Antro ir ketvirto kursų LSMU Slaugos studentų žinių palyginimas apie pragulų prevenciją
Peštenytė, Agnė |
Recenzentas / Reviewer |
Agnė Peštenytė. Antro ir ketvirto kurso LSMU slaugos studentų žinių palyginimas apie pragulų prevenciją.
Bakalauro baigiamasis darbas. Darbo vadovė – lektorė Rasa Paleckienė. Lietuvos sveikatos mokslų
universitetas, Medicinos akademija, Slaugos fakultetas, Slaugos klinika. Kaunas, 2025; 50 p.
Tyrimo tikslas: Palyginti antro ir ketvirto kursų LSMU slaugos studentų žinias apie pragulų
prevenciją.
Tyrimo metodika. Baigiamojo bakalauro darbo tyrimo objektas – LSMU MA SF Slaugos studijų
programos II ir IV kurso slaugos studentai. Tyrimui atlikti buvo gautas LSMU MA SLF dekanės
pritarimas ir LSMU Bioetikos centro leidimas. Tyrime dalyvavo 128 II ir IV kurso studentai, iš jų 58
II kurso studentai ir 70 IV kurso studentai. Apklausą, parengtą baigiamojo darbo autorės, sudarė 24
klausimai apie pragulų prevenciją, rizikos veiksnius, respondentų nuomonė ir kiti klausimai (žinių
įvertinimas, kursas, amžius ir kt.). Už kiekvieną teisingą atsakymą buvo skirtas 1 balas, iš viso buvo
galima surinkti 17 balų. Atitinkamai už balų skaičių buvo įvertinimas. Apklausos atsako dažnis siekė
82,56 proc., visos anketos buvo susistemintos ir išanalizuotos naudojantis SPSS/W 30.0 ir MS Excel
programomis. Buvo taikyta aprašomoji duomenų statistika (n, proc.), požymių priklausomybei – χ²,
kintamųjų reikšmėms populiacijoje Mano - Vitnio kriterijus, ryšiams tarp kintamųjų nustatyti taikytas
Spirmeno koeficientas (p < 0,05 – statistiškai reikšmingas skirtumas).
Tyrimo rezultatai. Tyrimo imtį iš viso sudarė 128 II ir IV kurso LSMU Medicinos akademijos
Slaugos fakulteto Slaugos studijų programos studentų, iš kurių 58 (45,3 proc.) yra II kurso, o 70 (54,7
proc.) - IV kurso studentai. Daugiausia II kurso studentų (86,2 proc.) ir IV kurso studentų (100 proc.)
gavo žinių iš universiteto, rastas statistiškai reikšmingas skirtumas tarp II ir IV kurso tiriamųjų (p =
0,004). Vidutinis visų studentų žinių lygis: 8-10 balų iš 17. II kurso studentų balų vidurkis yra 9, IV
kurso – 10. Gerą žinių lygį (10 –12 balų) surinko 14 II kurso studentų ir 44 IV kurso studentai. Labai
gerą žinių įvertinimą surinko po 6 studentus iš II ir IV kursų. Rastas statistiškai reikšmingas ryšys
tarp studijuojamo kurso ir žinių lygio (r = 0,341, p < 0,001). Silpniausios žinių sritys yra paciento
padėties keitimo dažnumas (77,3 proc. visų tiriamųjų atsakė teisingai), teisingas baltymų kiekis (53,9
proc. visų tiriamųjų atsakė teisingai) ir kalorijų kiekis (29,7 proc. visų tiriamųjų atsakė teisingai),
odos vertinimo kriterijai (71,9 proc. visų studentų pasirinko bent vieną neteisingą atsakymą).
Tiriamųjų nuomone svarbiausi specialistai pragulų prevencijoje yra slaugytojai (94,5 proc.), šeimos
gydytojai (62,5 proc.), kineziterapeutai ir dietologai buvo statistiškai reikšmingai dažniau įvardinti
IV kurso studentų (p < 0,05). 57 proc. visų studentų savo žinias įvertino vidutiniškai, gerai savo žinias
įvertino 32,9 proc. IV kurso tiriamųjų, bet tik 8,6 proc. II kurso tiriamųjų, rastas statistiškai
reikšmingas ryšys (p < 0,001).
