Epilepsija sergančiųjų potyriai dailės terapijos metu
Tyrimo pagrindimas. Epilepsija nėra vien tik centrinės nervų sistemos ar smegenų sutrikimas, tai biologinė, psichologinė ir socialinė būklė (Scambler, 2011). Epilepsija sergantys vaikai turi didesnę riziką įgyti psichologinių sutrikimų (depresijos, nerimo ir dėmesio). Dailės terapijos taikymas epilesiją sergantiesiems padeda efektyviau išreišti jausmus ir juos suprasti (Shore, 2014). Deja, trūksta tyrimų, kurie gilintųsi į epilepsija sergančiųjų patirtis dailės terapijos metu. Tikslas – atskleisti ir aprašyti epilepsija sergančiųjų potyrius dailės terapijos metu. Klausimai: kokios epilepsija sergančiųjų patirtys vyrauja surinktuose teminės analizės duomenyse?; kokie formalieji dailės kūrinių elementai parodo tiriamųjų išgyvenimus?; kaip teminės analizės duomenys yra susiję su formaliais piešinio elementais? Metodai. Kokybinis tyrimas – jo metu tiriamiesiems buvo taikoma grupinė dailės terapija. Duomenys analizuojami teminės bei piešinių formaliųjų elementų analizės metodu. Rezultatai. Išanalizavus verbalinius duomenis, išryškėjo individualios tiriamųjų išgyenimo temos. Atlikus piešinių analizę, atrasti formalieji piešinio elementai, kuriais tiriamieji išreiškė savo išgyvenimus. Išvados. 1) teminės analizės duomenyse atskleisti epilepsija sergančiųjų potyriai yra vienatvė ir uždarumas sunkiomis akimirkomis bei nuolatinė įtampa, vidinė sumaištis; 2) tiriamųjų išgyvenimus rodo šie pasikartojantys formalūs piešinių elementai: vaizduojamos ribos, įrėminimai, juodos bei raudonos spalvos naudojimas, figūrinis bei abstraktus vaizdavimas, kompozicijos chaotiškumas, formų padrikumas ir nekonkretumas, ekspresyvumas, neužbaigtumas; 3) teminės analizės ir piešinio formaliųjų elementų analizės duomenys papildo vienas kitą. [...].
Research background. Epilepsy is not only a central nervous system or brain disorder. It is a biological, psychological and social condition (Scambler, 2010). Children with epilepsy have a higher risk of having psychological disorders such as depression, anxiety and attention deficit disorders. The application of art therapy for people with epilepsy helps to express and understand feelings more effectively (Shore, 2014). Unfortunately, there is a lack of research that analyses the experience of epilepsy patients in art therapy. The aim of this article is to reveal and describe experiences of epileptic people during art therapy. Research questions: What experiences of epilepsy patients predominate in the collected thematic analysis data? What formal elements of drawing reflect the participants’ experiences? How does thematic analysis data relate to the data of formal elements analysis of drawings? Methods. Qualitative study in which the participants of the study were subjected to group art therapy. The data was analysed by the thematic method and the analysis of formal elements of the drawings. Results. The analysis of the verbal data revealed the individual themes of the study participants’ experiences. After drawing analysis formal elements were found that expressed the participants’ experiences. Conclusions. 1. Experiences dominating in thematic analysis are loneliness and confinement during difficult moments, as well as constant tension and internal confusion. 2. The experiences of research participants are reflected in these repeated formal elements of drawing: the use of confines and framing, the use of black and red collars, figurative and abstract depictions, the chaotic nature of the composition, the lack of concreteness in shapes, expressiveness, and incompleteness. 3. The thematic and formal drawing element analyses complement each other. [...].