Asmens sveikatos priežiūros įstaigų tinklo, teikiančio pagalbą traumas patyrusiems pacientams, optimizavimo galimybių ir poreikių vertinimas
Gonak, Anton |
Striėka, Marius |
Starkuvienė, Skirmantė | |
Darbo tikslas. Įvertinti asmens sveikatos priežiūros įstaigų (toliau ASPĮ), teikiančių ortopedijos traumatologijos ir/arba chirurgijos paslaugas, galimybes teikti kvalifikuotą pagalbą ir jų infrastruktūros atnaujinimo poreikius. Tyrimo metodika. Tyrimo objektas – ASPĮ, teikiančios pagalbą traumas patyrusiems pacientams bei GMP įstaigos. Tyrimo metodai: Mokslinės literatūros analizė, respondentų apklausa, statistinė duomenų analizė naudojant SPSS 13 versiją bei MS Excel, geografinės informacinės sistemos „Arc View 9.11” programinę įranga. Rezultatai. Esant vienam traumos centrui apskrityje (i��� viso 10 centrų), visiems Lietuvos gyventojams pagalba būtų prieinama per 1 val. Šiuo metu GMP per 15 minučių prieinama pusei LR teritorijos. Iš viso į 0 lygio traumos centrus kreipiasi beveik trečdalis visų traumą patyrusių pacientų, tačiau vienas šio lygio centras vidutiniškai aptarnauja 13,5 kartų mažiau pacientų, nei trečiojo lygio (p<0,005). Nulinio lygio centre vidutiniškai teikiama 9 kartų mažiau stacionarių paslaugų, lyginant su III lygio traumos centru (p<0,005). Nulinio lygio įstaigose traumos pacientų srautas yra nepakankamas lyginant su kitų lygių ASPĮ srautais. Dalis 0 lygio traumos centrų neturi pakankamo specialistų (ortopedų traumatologų, anesteziologų ir reanimatologų) skaičiaus, kurie užtikrintų nenutrūkstamą 24 valandų pagalbos teikimo ciklą. Didžiausias investicijų poreikis yra III lygio traumos centrų, tačiau investicijų poreikis 1 ligoniui šio lygio centre - 6,5 karto mažesnis, lyginant su 0 lygio traumos centru (p<0,005). Išvados. ASPĮ tinklas Lietuvoje išplėtotas, tačiau nediferencijuotas, neoptimalus, trūksta personalo. Vertinant skirtingo lygio traumos centrų teikiamas paslaugas, jų apimtis, turimą materialinę bazę bei žmogiškuosius išteklius, geriausiai pagalbą traumas patyrusiems pacientams pasirengusios teikti tretinio ir antrinio lygio gydymo įstaigos. Investicijos į šio lygio ASPĮ ekonomiškai efektyviausios. Praktinės rekomendacijos. Būtina diferencijuoti pacientų srautus pagal traumų sunkumą, mažinti ASPĮ, teikiančių stacionarią pagalbą traumas patyrusiems pacientams, skaičių, atsisakyti GMP įstaigų ir automobilių parko taškinio išdėstymo, siekiant sudaryti vienodas sąlygas gauti greitosios medicinos paslaugas visoje šalies teritorijoje, investicijas skirti aukštesnio lygio traumatologijos centrų plėtrai bei nacionalinės kokybės vadybos sistemai sukurti.
The aim - to evaluate possibilities of the health care institutions which provides orthopaedic traumatology and/or surgery services, to provide qualified medical care and their infrastructure renewal needs.
Methods. The object of the study is health care institutions which provide services for patients after trauma and also emergency service providers. Methods of the study: the analysis of the academic literature, respondents surveys, analysis of the statistical data using „SPPS“ 13th version, MS Excell program and geographical information system as well as Arc View 9.11 software program.
Results. If there is one trauma centre in the area (there are 10 centres overall), all residents of Lithuania would have the access to the health care institutions in one hour. At this time emergency service is available in 15 minutes in the half of the Lithuanian territory.
Overall, third part of the patients are maintained by zero level hospitals. Unfortunately, one of these centres (hospital) service 13.5 times less patients than third level canters (p < 0.005).
On average, zero level centres provide service for the stationary care 9 times less compared to the third level hospitals (p<0.005). The demand for the zero level centres is insufficient compared to demand for university level care (hospitals). Part of the zero level trauma centres don‘t have sufficient number of specialists of anaesthesiology, reanimatology and traumatology disciplines that could provide continues 24 hour health care service. Most of the investment is needed for the third level trauma centres (university level hospitals) although the need for investment for one patient in this level centre is 6.5 times less than in the zero level trauma centres (p>0.005).
Conclusions. Although Lithuanian hospital network is developed, but it is not differentiated, not optimized and lacks personnel. When evaluating different levels of the trauma centres and their service, size, capital and human labour resources, we can conclude that the best performing centres are those of the third and second level. The investments in these levels centres is the most effective and efficient.
Recommendations. It is necessary to differentiate the demand of patients according to the difficulty of the injury, lessen the number of hospitals that provide stationary health care for patients after trauma, discontinue health care organizations as well as reconstruct the auto park point positioning in order to provide equal conditions for the emergency medical care throughout the territory of the country, provide funds for the higher level trauma centres and for the development of the quality control systems.