Išvados:
- LSMU Medicinos akademijos Slaugos fakulteto II kurso Slaugos studijų programos studentų žinios apie pragulų prevenciją yra vidutinės – 9 balai iš 17.
- LSMU Medicinos akademijos Slaugos fakulteto IV kurso Slaugos studijų programos studentų žinios apie pragulų prevenciją yra vidutinės – 10 balų iš 17.
- LSMU Medicinos akademijos Slaugos fakulteto IV kurso Slaugos studentai statistiškai reikšmingai dažniau surinko aukštesnius įvertinimus nei II kurso studentai, o remiantis Spirmeno koreliacija, tarp studentų žinių lygio ir studijuojamo kurso yra vidutinio stiprumo statistiškai reikšmingas ryšys (r = 0,341, p < 0,001). Tai rodo, kad studentų žinios apie pragulų prevenciją didėja studijų metu.
Agnė Peštenytė. Knowledge of 2nd and 4th year Nursing Students at LSMU about pressure ulcer
prevention. Bachelor ‘s thesis. Supervisor – lecturer Rasa Paleckienė. Lithuanian University of Health
Sciences, Medical Academy, Faculty of Nursing, Department of Nursing. Kaunas, 2025; 50 p.
Research aim: To compare the knowledge of 2nd and 4th year nursing students at LSMU about
pressure ulcer prevention.
Research methodology. The object of bachelor’s thesis research was the 2nd and 4th year students of
the MA Nursing study program at LSMU. The approval of the LSMU Faculty of Nursing dean and
the permission of the LSMU Bioethics Centre were obtained to conduct the research. 128 2nd and 4th
year students participated in the study, including 58 2nd year students and 70 4th year students. The
survey, prepared by the author of the thesis, consisted of 24 questions about pressure ulcer prevention,
risk factors, respondents’ opinions and other (knowledge assessment, year of study, age, etc.). Each
correct answer was given 1 point, the maximum score of points was 17. The scores were then
evaluated accordingly. The survey response was 82,56%. All questions were systematized and
analyzed using SPSS/W 30.0 and MS Excel software. Descriptive statistics (n, %) were applied, and
the χ² test was used to determine feature dependence. The Mann-Whitney U test was applied to assess
variable significance in the population, and Spearman's coefficient was used to determine correlations
between variables (p < 0.05 was considered statistically significant).
Research results: The study sample consisted of a total of 128 2nd and 4th year nursing students, with
58 (45,3%) being 2nd students and 70 (54,7%) 4th year nursing students. Most of the 2nd year (86,2
%) students and all of 4th year (100%) nursing students acquired their knowledge from university,
with a statistically significant difference between the groups (p = 0,004). All students showed average
knowledge level: 8-10 points out of 17 points. The mean score for 2nd year students was 9 and 4th year
nursing students scored an average of 10. A good level of knowledge (10-12 points) was achieved by
14 2nd and 44 4th year nursing students. Excellent level of knowledge achieved 6 students from both
groups. A statistically significant correlation was found between the study year and knowledge level
(r = 0,341, p < 0,001). The weakest knowledge areas are frequency of patient repositioning (77,3%
of all students answered correctly), the correct amount of protein intake (53,9% of all students
answered correctly) and the required calorie intake (29,7% of all students answered correctly), skin
assessment (71,9% of all students chose at least one incorrect answer). The most important specialists
regarding pressure ulcer prevention were nurses (94,5%) and family doctors (62,5%).
Physiotherapists and dietitians were statistically significantly more frequently identified by 4th year
nursing students (p < 0,05). 57% of all students rated their knowledge as average. A good self
evaluation was reported by 32,9% 4th year nursing students but only 8,6 % by 2nd year nursing
students, with a statistically significant correlation found (p < 0,001).
Conclusions:
- The knowledge of 2nd year nursing students from the LSMU Medical Academy Faculty of Nursing regarding pressure ulcer prevention is moderate, with an average score of 9 out of 17.
- The knowledge of 4th year nursing students from the LSMU Medical Academy Faculty of Nursing regarding pressure ulcer prevention is moderate, with an average score of 10 out of
- 4th year nursing students at LSMU statistically significantly achieved higher scores compared to 2nd year students. Based on Spearman’s correlation, a moderate statistically significant relationship was found between the students' knowledge level and their study year (r = 0.341, p < 0.001). It indicates that students’ knowledge increases throughout their studies.