenimo tikimybę. Burnos higienistams ir odontologams itin svarbu išmanyti burnos vėžio keliamą grėsmę, suprasti rizikos veiksnius, diagnozuoti pirmuosius simptomus bei gleivinės pakitimus, taip pat taikyti tinkamas profilaktikos priemones. Šiuo tyrimu siekiama ištirti ir palyginti LSMU burnos higienos studentų ir odontologijos studentų žinias apie burnos vėžį. Medžiagos ir metodai. Tyrimas atliktas nuo lapkričio 24 dienos – vasario 19 dienos internetu. Tyrime dalyvavo 121 studentas. Tiriamieji apklausti internetinėje svetainėje – „apklausa.lt“. Sukurta anoniminė anketa ir išplatinta „Outlook“. Statistinė analizė atlikta „IBM SPSS Statistics 29.0.2.0.“ programa, remiantis χ2 kriterijumi. Pasirinktas 0,05 reikšmingumo lygmuo. Rezultatai. Beveik visi respondentai turėjo žinių apie daugelį burnos vėžio rizikos veiksnius. Tik pusė studentų žinojo apie dažniausią burnos vėžio lokalizaciją ir ikiklinikinius simptomus. Didžioji dalis žinojo svarbiausią burnos vėžio simptomą ir dažniausią histologinį burnos vėžio tipą. Dauguma pasirinko svarbiausius profilaktinius metodus, tačiau ŽVP vakcinaciją – tik pusė respondentų. Vos 17,4 proc. respondentų išsamų burnos ištyrimą atlieka kiekvienam pacientui. Burnos higienos studentai statistiškai reikšmingai dažniau tai atlieka kiekvienam pacientui (p<0,05). Išvados. Respondentai turėjo žinių apie dažniausius burnos vėžio rizikos veiksnius ir profilaktikos metodus. Tačiau ne visi šias žinias taiko praktikoje, o klinikinių simptomų atpažinimo gebėjimai yra nepakankami.
Relevance and aim of the study. Insufficient oncological vigilance, lack of knowledge and delayed assessment of cancerous lesions by health professionals often lead to late diagnosis of oral cancer, which complicates treatment and reduces survival. It is crucial for oral hygienist and dentist to be aware of the threat of oral cancer, to understand the risk factor, to diagnose the first symptoms and mucosal lesions, and to apply appropriate preventive measures. The aim of this study is to investigate and compare the knowledge of oral cancer among LSMU oral hygiene students and odontology students. Material and Methods. The study was conducted online between from november 24 – february 19. 121 students participated in the study. The subjects were interviewed on the website “apklausa.lt”. The questionnaire was distributed in “Outlook”. An anonymous questionnaire was developed. Statistical analysis was performed with “IBM SPSS Statistics 29.0.2.0.” software, based on the χ2 criterion. A significant level of 0,005 was chosen. Results. Almost all respondents had knowledge of many oral cancer risk factors. Only half of the students knew the most common site and preclinical symptoms of oral cancer. The majority knew the most important symptom of oral cancer and the most common histological type of oral cancer. The majority chose the most important preventive methods, but only half of the respondents chose HPV vaccination. Only 17,4 percent of respondents performed a complete oral examination on every patient. Oral hygiene students were statistically significantly more likely to do this for every patient (p<0,05). Conclusions. Respondents had knowledge of the most common risk factors and prevention methods for oral cancer. However, not all of the of them put this knowledge into practice and their ability to recognize clinical symptoms is insufficient.