Options
Psichosocialiniai mokyklos aplinkos veiksniai ir jų ryšys su paauglio gyvensena, fizine ir emocine savijauta : daktaro disertacija : medicinos ir sveikatos mokslai, visuomenės sveikata (M 004)
Date Issued |
---|
2022-04-13 |
Ginimo data: 2022-04-13.
Disertacija rengta 2013-2021 metais Lietuvos sveikatos mokslų universitete, Medicinos akademijos Visuomenės sveikatos fakulteto Sveikatos tyrimų institute.
Disertacija ginama eksternu
Bibliogr.: p. 108-133
Autoriaus publikacijos disertacijos darbo tema: p. 134-137
Priedai: p. 138-150.
Pastarojo dešimtmečio visuotinės socialinės, politinės ir ekonominės permainos, kartu su švietimo ir sveikatos priežiūros reformomis, iš esmės pakeitė jaunų žmonių, tarp jų ir vaikų bei paauglių su sveikata susijusią gyvenseną. Laikotarpis, anksčiau laikytas pakankamai sveiku gyvenimo tarpsniu, ilgainiui tapo labiau artimas suaugusiojo elgesio modeliui su visomis tam būdingomis sveikatai ne visuomet palankiomis elgsenos apraiškomis: alkoholio ir nikotino gaminių vartojimas, netinkami mitybos įpročiai, menkas fizinis aktyvumas, padidėjęs emocinis jautrumas, miego sunkumai. Mokinių gyvensenos ir elgsenos tyrimai teikia reikšmingą pirminę informaciją apie subjektyviai vertinamą fizinę ir emocinę sveikatą, gyvenimo kokybę ir gyvenseną, padeda identifikuoti galimus išorinius, mokyklos aplinkos veiksnius, galinčius sąlygoti mokinių sveikatą ir elgseną. Darbo tikslas – ištirti psichosocialinius mokyklos aplinkos veiksnius ir jų sąsajas su paauglių gyvensena, fizine ir emocine savijauta. Uždaviniai: 1. Išanalizuoti mokinių psichosocialinius mokyklos aplinkos ypatumus; 2. Įvertinti mokinių gyvensenos ypatumus; 3. Išnagrinėti mokinių fizinės ir emocinės savijautos ypatumus; 4. Nustatyti mokyklos aplinkos veiksnių sąsajas su mokinių gyvensena, fizine ir emocine savijauta.
The global social, political and economic changes of the last decade, as well as education and health care reforms, have fundamentally changed the structure of the health-related lifestyle of young people, especially children and adolescents. Nowadays young people encounter many challenges and pressures. Their health, well-being, and behavior are strongly affected by social, demographic, and economic factors at national, regional, school, family, and individual levels. Early adolescence is a time of rapid physical, emotional, cognitive and social development, increasing autonomy, and independent decision-making. Researches on school-age children's lifestyle and behavior provide significant primary information about their subjectively assessed physical and emotional health, quality of life, life satisfaction, also could provide some sensitive information on potential external, school, and learning environment factors that could affect adolescent behavior-based choices and health outcomes. The aim of the study was to examinate school environment factors and their possible impact on school-aged children lifestyle and well-being. The objectives of the study: 1. To analyse psychosocial school environment factors; 2. To evaluate school-aged children lifestyle; 3. To enalyse physical and emotional well-being of school-aged children; 4. To examine the association between school environment and schoolaged children lifestyle, subjective health complaints, and psychoemotional well-being.