Slaugytojų, dirbančių skubios pagalbos skyriuje saviveiksmingumo ir pasitenkinimo darbu sąsajos
Skupeikė, Neringa |
Recenzentas / Reviewer |
Neringa Skupeikė. Slaugytojų, dirbančių skubios pagalbos skyriuje saviveiksmingumo ir pasitenkinimo darbu sąsajos. Magistro baigiamasis darbas. Darbo vadovas – lektorius Vytautas Aukštakalnis. Lietuvos sveikatos mokslų universitetas, Medicinos akademija, Slaugos fakultetas, Slaugos klinika. Kaunas, 2025; 60 p.
Tyrimo tikslas – nustatyti slaugytojų, dirbančių skubios pagalbos skyriuje saviveiksmingumo ir pasitenkinimo darbu sąsajas. Tyrimo metodika. Taikytas kiekybinis tyrimas, naudojant anoniminį apklausos metodą. Anoniminė anketa slaugytojams, dirbantiems skubios pagalbos skyriuje sudaryta pateikiant klausimus, atskleidžiančius bendrąją informaciją apie tiriamuosius: t. y., jų amžių, šeiminę padėtį, išsilavinimą, darbo stažą bei darbo stažą skubios pagalbos skyriuje. Naudota saviveiksmingumo vertinimo skalė (GSES) bei Minesotos pasitenkinimo darbu klausimynas. Tyrimo rezultatai. Nustatyta, kad grupė yra pasiskirsčiusi taip: 8,5 proc. respondentų turi žemą saviveiksmingumą, 52,5 proc. vidutinį, 39 proc. aukštą. Tai rodo, kad didžioji dalis (52,5 proc.) respondentų jaučiasi vidutiniškai užtikrinti savo gebėjimais, o 39 proc. yra aukštai pasitikintys savimi. Didesnis vidutinio saviveiksmingumo šaltinis gali reikšti, kad dauguma žmonių jaučia tam tikrą pasitikėjimą savo gebėjimais, tačiau taip pat gali būti naudinga skatinti tas strategijas ir aplinkas, kurios padidina aukštą saviveiksmingumą Nustatytas statistiškai reikšmingas (p<0,01) ryšys tarp saviveiksmingumo lygio ir respondentų lyties. Moterų vidutinio saviveiksmingumo rodiklis yra 54 proc. visų moterų (108 iš 200). Moterų aukšto saviveiksmingumo rodiklis yra 40 proc. (80 iš 200). Pastebima, kad moterys labiau linkusios turėti vidutinį ir aukštą saviveiksmingumą, tuo tarpu vyrai yra labiau išskirti kaip turintys žemą saviveiksmingumą. Tyrimas atskleidė, kad nepatenkinti darbu yra 28 asmenys, kas sudaro 11,9 proc. visų respondentų. Dauguma, 204 asmenys, arba 86,4 proc., nurodė, kad yra vidutiniškai patenkinti darbu. Tuo tarpu patenkinti darbu yra tik 4 asmenys, kas atitinka 1,7 proc. visų apklaustųjų. Nepatenkintų darbu respondentų yra 42,9 proc. vyrų ir 57,1 proc. moterų. Vidutiniškai patenkintų darbu vyrų yra 9,8 proc., tuo tarpu moterų – 90,2 proc. Vis dėlto visi (100,0 proc.) vyrai, dalyvaujantys apklausoje, pranešė, kad yra patenkinti darbu, kai tuo tarpu patenkintų darbu moterų šioje apklausoje nedalyvavo. Šie duomenys atskleidžia, kad moterų pasitenkinimas darbu yra mažesnis nei vyrų, ypač tarp nepatenkintų ir vidutiniškai patenkintų asmenų. Statistiškai reikšmingai dažniau 6-10 metų darbo stažą turintys respondentai buvo vidutiniškai patenkinti darbu (p<0,001) nei nepatenkinti darbu tokį patį darbo stažą turintys respondentai. Statistiškai reikšmingai dažniau aukštąjį neuniversitetinį išsilavinimą įgiję respondentai buvo vidutiniškai patenkinti darbu (p<0,001) nei tokį patį išsilavinimo lygį įgiję nepatenkinti darbu respondentai. Atlikus koreliacinę saviveiksmingumo darbe lygio ir pasitenkinimo darbu lygio analizę buvo nustatyta, kad Pearson koreliacijos koeficientas buvo vidutinio stiprumo ir