Akademinis nerimas ir socialinė parama tarp vyresnių klasių mokinių: kaip jie susiję?
Date | Volume | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2025-05-14 | 43 | 39 | 39 |
Įvadas.Nepaisant augančio akademinio spaudimo mokyklose ir prastėjančios moksleivių psichikos sveikatos tendencijų, Lietuvoje akademinio nerimo ir jaučiamos socialinės paramos sąsajos tarp 11–12 klasių moksleivių dar nėra išsamiai ištyrinėtos. Todėl šio tyrimo tikslas buvo išanalizuoti akademinio nerimo ir jaučiamos socialinės paramos sąsajas.Metodai.Tyrimui pasirinktas kiekybinis metodas, anoniminė anketinė apklausa. Akademinis nerimas buvo matuojamas 11 teiginių Akademinio nerimo skale AAS (Cassady, 2020), jaučiama socialinė parama iš tėvų, mokytojų, bendraklasių ir draugų buvo matuojama pasitelkiant tarptautinio HBSC tyrimo skales (viso 14 teiginių; Inchley ir kt., 2018). Papildomai buvo užduodami tyrimo autorės sukurti klausimai (socialiniai-demografiniai rodikliai). Šiame tyrime dalyvavo 424 respondentai (atsako dažnumas 86 proc.). Iš jų anketas užpildė 45 proc. (n=198) vaikinų ir 55 proc. (n=242) merginų. Dalyvių amžiaus vidurkis buvo 17,4 metai (SN=0,56).Rezultatai.Nustatyta, kad 40,3 proc. tiriamųjų patyrė didesnį nei vidutinį akademinį nerimą. Merginos (Md=3,0) dažniau jautė aukštesnį akademinį nerimą nei vaikinai (Md=2,0; U=30183,0; p<0,001). Taip pat jaunesni (16–17 m.) tiriamieji (Md=3,0) jautė didesnį nerimą nei vyresni (18–19 m.; Md=2,0; U=17094,0; p<0,001).Socialinę paramą iš draugų jautė 58,8 proc., šeimos –60,2 proc., mokytojų –45,7 proc., bendraklasių –78 proc. tiriamųjų. Lyties atžvilgiu merginos dažniau jautė draugų paramą (χ²=8,68; p=0,003), vaikinai –šeimos paramą (χ²=4,20; p=0,040). Vyresni moksleiviai (18–19 m.) dažniau jautė draugų (p=0,002), šeimos (p=0,003) ir mokytojų (p=0,009) paramą nei jaunesni.Moksleiviai, nejaučiantys socialinės paramos iš draugų (U=18604,5; p=0,002), šeimos (U=15433,0; p<0,001), mokytojų (U=15656,5; p<0,001) ir bendraklasių (U=10229,5; p<0,001), pasižymėjo aukštesniu akademinio nerimo lygiu.Išvados.Aukštesnis akademinis nerimas būdingesnis merginoms ir jaunesniems (16–17 m.) moksleiviams. Socialinės paramos suvokimas priklauso nuo lyties ir amžiaus: merginos labiau jaučia draugų paramą, o vaikinai –šeimos. Vyresni moksleiviai jaučia didesnę socialinę paramą. Aukštesnis akademinis nerimas statistiškai reikšmingai siejasi su žemesniu socialinės paramos lygiu.