Tabako kontrolės politika Lietuvoje: kaip naujas požiūris galėtų padidinti sistemos efektyvumą?
Author | Affiliation |
---|---|
Ramanauskė, Sandra | |
Lietuvos Respublikos Seimas | |
Date | Volume | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|---|
2025-06-16 | 29 | 6 | 408 | 413 |
Šeimos gydytojo studijos
Lietuva nuo 1995 m. nuosekliai įgyvendina griežtą tabako kontrolės politiką, kuri grindžiama PSO rekomendacijomis. Nepaisant šių pastangų, rūkymo paplitimas išlieka aukštas - 2023 m. rūkančiųjų dalis siekė 29 proc. Dabartinės priemonės nepakankamai skatina elgsenos pokyčius, o žalos mažinimo strategijos nėra integruotos į nacionalinę politiką. Straipsnyje aptariama, kaip fiskalinė politika, grindžiama rizikos lygiu, galėtų būti papildoma ir veiksminga priemonė siekiant visuomenės sveikatos tikslų. Įvairių šalių pavyzdžiai rodo, jog diferencijuoti mokesčiai, skatinantys rinktis mažesnės žalos alternatyvas, gali sumažinti žalingiausių produktų vartojimą. Elgsena, paremta mokestinė politika, padeda formuoti sveikesnius gyventojų įpročius, ypač derinant su kitomis priemonėmis - informacija, ženklinimu, paslaugų prieinamumu. Lietuvoje vis dar trūksta teisinių ir fiskalinių įstatymų, atskiriančių tradicinius ir mažesnės žalos tabako produktus. Straipsnyje išreiškiamas požiūris, kuriuo siekiama taikyti įrodymais grįstą, socialiai jautrią ir ilgalaikį požiūrį į tabako kontrolę, apjungiant tradicines priemones su inovatyvia fiskaline politika.
Since adopting the first Tobacco Control Law in 1995, Lithuania has implemented a progressively stricter tobacco policy, based on WHO recommendations. However, smoking prevalence remains high; 29% of the population still smoked in 2023. Current restrictive measures alone have not sufficiently reduced tobacco use or encouraged behavioral change, and harm reduction strategies are lacking in national policy. This paper argues for the integration of risk-based fiscal policy as a complementary tool. International examples show that differentiated taxation, encouraging the use of less harmful alternatives, can effectively reduce the consumption of harmful products. Behavioral taxation helps shape healthier habits, especially with awareness campaigns, product labeling, and accessible support services. Lithuania currently lacks regulatory and fiscal differentiation between traditional tobacco and reduced-risk products. The article calls for an evidence-based, socially sensitive, and long-term approach to tobacco control, combining existing res-trictions with innovative fiscal measures to promote public health and ensure social equity.