sudarė r=0,297. Nustatyta, kad saviveiksmingumas ir pasitenkinimas darbu statistiškai reikšmingai koreliuoja (p<0,001). Didėjant respondentų saviveiksmingumo lygiui, pasitenkinimui darbu eksponentiškai didėja. Nustatyta, kad statistiškai reikšmingai dažniau (p<0,001) vidutiniu saviveiksmingumu pasižymintys respondentai buvo vidutiniškai patenkinti darbu nei nepatenkinti darbu respondentai. Tuo tarpu žemu saviveiksmingumu pasižymintys asmenys (p<0,001) statistiškai reikšmingai dažniau buvo nepatenkinti darbu lyginant su vidutiniškai patenkintais darbu respondentais. Išvados. 1. Dauguma respondentų jaučiasi vidutiniškai pasitikintys savo gebėjimais, o nemaža dalis yra aukšto saviveiksmingumo. Šie rezultatai rodo, kad nors didžioji dalis respondentų turi tam tikrą pasitikėjimą, vis dar yra erdvės skatinti strategijas, padedančias didinti aukštą saviveiksmingumą. Be to, atlikta analizė parodė, kad saviveiksmingumo lygis yra susijęs su respondentų amžiaus grupėmis. Žemiausias saviveiksmingumas nustatytas tarp asmenų, esančių 26-35 metų amžiaus, o aukštas saviveiksmingumas dažniausiai pasireiškia jaunesnių asmenų tarpe. Taip pat nustatyta, kad moterys dažniau turi vidutinį ar aukštą saviveiksmingumo lygį, tuo tarpu vyrai labiau linkę turėti žemą saviveiksmingumą. Ryšys tarp saviveiksmingumo lygio ir darbo stažo skubios pagalbos skyriuje atskleidžia, kad slaugytojai, turintys ilgesnį darbo stažą, dažniau pasižymi aukštu saviveiksmingumu. 2. Skubios pagalbos skyriuje dirbančių slaugytojų pasitenkinimas darbu yra nevienodas. Dalis respondentų pažymėjo apie nepatenkinamą savo darbu, tuo tarpu didžioji dalis nurodė vidutinį pasitenkinimą. Patenkintų darbu asmenų skaičius buvo labai mažas. Amžiaus grupės analizė parodė, kad jauni slaugytojai dažniausiai jaučiasi patenkinti, o vyresnių amžiaus grupių atstovai dažniau nurodė nepasitenkinimą. Moterys tyrime pasirodė esą labiau nepatenkintos savo darbu nei vyrai. Taip pat pastebėta, kad pasitenkinimas darbu priklauso ir nuo darbo patirties, kur vidutinį pasitenkinimą dažniau nurodė slaugytojai su tam tikru darbo stažu, t. y. didesnį išsilavinimą turintys respondentai buvo labiau patenkinti savo darbu. Išsilavinimo lygis taip pat turėjo įtakos pasitenkinimui, kur respondentai su aukštesniu išsilavinimu dažniau nurodė vidutinį pasitenkinimą darbu. 3. Saviveiksmingumas darbe ir pasitenkinimas darbu yra statistiškai reikšmingai susiję, o didėjant saviveiksmingumo lygiui, pasitenkinimas darbu taip pat didėja. Tarp respondentų, kurie jaučiasi patenkinti savo darbu, visi turi aukštą saviveiksmingumo lygį, tuo tarpu vidutiniškai patenkintų asmenų grupėje didžioji dalis nurodė vidutinį saviveiksmingumą. Nepatenkintų darbu respondentų tarpe dominuoja tie, kurie vertina savo saviveiksmingumą kaip žemą. Tyrimo rezultatai rodo, kad aukštesnis saviveiksmingumas yra susijęs su didesniu pasitenkinimu darbu, o žemesnis saviveiksmingumo lygis yra dažniau susijęs su nepasitenkinimu darbu.
Neringa Skupeike. Relationships between self-efficacy and job satisfaction of nurses working in the emergency department. Master‘s thesis. Supervisor – Lect. Vytautas Aukštakalnis. Lithuanian University of Health Sciences, Medical Academy, Faculty of Nursing, Nursing Department. Kaunas, 2025; 60 p.
