Taikomosios elgesio analizės specialistų, dirbančių su pradinio mokyklinio amžiaus vaikais, pagalbos teikimo patirtys
Geležinytė, Akvilė |
Recenzentas / Reviewer | |
Valantinas, Antanas | Komisijos pirmininkas / Committee Chairman |
Komisijos sekretorius / Committee Secretary | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Komisijos narys / Committee Member | |
Malvicė, Toma | Komisijos narys / Committee Member |
Autizmo spektro sutrikimo paplitimas didėja visame pasaulyje, o taikomosios elgesio analizės metodas laikomas vienas iš efektyviausių metodų autizmo spektro sutrikimą turinčių vaikų ugdyme. Dėl didėjančio sutrikimo paplitimo susiduriama su augančia taikomosios elgesio analizės specialistų paklausa. Specialistų pagalbos teikimo patyrimas Lietuvoje mažai tyrinėtas. Šio tyrimo tikslas atskleisti taikomosios elgesio analizės specialistų, dirbančių su pradinio mokyklinio amžiaus autizmo spektro sutrikimą turinčiais vaikais, pagalbos teikimo patirtys. Tyrime dalyvavo 8 moterys (26-35 m. amžiaus), kurios turi ne mažesnę nei trijų metų darbo patirtį taikant taikomosios elgesio analizės metodiką, atsiliepę į kvietimą dalyvauti tyrime internetinėse grupėse. Su kiekviena dalyvė atliktas apie 1 val. pusiau struktūruotas interviu. Kokybinio tyrimo duomenys analizuoti teminės analizės metodu pagal Braun ir Clarke (2006). Specialistų pagalbos teikimo patyrime, kuriame atsiskleidžia specialisto kasdienybę lydintys iššūkiai, išryškėjo šios ypatybės: emociškai sunki kasdienybė, agresyvus vaiko elgesys, darbo nenuspėjamumas, pernelyg didelė atsakomybė dėl vaiko ateities bei specialisto darbo ribos. Specialistų išreiškiamų įgūdžių svarba apima gebėjimą padėti vaikui įgyti resursų prisitaikyti sociume, kompetencijos kėlimą nuolatiniuose mokymuose, savikontrolę, užsispyrimą bei sutrikimo unikalumo suvokimą. Specialistų patyrime atsiskleidžia pagalbos teikimo prasmingumo suvokimas, išskiriami motyvuojantys vaikų pasiekimai bei sukurtas artimas tarpasmenis santykis su vaiku ir vaiko šeima. Taigi, atlikta teminė analizė atskleidžia tris išryškėjusias temas taikomosios elgesio analizės specialistų pagalbos teikimo patirtyje: specialisto kasdienybėje kylantys iššūkiai, įgūdžiai reikalingi dirbant su autizmo spektro sutrikimų ir pagalbos teikimo prasmingumas.
The prevalence of autism spectrum disorder is increasing worldwide, and Applied Behaviour Analysis is considered to be one of the most effective methods for educating children with autism spectrum disorder. The increasing prevalence of the disorder has led to a growing demand for applied behaviour analysis professionals. The experience of specialist support in Lithuania has been little researched. The aim of this study is to reveal the experiences of applied behaviour analysis professionals working with primary school-aged children with autism spectrum disorder. The participant pool consisted of 8 women (aged 26-35 years) with at least three years of experience in applied behaviour analysis who responded to an invitation to take part in a study through online groups. Each participant was interviewed for approximately 1 hour in a semi-structured interview. The qualitative data was analysed using thematic analysis following Braun and Clarke (2006). The following characteristics emerged in the professionals' experiences of providing support, which reveal the challenges that accompany the professional's daily routine: emotionally difficult routine, aggressive behaviour of the child, unpredictability of the work, excessive responsibility for the child's future, and the limitations of the work. The importance of the skills expressed by the professionals include the ability to help the child acquire the resources to socially adapt, the development of competence through continuous training, self-control, stubbornness and awareness of the uniqueness of the disorder. The professionals' experiences reveal an understanding of the meaningfulness of helping, the motivating achievements of the children, and the close interpersonal relationship developed with the child and the child's family. Thus, the thematic analysis reveals three emergent themes in the experiences of professionals in applied behaviour analysis: the challenges in the professional's everyday life, the skills required for working with autism spectrum disorders and the meaningfulness of providing support.