Akušerio profesinė kompetencija – kitas požiūris
Author | Affiliation | ||
---|---|---|---|
Naujalienė, Auksuolė | |||
Date |
---|
2022-05-24 |
Santraukos recenzuotos mokslinio komiteto narių.
ISBN 978-9955-27-611-1
Bibliogr.: p. 36
Aktualumas Pasaulio sveikatos organizacija 2020 metus buvo paskelbusi akušerių metais (Linares, 2020). Du milijonai akušerių, teikdami sveikatos priežiūros paslaugas, atlieka gyvybiškai svarbų vaidmenį ir tai daro ištisus šimtmečius (LSSO, 2020). Akušerio vaidmuo svarbus ne tik gimdymo priėmime, jis rūpinasi šeimų reprodukcine sveikata, nėščiosiomis, naujagimiais, teikia akušerinę priežiūrą po gimdymo. Akušeris –sveikatos priežiūros specialistų komandos dalis, įsipareigojantis gelbėti gyvybes ir ginti moterų teises (The Internaional Confederation of Midwives; Linares, 2020). Lietuvos medicinos normoje MN 40:2021 „Akušeris“ yra nustatytos akušerio veiklos sritys, teisės, pareigos ir kompetencija. Akušerio profesinę kompetenciją lemia žinios, gebėjimai ir įgūdžiai, kuriuos jis įgyja akušerio profesinę kvalifikaciją suteikiančių studijų metu bei nuolat tobulindamas įgytą profesinę kvalifikaciją, atsižvelgdamas į nuolatinę akušerijos mokslo ir praktikos pažangą (MN 40:2021). Tai gana plačiai apibrėžiama sąvoka, kuri apima ne tik žinias, įgūdžius, vertybes, bet ir asmenybės bruožus, kurie pagrindiniuose teisės aktuose, reglamentuojančiuose akušerių kompetencijas ir veiklas, nėra konkrečiai apibrėžti: neminimas požiūrių, vertybių ir asmeninių savybių ugdymas. Skirtingose šalyse akušerių mokymo programos ir išsilavinimo istorija skiriasi, tačiau akušerijos praktikos filosofija yra glaudžiai susijusi su žiniomis, įgūdžiais ir profesine elgsena (Newnham ir kt,, 2022; Butler ir kt., 2020). Todėl svarbu žinoti, kokios asmeninės savybės formuoja akušerio profesinę kompetenciją ir kokie elementai ją labiausiai išryškina. Pranešimo tikslas – atskleisti holistinį požiūrį į akušerio profesinę kompetenciją.