The aim of the study is to determine the relationship between self-efficacy and job satisfaction of nurses working in the emergency department. Research methodology. A quantitative study was applied using an anonymous survey method. An anonymous questionnaire for nurses working in the emergency department was compiled with questions revealing general information about the subjects: i.e., their age, marital status, education, work experience, and work experience in the emergency department. The General Self-Efficacy Scale (GSES) and the Minnesota Job Satisfaction Questionnaire were used. Research results. It was determined that the group is distributed as follows: 8.5 percent. respondents have low self-efficacy, 52.5 percent. average, 39 percent. high. This indicates that the majority (52.5 percent) of respondents feel moderately confident in their abilities, and 39 percent. are highly confident. A higher average self-efficacy source may mean that most people feel some confidence in their abilities, but it may also be beneficial to promote those strategies and environments that increase high self-efficacy. A statistically significant (p<0.01) relationship was found between the level of self-efficacy and the gender of the respondents. The average self-efficacy rate for women is 54 percent. of all women (108 out of 200). The high self-efficacy rate for women is 40 percent. (80 out of 200). It is noted that women are more likely to have average and high self-efficacy, while men are more likely to be singled out as having low self-efficacy. The study revealed that 28 people, which is 11.9 percent. of all respondents, are dissatisfied with their jobs. The majority, 204 people, or 86.4 percent, indicated that they are moderately satisfied with their jobs. Meanwhile, only 4 people, which corresponds to 1.7 percent. of all respondents, are satisfied with their jobs. Dissatisfied respondents are 42.9 percent men and 57.1 percent women. On average, 9.8 percent of men are satisfied with their jobs, while 90.2 percent of women are satisfied with their jobs. However, all (100.0 percent) men participating in the survey reported that they were satisfied with their jobs, while no women who were satisfied with their jobs participated in this survey. These data reveal that women's job satisfaction is lower than men's, especially among dissatisfied and moderately satisfied individuals. Statistically significantly more often respondents with 6-10 years of work experience were moderately satisfied with their jobs (p<0.001) than dissatisfied respondents with the same length of work experience. Statistically significantly more often respondents with higher non-university education were moderately satisfied with their jobs (p<0.001) than dissatisfied respondents with the same level of education. After performing a correlation analysis of the level of self-efficacy at work and the level of job satisfaction, it was determined that the Pearson correlation coefficient was of medium strength and amounted to r=0.297. It was determined that self-efficacy and job satisfaction are statistically significantly correlated (p<0.001). As the level of self-efficacy of respondents increases, job satisfaction increases exponentially. It was determined that respondents with average self-efficacy were statistically significantly more often (p<0.001) moderately satisfied with their job than dissatisfied respondents. Meanwhile, individuals with low self-efficacy were statistically significantly more often dissatisfied with their job compared to moderately satisfied respondents. Conclusions. 1. Most respondents feel moderately confident in their abilities, and a significant proportion have high self-efficacy. These results indicate that although the majority of respondents have some confidence, there is still room to promote strategies that help increase high self-efficacy. In addition, the analysis showed that the level of self-efficacy is related to the age groups of the respondents. The lowest self-efficacy was found among individuals aged 26-35, while high self-efficacy is most often found among younger individuals. It was also found that women are more likely to have medium or high levels of self-efficacy, while men are more likely to have low self-efficacy. The relationship between the level of self-efficacy and length of service in the emergency department reveals that nurses with longer service experience are more likely to have high self-efficacy. 2. Job satisfaction of nurses working in the emergency department is uneven. Some respondents noted that their work was unsatisfactory, while the majority indicated average satisfaction. The number of people satisfied with their work was very small. Age group analysis showed that young nurses usually feel satisfied, while representatives of older age groups more often indicated dissatisfaction. Women in the study appeared to be more dissatisfied with their work than men. It was also observed that job satisfaction also depends on work experience, where average satisfaction was more often indicated by nurses with a certain length of service, i.e. respondents with higher education were more satisfied with their work. The level of education also had an impact on satisfaction, where respondents with higher education more often indicated average job satisfaction. 3. Self-efficacy at work and job satisfaction are statistically significantly related, and as the level of self-efficacy increases, job satisfaction also increases. Among respondents who feel satisfied with their jobs, all have a high level of self-efficacy, while in the group of moderately satisfied individuals, the majority indicated average self-efficacy. Among dissatisfied respondents, those who rate their self-efficacy as low dominate. The results of the study show that higher self-efficacy is associated with greater job satisfaction, while lower self-efficacy is more often associated with job dissatisfaction.